2026-06-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Predestination är bara ett ord som människor (Satan) har hittat på. Gud låter oss ha egen vilja och låter oss erfara dess konsekvenser. Guds vilja är vad vi ber om i bönen Fader Vår.

Äkta tro försätter berg och är en förläning från Gud. Lärjungarna ville ha mer tro och makt men Jesus ville inte.

Och apostlarna sade till Herren: »Föröka vår tro.» — Lukas 17:5

Om någon bland eder har en tjänare som kör plogen eller vaktar boskap, icke säger han väl till tjänaren, när denne kommer hem från marken: 'Gå du nu strax till bords'? Säger han icke fastmer till honom: 'Red till min måltid, och fäst så upp din klädnad och betjäna mig, medan jag äter och dricker; sedan må du själv äta och dricka'? — Lukas 17:7-8

Nej, det kommer inte an på människans vilja att ha makt eller att ges evigt liv, men att göra sitt bästa.

Icke tackar han väl tjänaren för att denne gjorde det som blev honom befallt? Sammalunda, när I haven gjort allt som har blivit eder befallt, då skolen I säga: 'Vi äro blott ringa tjänare: vi hava endast gjort vad vi voro pliktiga att göra.'» — Lukas 17:9-10
Lögn! Gud har skapat alla förutsättningar. Om Herren säger att du ska dö för din synd, då dör du. Likaså har han förutbestämt vilka som får leva och ha makt.

Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig,
innan du kom ut ur modersskötet
gav jag dig ett heligt uppdrag:
att vara profet för folken. Jer 1:5

Inte alla förunnat. Få är utvalda.

I dag ger jag dig makt över folk och riken.
Du skall rycka upp och vräka omkull,
förstöra och bryta ner,
bygga upp och plantera. Jer 1:10

Det finns mycket du inte vet eller förstår, så sluta spekulers.
Citera
2026-06-28, 08:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Lögn! Gud har skapat alla förutsättningar. Om Herren säger att du ska dö för din synd, då dör du. Likaså har han förutbestämt vilka som får leva och ha makt.

Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig,
innan du kom ut ur modersskötet
gav jag dig ett heligt uppdrag:
att vara profet för folken. Jer 1:5

Inte alla förunnat. Få är utvalda.

I dag ger jag dig makt över folk och riken.
Du skall rycka upp och vräka omkull,
förstöra och bryta ner,
bygga upp och plantera. Jer 1:10

Det finns mycket du inte vet eller förstår, så sluta spekulers.
Profeterna väljer han i moderlivet för att fostra dem att tänka hans tankar istället för människors tankar. Men predestination är bara en människotanke. Guds makt är större än så.

Det är Guds vilja som är ödet inte något sataniskt ord.
Citera
2026-06-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fel. I Psaltaren 139 står det att Gud känner till alla mänskliga ord, tankar och handlingar långt innan de ens uttalas eller sker.

Det står inget om att det David gjorde var förutbestämt, bara att Gud känner David:

"Herre, du rannsakar mig och känner mig." (Ps 139:1 Bibel2000)

Detta har jag inte sagt emot, att Gud kan känna människor så bra att han vet hur deras tankar går och hur dom kommer att agera på olika sätt. Men om du hade frågat Gud när David föddes, om han visste alla han ord, tankar och handlingar, vilka han skulle möta under hans livstid i förväg, så är det en helt annan sak.

Gud kan förutse framtiden baserat på dom fakta som existerar idag, vilka egenheter/DNA människor har fötts med, hur kulturen är i det land människan fötts i, hur personens föräldrar är som personer, och sedan kan dra vissa slutsatser av det på grund av hans oändliga kunskap och logisk förmåga. Det är inte samma sak som att allting redan är förutbestämt.

Citat:
I Första Johannesbrevet 3:20 står det att Gud är större än vårt hjärta och vet allting.

Här står det inget om att han vet allting om framtiden, men han vet allting om människan, vilka svagheter och egenheter personen har.
Jag har alltså inte förnekat att Gud vet allt om människors hjärtan, han kan läsa hjärtan och kan förutse hur människor agerar på olika sätt, detta baserat på den oändliga kunskap och insikt som han har om inte bara den enskilda personen utan även hur personer runt omkring kommer att påverka andra.

Citat:
Gud beskrivs ha en fullständig kunskap om framtiden, vilket bland annat visas genom Bibelns profetior och Guds förutbestämda planer.

Var står det att Gud har en fullständig kunskap om framtiden? Som jag sade så kan han förutsäga saker och ting på grund av hans oändliga kunskap och insikt i olika saker och ting.

