Citat:
Lögn! Gud har skapat alla förutsättningar. Om Herren säger att du ska dö för din synd, då dör du. Likaså har han förutbestämt vilka som får leva och ha makt.
Predestination är bara ett ord som människor (Satan) har hittat på. Gud låter oss ha egen vilja och låter oss erfara dess konsekvenser. Guds vilja är vad vi ber om i bönen Fader Vår.
Äkta tro försätter berg och är en förläning från Gud. Lärjungarna ville ha mer tro och makt men Jesus ville inte.
Och apostlarna sade till Herren: »Föröka vår tro.» — Lukas 17:5
Om någon bland eder har en tjänare som kör plogen eller vaktar boskap, icke säger han väl till tjänaren, när denne kommer hem från marken: 'Gå du nu strax till bords'? Säger han icke fastmer till honom: 'Red till min måltid, och fäst så upp din klädnad och betjäna mig, medan jag äter och dricker; sedan må du själv äta och dricka'? — Lukas 17:7-8
Nej, det kommer inte an på människans vilja att ha makt eller att ges evigt liv, men att göra sitt bästa.
Icke tackar han väl tjänaren för att denne gjorde det som blev honom befallt? Sammalunda, när I haven gjort allt som har blivit eder befallt, då skolen I säga: 'Vi äro blott ringa tjänare: vi hava endast gjort vad vi voro pliktiga att göra.'» — Lukas 17:9-10
Äkta tro försätter berg och är en förläning från Gud. Lärjungarna ville ha mer tro och makt men Jesus ville inte.
Och apostlarna sade till Herren: »Föröka vår tro.» — Lukas 17:5
Om någon bland eder har en tjänare som kör plogen eller vaktar boskap, icke säger han väl till tjänaren, när denne kommer hem från marken: 'Gå du nu strax till bords'? Säger han icke fastmer till honom: 'Red till min måltid, och fäst så upp din klädnad och betjäna mig, medan jag äter och dricker; sedan må du själv äta och dricka'? — Lukas 17:7-8
Nej, det kommer inte an på människans vilja att ha makt eller att ges evigt liv, men att göra sitt bästa.
Icke tackar han väl tjänaren för att denne gjorde det som blev honom befallt? Sammalunda, när I haven gjort allt som har blivit eder befallt, då skolen I säga: 'Vi äro blott ringa tjänare: vi hava endast gjort vad vi voro pliktiga att göra.'» — Lukas 17:9-10
Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig,
innan du kom ut ur modersskötet
gav jag dig ett heligt uppdrag:
att vara profet för folken. Jer 1:5
Inte alla förunnat. Få är utvalda.
I dag ger jag dig makt över folk och riken.
Du skall rycka upp och vräka omkull,
förstöra och bryta ner,
bygga upp och plantera. Jer 1:10
Det finns mycket du inte vet eller förstår, så sluta spekulers.