Citat:
Ursprungligen postat av
FyraTabbarIAnalen
Okej så först och främst tack för alla svaren! Men jag undrar fortfarande om det är värt att gå upp i tinget? Eller kommer jag få stå för advokat och rättegångskostnader själv om jag blir dömd? Det sa snutarna till mig att jag kommer få göra. Litar dock inte på det svaret då jag aldrig hört talas om någon som fått betala en sån sak själv.
Det beror på din ekonomi.
Om man har (tillräcklig)inkomst så får man generellt bekosta vissa rättegångskostnader, t.ex. sin egen advokat, blodprov, översättningar, sakkunniga och lite andra saker.
Edit: Tillägg.
Om man godkänner strafföreläggande får man också stå för blodprov(och andra liknande prov).
I ditt fall blir skillnaden i potentiell kostnad mellan strafföreläggande och rättegång alltså enbart dina advokatkostnader om du har ombud i rättegången.