2026-05-29, 20:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sedan 1 juli 2025 har lagen ändrats. Numera skall daktning göras om någon är skäligen misstänkt för brott som har fängelse i skalan.
Tidigare gällde att man skulle daktas om brottet förväntades ge minst sex månaders fängelse i det konkreta fallet.

Det är en stor förändring.


Tack för förklaring, hade ingen aning om detta heller. Trodde det va praxis med daktning ”ifall att” typ.
Citera
2026-05-30, 15:54
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTabbarIAnalen
Hej! Min analys om detta är, en polare till mig blev tagen av polisen ca 500m från mitt hem ett par veckor före mig. jag pratade med hen i telefon när det skedde och nu sitter hen häktad för grovt narkotikabrott enligt häktningsframställan. Så jag antar att de tagit hens telefon och sett att vi har kontakt dagligen och då antagit att det hen hade med i bilen skulle till mig eller att jag på något sätt är kopplad till det. Det är vad jag tror.

Då förstår jag. Ja om man är nära vän till sådana personer kommer dom lysa en i röven. Har varit i samma situation. Husrannsakan utan misstanke bara för att jag var nära vän med en person som höll på med större mängder narkotika.
Citera
2026-06-03, 14:44
  #15
Medlem
Okej så först och främst tack för alla svaren! Men jag undrar fortfarande om det är värt att gå upp i tinget? Eller kommer jag få stå för advokat och rättegångskostnader själv om jag blir dömd? Det sa snutarna till mig att jag kommer få göra. Litar dock inte på det svaret då jag aldrig hört talas om någon som fått betala en sån sak själv.
Citera
2026-06-03, 16:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTabbarIAnalen
Okej så först och främst tack för alla svaren! Men jag undrar fortfarande om det är värt att gå upp i tinget? Eller kommer jag få stå för advokat och rättegångskostnader själv om jag blir dömd? Det sa snutarna till mig att jag kommer få göra. Litar dock inte på det svaret då jag aldrig hört talas om någon som fått betala en sån sak själv.

Det beror på din ekonomi.
Om man har (tillräcklig)inkomst så får man generellt bekosta vissa rättegångskostnader, t.ex. sin egen advokat, blodprov, översättningar, sakkunniga och lite andra saker.

Edit: Tillägg.

Om man godkänner strafföreläggande får man också stå för blodprov(och andra liknande prov).

I ditt fall blir skillnaden i potentiell kostnad mellan strafföreläggande och rättegång alltså enbart dina advokatkostnader om du har ombud i rättegången.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2026-06-03 kl. 16:47.
Citera
2026-06-05, 14:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det beror på din ekonomi.
Om man har (tillräcklig)inkomst så får man generellt bekosta vissa rättegångskostnader, t.ex. sin egen advokat, blodprov, översättningar, sakkunniga och lite andra saker.

Edit: Tillägg.

Om man godkänner strafföreläggande får man också stå för blodprov(och andra liknande prov).

I ditt fall blir skillnaden i potentiell kostnad mellan strafföreläggande och rättegång alltså enbart dina advokatkostnader om du har ombud i rättegången.

Tack, det bör att tänkas på isåfall. Har ej fått något svar ännu men om skillnaden bara blir advokaten så är det kanske värt att gå dem vägen ändå. Jag har ju svårt att bevisa min okskuld och i sverige kan man bara dömas om uppsåt finns. Vilket det inte gör i mitt fall men då jag inte kan motbevisa något så är de eventuella positiva provsvaren tillräckligt starka bevis för att det ska gällas som uppsåt om jag fattat det rätt.. då kanske en advokat kan hjälpa mig tillräckligt för att bevisa min oskuld.
Citera
2026-06-06, 00:58
  #18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTabbarIAnalen
Tack, det bör att tänkas på isåfall. Har ej fått något svar ännu men om skillnaden bara blir advokaten så är det kanske värt att gå dem vägen ändå. Jag har ju svårt att bevisa min okskuld och i sverige kan man bara dömas om uppsåt finns. Vilket det inte gör i mitt fall men då jag inte kan motbevisa något så är de eventuella positiva provsvaren tillräckligt starka bevis för att det ska gällas som uppsåt om jag fattat det rätt.. då kanske en advokat kan hjälpa mig tillräckligt för att bevisa min oskuld.
Risken är väl att du kommer få skaffa försvarare privat oavsett. Ditt brott är vardagsmat och offentliga försvarare växer inte på träd. Så tycker du kan börja leta redan nu, om du verkligen anser dig helt oskyldig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in