Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
-----------------------------------------------------------------------------
.
Kalibrering = balansering.
LFP-batterier har mindre skillnad i spänning mellan tomt och fullt.
Just det:
Det är inte samma sak, inte ens nära.
Kalibrering = BMS lär sig mäta rätt, det handlar om mätning. BMS:en försöker få sina värden rätt – typ spänning, ström, ibland SOC (procent laddning).
Balansering = cellerna hålls jämna, ser till att alla celler ligger ungefär samma spänning så ingen blir överladdad eller urladdad först och dör i förtid.
Själv kalibrerar jag sällan mina batterier, just nu "tror" bmserna att det ena har 68% kvar och det andra 77%. Jag kikar hellre på cellvolten som avslöjar att båda batterierna är ligger på exakt samma nivå. Däremot balanserar jag dom ca vart 5 cykel för det är viktigt på riktigt. Att ha en vettig shunt som kollar vad som går in och ut ur batteriet hjälper rätt mycket, den ligger klart närmast i vad % soc faktiskt är då den kikar på cellspänning och drar sina slutsatser därifrån tillsammans som den vet exakt hur många A som går in och ut hela tiden.
Det skiljer rätt mycket mellan tomt och fullt, "hockeyklubborna" brukar de kallas, när det är tomt sjunker volten väldigt brant och när det blir fullt sticker spänningen iväg, där emellan ligger dom väldigt jämnt och det är där A in och ut hjälper mycket.
10.0-10,8 volt = urladdat
14,2-14,6 full laddat om man kikar på ett 4 cells 12 volts batteri som jag själv har, detta sjunker däremot till ca 14,2 efter balansering och vila, ibland lite lägre.
Fullt per cell = 3,45 - 3,65 volt
Tomt per cell = 2,50 - 2,80 volt