2026-06-27, 19:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har för mig att jag har försökt förklara detta för dig tidigare.

För att förstå detta så måste man sätta sig in i vad som har hänt, man måste få kunskap och förstå vissa saker. Men jag förmodar att du inte är intresserad av det. Du är bara intresserad av att säga emot troende på alla möjliga olika sätt, även om det är ologiskt och orättvisa/falska anklagelser.

Men ok, jag försöker igen :
Det är fler inblandade än Gud, människor och Jesu.

Gud skapade massor med skapelser innan människan skapades, en av dom fick ett stort/högt ansvar, och började tänka högre tankar om sig själv. Han började tänka onda själviska tankar, och ville ha den tillbedjan som Gud hade. Han började anklaga Gud på många olika sätt, t.ex. att Job inte skulle hålla sig trogen Gud om han fick problem i livet. Job bevisade motsatsen, Satan Djävulen är en lögnare.

På liknande sätt anklagade Satan Djävulen Gud för att vara för strikt med sina lagar som människan skulle följa, han menade att människan kunde själv bestämma vad som är gott och ont.
Han lurade Adam och Eva att tro på samma sätt, och dom valde att gå emot Gud och ville bestämma själva över gott ont.

Gud hade nu två val, att tvinga Adam och Eva att göra som han ville, eller låta dom gå och göra som dom ville. Gud valde det senare alternativet för rättvisans skull, inte för hans egen skull, utan för alla dom andra andliga skapelserna som vittnade om vad som händer med Satan och hans anklagelser och vittnar om hur människor agerar. Om Gud hade tvingat Adam och Eva att göra som han ville, eller t.o.m. förgöra sina skapelser Adam, Eva, Satan och hans anhängare, så skulle även dom goda skapelserna kunna börja ifrågasätta Gud och fundera på om inte Satan hade rätt ändå, och att det vore orättvist om Satan inte får chansen att bevisa att han har rätt. Och då existerar ingen skapelse längre, om alla vänder sig emot Gud.

Så det hela handlar om en domstol på ett bildligt sätt. Satan ska få kunna lägga fram sina bevis, och Gud lägger fram sina bevis, och hela skapelsen får bedöma och döma vem som har rätt. Det är för rättvisans skull som Gud tillåter ondskan, att Gud tillåter Satan bevisa att människan kan själv bestämma vad som är rätt och fel, ont och gott. Jag själv tycker bevisen på hela jorden talar oändligt mycket för att mänskligheten behöver Gud, att Gud har rätt och Satan har fel.

Så Gud lät Adam och Eva gå, men han lovade att det skulle komma någon som bevisar att Satan är en lögnare, som påstår att en människa inte kan eller vill följa Gud och hans lagar. Det kommer att komma en människa som gör vad Adam inte gjorde, att vara fullkomligt trogen Gud. Så när synden/ondskan och döden kom in i mänskligheten, så visar Kristus att människor också kan ta ståndpunkt emot Satans anklagelser och få liv i den nya ordningen som Gud kommer att skapa, som ersätter det Adam och Eva förlorade:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Förklara i så fall hur Gud annars skulle ha gjort? Var någonstans har Gud gjort fel enligt dig?

ps. Jesus fader var Gud: "Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen." (Matt 10:32 Bibel2000)
Tja, eftersom gud är allvetande så visste han ju om hur allt skulle utspelas. Ändå körde han på.
Om jag har en uppgift framför mig och jag i förväg kan räkna ut att min plan kommer att haverera så kommer jag inte att sätta den i verket. Tillbaka till ritbordet, gör om, gör rätt.
Citera
2026-06-27, 19:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hörsägen alltså. Nån snubbe sa nåt för 2000 år sedan och du håller det för sanning. Ok, då vet jag.
Precis så!
Citera
2026-06-27, 19:23
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Precis så!

Viktigt att hålla reda på hans heliga ord.
På domedagen visar att man älskar honom.

Hoppas du varar längre och inte plötsligt försvinner bort.
Citera
2026-06-27, 21:08
Medlem
Citat:
Tja, eftersom gud är allvetande så visste han ju om hur allt skulle utspelas. Ändå körde han på.
Om jag har en uppgift framför mig och jag i förväg kan räkna ut att min plan kommer att haverera så kommer jag inte att sätta den i verket. Tillbaka till ritbordet, gör om, gör rätt.

Nej, han vet inte hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han visste det så skulle det inte vara en fri vilja, utan handla om predestination, där Gud skapar så att allt är förutbestämt och människan inte kan välja. Bibeln lär inte ut detta.
Citera
2026-06-27, 21:48
Medlem
Citat:
Gud var naiv och tittade inte in i framtiden innan den första synden begicks. Han ställde frågor till de inblandade. Han visste förstås vad som kunde ske, men ingen hade varit olydig och ljugit. När han senare dömde de visste hsn precis vad som skulle hända (fiendeskap mellan kvinnan och ormen t ex) .

Predestination är bibliskt.

Gud har ju förutbestämt allting. Men du VÄLJER din egen väg. Om du tror på Jesus kommer du till himlen. Eller inte. Men Gud har skapat alla förutsättningar för att det ska hända.