Du kan likna det med att förutsäga hur vädret blir.
För 20-30 år sedan var förutsägelserna dåliga, men nu har dom blivit otroligt mer exakta, detta på grund av den otroligt stora datamängden som snabba datorer har kapaciteten att beräkna. Gud har en oändligt mycket större kapacitet, det finns nog inte en begränsning där. Men det är inte samma sak som att framtiden redan är förutbestämd.

En väderprognos kan vara väldigt säker på att det kommer att regna imorgon i en stad, så är det ändå inte förutbestämt. Det kan ju vara så att någon bestämmer sig för "cloud Seeding" och spruta silverjodid in i moln från ett flygplan och regnet faller innan det når staden. Inte en droppe av regn faller i staden, trots att det var så otroligt säkert att det skulle regna.
Citera
2026-06-28, 09:29
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står inget om att det David gjorde var förutbestämt, bara att Gud känner David:

"Herre, du rannsakar mig och känner mig." (Ps 139:1 Bibel2000)

Detta har jag inte sagt emot, att Gud kan känna människor så bra att han vet hur deras tankar går och hur dom kommer att agera på olika sätt. Men om du hade frågat Gud när David föddes, om han visste alla han ord, tankar och handlingar, vilka han skulle möta under hans livstid i förväg, så är det en helt annan sak.

Nej det är det inte. Det står ju klart och tydligt i Psaltaren 139 att Gud känner till alla mänskliga ord, tankar och handlingar långt innan de ens uttalas eller sker.
Hur kan detta missförstås? Du famlar efter halmstrån.

Citat:
Gud kan förutse framtiden baserat på dom fakta som existerar idag, vilka egenheter/DNA människor har fötts med, hur kulturen är i det land människan fötts i, hur personens föräldrar är som personer, och sedan kan dra vissa slutsatser av det på grund av hans oändliga kunskap och logisk förmåga. Det är inte samma sak som att allting redan är förutbestämt.

"Vissa slutsatser"? Hur går det ihop med "Oändlig kunskap"?

Citat:
Här står det inget om att han vet allting om framtiden, men han vet allting om människan, vilka svagheter och egenheter personen har.
Jag har alltså inte förnekat att Gud vet allt om människors hjärtan, han kan läsa hjärtan och kan förutse hur människor agerar på olika sätt, detta baserat på den oändliga kunskap och insikt som han har om inte bara den enskilda personen utan även hur personer runt omkring kommer att påverka andra.
Om man vet allting så vet man allting, det finns inga undantag.

Citat:
Var står det att Gud har en fullständig kunskap om framtiden? Som jag sade så kan han förutsäga saker och ting på grund av hans oändliga kunskap och insikt i olika saker och ting.
I Psaltaren 139:16 står det att Gud såg hela vår livsplan och alla våra dagar "innan någon av dem hade kommit". Det betyder att han vet vad som ska hända, det finns ingen annan tolkning.
I Jesaja 46:10 förklarar Gud också att han från begynnelsen förkunnar "vad som ska komma" och att han förverkligar alla sina planer.
Genom hela Bibeln förutsäger Gud framtida händelser, rikens uppgång och fall samt detaljer om historien långt innan de inträffar.
Citera
2026-06-28, 10:31
Medlem
Citat:
Nej det är det inte. Det står ju klart och tydligt i Psaltaren 139 att Gud känner till alla mänskliga ord, tankar och handlingar långt innan de ens uttalas eller sker.
Hur kan detta missförstås? Du famlar efter halmstrån.

Jag har förklarat det, han vet baserat på den kunskap som han har om människan, han kan dra logiska slutsatser.

Citat:
"Vissa slutsatser"? Hur går det ihop med "Oändlig kunskap"?

Även om en superdator har oändlig kraft och tillgång till oändliga datamängder, så är framtiden ändå inte förutbestämd. Datorn kan dra slutsatser om vädret, men det är inte samma sak som att det kommer att hända.

Citat:
Citat:
I Första Johannesbrevet 3:20 står det att Gud är större än vårt hjärta och vet allting.
Citat:
Här står det inget om att han vet allting om framtiden
Citat:
Om man vet allting så vet man allting, det finns inga undantag.

Du drar skriftstället ur sitt sammanhang. Sammanhanget är att han pratar om hjärtat, om hur hjärtat är just nu, han "vet allting" om hur hjärtat är just nu. Bibel2002 uttrycker det annorlunda:

"om vårt hjärta dömer oss kan vi inför honom övertyga det om att Gud är större än vårt hjärta och förstår allt." (1 Joh 3:20 Bibel2000)

Andemeningen är att han har kunskapen om allting just nu:

"Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga." (Hebr 4:13 Bibel2000)

Citat:
I Psaltaren 139:16 står det att Gud såg hela vår livsplan och alla våra dagar "innan någon av dem hade kommit". Det betyder att han vet vad som ska hända, det finns ingen annan tolkning.

