2026-05-29, 20:54
  #1
Avslutad
Civilminister Erik Slottner KD har tagit 78 timmars privatlektioner i engelska till en kostnad för oss skattebetalare för 105 000 kronor.

Skulle dom pengarna kunnat utnyttjats bättre?

Ska inte en minister kunna engelska? Ministrar får ju riktigt bra betalt!

Vem blir den första ministern som tar lektioner i matematik för årskurs 1?

Kanske skolkade civilminister Erik Slottner KD både på engelskan och matten?

Mycket troligt

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=8ef094b7-03ff-4627-9a5f-413f5798a8ff
Citera
2026-05-29, 20:58
  #2
Medlem
Många företag som erbjuder/erbjudit det när företag (fokus på branschen) blivit mer internationella, så inget konstigt
Citera
2026-05-29, 21:02
  #3
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Politiker

Strix/Mod
Citera
2026-05-29, 21:07
  #4
Medlem
84 000. Läs artikeln.

Kan du själv använda några ord, för att förklara i affärssammanhang hur digital teknik förändrar hela affärsmodeller och verksamheter - på engelska?
Citera
2026-05-29, 21:17
  #5
Medlem
puterealbas avatar
Menar du att det ingår i hans jobb att förklara sådant på engelska?

Typ: digitals are changing everything very much. So scary.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
84 000. Läs artikeln.

Kan du själv använda några ord, för att förklara i affärssammanhang hur digital teknik förändrar hela affärsmodeller och verksamheter - på engelska?
Citera
2026-05-30, 00:19
  #6
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Civilminister Erik Slottner KD har tagit 78 timmars privatlektioner i engelska till en kostnad för oss skattebetalare för 105 000 kronor.

Skulle dom pengarna kunnat utnyttjats bättre?

Ska inte en minister kunna engelska? Ministrar får ju riktigt bra betalt!

Vem blir den första ministern som tar lektioner i matematik för årskurs 1?

Kanske skolkade civilminister Erik Slottner KD både på engelskan och matten?

Mycket troligt

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=8ef094b7-03ff-4627-9a5f-413f5798a8ff

Det ska han betala själv!
Citera
2026-05-30, 00:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Civilminister Erik Slottner KD har tagit 78 timmars privatlektioner i engelska till en kostnad för oss skattebetalare för 105 000 kronor.

Skulle dom pengarna kunnat utnyttjats bättre?

Ska inte en minister kunna engelska? Ministrar får ju riktigt bra betalt!

Vem blir den första ministern som tar lektioner i matematik för årskurs 1?

Kanske skolkade civilminister Erik Slottner KD både på engelskan och matten?

Mycket troligt

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=8ef094b7-03ff-4627-9a5f-413f5798a8ff
Ren galenskap. Politiker ska besitta engelskakunskaper innan de beträder sin position... Själv har jag stor talang för engelska men erhöll knappt någon uppmärksamhet alls. Du måste förstå att politiker är värda mer än vanligt folk i Sverige (lite skämtsamt beskrivet), och att svenskar underhåller detta korrumperade system. Det är ingen annan i samhället som får engelskakurser för hundratusentals kronor så varför ska det vara annorlunda för politiker?! Jag fick t ex inte tandställning... Skattebetalare ska inte bekosta privatlektioner för politiker/andra tjänstemän. Visst har inte undersökt saken! Men om det här ens är avlägset sant så är det ABSURT.
__________________
Senast redigerad av social.newbie 2026-05-30 kl. 00:22.
Citera
2026-05-30, 07:31
  #8
Moderator
Chantres avatar
Universitetsstudier har han gjort enligt sin biografi på Wiki. Kan man genomföra sådan utbildning och samtidigt dålig på engelska?
Citera
2026-05-30, 07:32
  #9
Medlem
kyrkstockens avatar
Statsminister är bög, finansministern kan inte "plata lent", justitieministern är en posterboy för autism med sitt stora huvud (autister har större minnescentra), sina coca-cola-bottnar och missbildad snorränna. Partiledaren för KD är dömd i svensk domstol för att "ha burit falskt vittnessbörd mot sin nästa" detta i sviterna av att ha ordagrant brutit även mot 9e budet "du skall inte ha begär efter din nästas hus".

Driver ts med oss. HEla riksdagen består enbart av cp-barn som var lite eljest i skolan och vägrade duscha med de andra barnen?

Pga av vårat politiska system måste man börja som barn i ett ungdomsförbund, men inget friskt barn är intresserad av politik så politik blir ett specialintresse för barn med lättare utvecklingsstörningar, och framför allt då autism.

Att de inte kan engelska är vårt minsta problem. Värre är att med med autism kommer i regel "mixad begåvningsprofil" (tidigare diagnoskriterie för autism).

1968 lägger den lätt utvecklingsstörda utbildningsministern PAlme fram förslaget att lärare inte längre skall behöva kunna sitt ämne. Det räcker om den som skrev läroboken kan matematik, engelska osv (studenterna vid SU hade aldrig hört på maken, la ner allt arbete och samlades i kårhuset (kårhusockupationen).
När sverige hade 500% ränta var det fel på verkligheten och inte lill-kalles teorier.
Citera
2026-05-30, 17:09
  #10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det är skillnad på att "kunna" engelska och kunna engelska. Du kan ha läst hur mycket engelska som helst i skolan om du inte pratar det regelbundet så tappar du mycket fort. Sedan är det nog bra att våra ministrar går en kurs för att bli bättre när man hör hur många svenskar låter när man pratar engelska.

Själv hade jag en arbetsgivare som erbjud alla anställda att gå kurser i engelska då företaget hade kontor runt om i världen och man arbetare över landsgränserna. Själv gick jag en kurs som var runt 100 timmar och då inriktat på teknisk engelska. Var även erbjuden att gå fortsättningskursen som var ungefär lika lång men det blev aldrig av då jag hade full beläggning.

Den som tror att man kan engelska efter gymnasiet och utan att prata det till vardags regelbundet överskattar sig själv.
Citera
2026-05-30, 21:54
  #11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Betalda språkstudier anser jag är ok för en minister. Men 84 000...

Instituto Cervantes har kurser i spansk konversation, betydligt billigare än 84 000... Likaså skräddarsydda kurser för företag där flera ministrar kunnat läsa ihop. British Council har online-kurser på flera nivåer.
Citera
2026-06-02, 16:51
  #12
Medlem
Jag tänker att ministrar omges av tjänstemän, råd och sakkunniga som borde kunna hjälpa en på traven om man faktiskt vill förstå engelska begrepp och dess innebörd. Det hjälper liksom inte att bara veta översättningen på "Big Bang theory" för att förstå teorin. Vad heter bolaget bakom lektionerna? Har de kopplingar till honom eller hans parti?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in