Om du vill kan du hålla buden.
Du bestämmer själv om du skall vara trogen.
Eld och vatten har han lagt framför dig:
räck ut din hand efter vilket du vill.
Framför människan ligger livet och döden,
och hon får det hon väljer. Syr 15

Som vanligt vet Jv inte vad de yrar om.
Citera
2026-06-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det var Judarna som dödade Jesus, de valde Barabbas i stället

Nej, det var romarna som dödade Jesus.

Efter att hade gått bärsärk i templet.
Citera
2026-06-27, 22:05
Medlem
Citat:
Nej, han vet inte hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han visste det så skulle det inte vara en fri vilja, utan handla om predestination, där Gud skapar så att allt är förutbestämt och människan inte kan välja. Bibeln lär inte ut detta.
Herren vet precis hur människor reagerar.

Till dessa människor med fräck uppsyn och hårt hjärta sänder jag dig. De är ett motsträvigt folk, men vare sig de lyssnar eller inte skall du säga till dem: ’Så säger Herren Gud.’ De kommer att inse att en profet har varit hos dem.

Han vet att Jv och många andra är ett motsträvigt folk som inte vill lyssna.

Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Till och med Herren säger att du ska VÄLJA. Kan du välja mellan liv och död? Nej, endast Gud kan det.

Äran tillfaller alltså er som tror. Men för dem som inte tror har stenen som husbyggarna ratade (Jesus smordes till Gud, därför är han Messias, den Smorde) blivit en hörnsten, en sten som de snavar på, en klippa som de stöter emot. De stöter emot därför att de inte lyder ordet. Så är det förutbestämt för dem. 1Pet 2
Citera
2026-06-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Gud drar människor till sig. Vad är det om inte predestination? Jag kan nästan höra dig fnysa!

Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill. Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande. Skriften säger ju till farao: Det var därför jag upphöjde dig, för att jag skulle visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. Så förbarmar han sig över vem han vill och förhärdar vem han vill. Rom 9

Om du får förbarmande och blir frälst (ett ord som är som ett rött skynke för Jv) beror inte på dina gärningar. Tro är en andlig gåva från Herren. Vad är det om inte predestination? Stackars människa som blir lurad av Jv!
Citera
2026-06-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Gud drar människor till sig. Vad är det om inte predestination? Jag kan nästan höra dig fnysa!

Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill. Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande. Skriften säger ju till farao: Det var därför jag upphöjde dig, för att jag skulle visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. Så förbarmar han sig över vem han vill och förhärdar vem han vill. Rom 9

Om du får förbarmande och blir frälst (ett ord som är som ett rött skynke för Jv) beror inte på dina gärningar. Tro är en andlig gåva från Herren. Vad är det om inte predestination? Stackars människa som blir lurad av Jv!

Makthavarna tröttnade på Jesu liv och form i Israel. Judarna spikade Jesus på korset. Och så juden dog på korset.
Jesus dog av smärta.
Jesus kropp hittades inte i graven.
Citera
2026-06-28, 05:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Predestination är bara ett ord som människor (Satan) har hittat på. Gud låter oss ha egen vilja och låter oss erfara dess konsekvenser. Guds vilja är vad vi ber om i bönen Fader Vår.

Äkta tro försätter berg och är en förläning från Gud. Lärjungarna ville ha mer tro och makt men Jesus ville inte.

Och apostlarna sade till Herren: »Föröka vår tro.» — Lukas 17:5

Om någon bland eder har en tjänare som kör plogen eller vaktar boskap, icke säger han väl till tjänaren, när denne kommer hem från marken: 'Gå du nu strax till bords'? Säger han icke fastmer till honom: 'Red till min måltid, och fäst så upp din klädnad och betjäna mig, medan jag äter och dricker; sedan må du själv äta och dricka'? — Lukas 17:7-8

Nej, det kommer inte an på människans vilja att ha makt eller att ges evigt liv, men att göra sitt bästa.

Icke tackar han väl tjänaren för att denne gjorde det som blev honom befallt? Sammalunda, när I haven gjort allt som har blivit eder befallt, då skolen I säga: 'Vi äro blott ringa tjänare: vi hava endast gjort vad vi voro pliktiga att göra.'» — Lukas 17:9-10
Citera
2026-06-28, 07:19
Medlem
daligts avatar
Även detta står angående Krists nästnästa liv i reinkarnationscykeln.

Som försiktighet ger antagande och undvikande av snällhetskonkluderingar för Jesus glad till en början.
Smärtuppgivenhet blir efter dialekthöftande
Påhittsinkluderandet bemöts samförståndshävdandes
Enbart fisk i dieten är nyttigt
Citera
2026-06-28, 08:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Fel. I Psaltaren 139 står det att Gud känner till alla mänskliga ord, tankar och handlingar långt innan de ens uttalas eller sker.

I Första Johannesbrevet 3:20 står det att Gud är större än vårt hjärta och vet allting.

Gud beskrivs ha en fullständig kunskap om framtiden, vilket bland annat visas genom Bibelns profetior och Guds förutbestämda planer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in