Dom verserna pratar om hur människan blir till i moderlivet genom DNA redan vid befruktningen, inte om framtida händelser. Det är en felöversättning du läser.

"Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet... min kropp var inte förborgad för dig,
när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna
" (Ps 139:13,15 Bibel2000)

DNA flätas samman och är som en bok, så kroppen var redan formad vid befruktningen, det var redan bestämt hur människans kropp skulle utvecklas.

Du söker efter halmstrån.

Om nu predestination var en lära som bibeln lärde ut, varför talas det inte om det tydligt? Det du har är feltolkningar och felöversättningar i vissa skriftställen, när resten av bibeln är tydlig med att människan har en fri vilja och inte har ett förutbestämt liv
Du måste ignorera massor med skriftställen, och sedan lyfta upp enstaka skriftställen som möjligtvis kan tolkas så, på liknande sätt gör treenighetsanhängare.

Läs hela bibeln istället för dom skriftställen som ateistiska hemsidor ger dig för att kunna säga emot kristna. Var lite seriös.

Citat:
I Jesaja 46:10 förklarar Gud också att han från begynnelsen förkunnar "vad som ska komma" och att han förverkligar alla sina planer.
Genom hela Bibeln förutsäger Gud framtida händelser, rikens uppgång och fall samt detaljer om historien långt innan de inträffar.

Som jag sade, han kan förutsäga och uttala profetior på grund av hans enorma kunskap och logiska förmåga, det är inte samma sak som att allting redan är förutbestämt.
Citera
2026-06-28, 10:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Som jag sade, han kan förutsäga och uttala profetior på grund av hans enorma kunskap och logiska förmåga, det är inte samma sak som att allting redan är förutbestämt.
Om man kan förutsäga något så är det självklart förutbestämt.
Citera
2026-06-28, 11:50
Medlem
Citat:
Om man kan förutsäga något så är det självklart förutbestämt.

Så när meteorologer kan förutsäga att det kommer regna imorgon, så är det förutbestämt?
Citera
2026-06-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Profeterna väljer han i moderlivet för att fostra dem att tänka hans tankar istället för människors tankar. Men predestination är bara en människotanke. Guds makt är större än så.

Det är Guds vilja som är ödet inte något sataniskt ord.
Nej, profeter blir undervisade genom anden, så att de förstår vad Guds ande menar.

Det är Gud som förutbesrämt allting.
Citera
2026-06-28, 12:38
Medlem
Citat:
Så när meteorologer kan förutsäga att det kommer regna imorgon, så är det förutbestämt?
Ja, Gud har gett meteorologer förmågan att förstå väder och vind.

Elia var en människa som vi, men när han bönföll Gud om att det inte skulle regna kom inget regn över landet på tre och ett halvt år. Jak 5

Det var jag som höll tillbaka regnet för er
när det ännu var tre månader till skörden.
Jag lät det regna över en stad
men inte över en annan,
den ena åkern fick regn,
den andra blev utan och förtorkade. Amos 4

Gud använder regn för att straffa. Läs Amos 4, och varför inte om SYNDAFLODEN! Men nä, regn är inte förutbestämt enligt dig. Du förstår alltså inte att Gud använder regn för att välsigna och förbanna. Vissa får riklig skörd medan andra drabbas av torka eller översvämning. Du är en falsk profet som lyssnar till falska profetet.
Citera
2026-06-28, 12:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det kan man säga, ja. Givet de parametrar man har för tillfället kan man se hur framtiden utvecklas.
Om jag knuffar ner nåt från bordet vet jag att det kommer att landa på golvet eftersom jag har kunskap om gravitationen. Man kan säga att I det ögonblick saken lämnar bordsskivan är det förutbestämt att den kommer att landa på golvet.
Citera
2026-06-28, 15:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, profeter blir undervisade genom anden, så att de förstår vad Guds ande menar.

Det är Gud som förutbesrämt allting.
Inget är förutbestämt för Gud. Det är en idé från djävulen. För att förstå något om Gud måste man föstå att människors tankar kommer ifrån djävulen.
Citera
2026-06-28, 16:10
Medlem
Citat:
Det kan man säga, ja. Givet de parametrar man har för tillfället kan man se hur framtiden utvecklas.
Om jag knuffar ner nåt från bordet vet jag att det kommer att landa på golvet eftersom jag har kunskap om gravitationen. Man kan säga att I det ögonblick saken lämnar bordsskivan är det förutbestämt att den kommer att landa på golvet.

Inte om jag fångar saken innan den landar på golvet, då var det inte förutbestämt att saken skulle landa på golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in