2026-06-02, 19:51
Medlem
Det är inte alls orimligt om personen förväntas behöva det tjänsten. Det är nog ganska få svenskar som inte skulle kunna få till en bättre engelska med en bra lärare. Hur många svenskar är det som haft en engelsk urinvånare för att lära ut uttal ordentligt? Alla mina lärare i engelska har i varit svennar som inte alls kunnat den konsten.
Citera
2026-06-03, 08:41
Medlem
Nisse Gandhis avatar
När Torsten Nilsson (socialdemokratisk politiker,1905–1997) i början av 1950-talet blev försvarsminister, och senare utrikesminister (1962–1971), insåg han att hans bristande kunskaper i det engelska språket var ett stort hinder i det internationella diplomatiska arbetet.

För att snabbt lösa problemet tog han tjänstledigt eller använde en paus i arbetet för att resa till Storbritannien.

Han checkade in hos en engelsk prästfamilj på den brittiska landsbygden. Genom att isolera sig helt från svensktalande och tvingas prata, lyssna och läsa engelska dygnet runt genomgick han en stenhård intensivkurs.
Citera
2026-06-03, 08:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om hans privatlektioner i 78 timmar kostade drygt 80 000kr så kan vi sen börja räkna på vad SFI kostar för hundratusentals invandare som många gånger inte ens kan läsa och skriva på sitt eget språk och har ett lägre IQ än normalt.
Även om de gör detta i klasser så kan de oftast bara berätta vad de heter efter fem år på SFI så här kan vi verkligen snacka om att kasta pengar i sjön.

Håller med om att en politiker bör ha så pass bra kunskaper i engelska innan de ens tillträder ämbetet för att inte behöva gå på extrakurser.

Som någon skrev, pratar man inte engelska med jämna mellanrum så kommer man heller inte bli bra på det utan man behöver ständig träning. Själv räknar jag mig som medelgod engelska och använder det titt som tätt i mitt jobb då jag måste skriva, tala och läsa engelska. Nackdelen för mig är att jag har på tok för litet ordförråd så allt ska flyta som man själv vill.
Citera
2026-06-03, 09:08
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Universitetsstudier har han gjort enligt sin biografi på Wiki. Kan man genomföra sådan utbildning och samtidigt dålig på engelska?

Han har läst statsvetenskap vid Linköpings universitet. Står inget om examen eller godkända kurser.

Kan ha varit registrerad på några strökurser utan att ha tenterat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in