2026-05-29, 00:22
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ett solbråk har uppstått efter att granolaprofilen Fredrik Paulún uppmuntrat sina följare att utsätta sig för så stark sol som möjligt.

Ett råd som onkologen Helena Torsler Andersson varnar för.

– Jag tycker att det är olyckligt, säger hon.

När hon bemött Paulúns rekommendationer svarade han i ett direktmeddelande till henne.

”Visa mig en enda studie som visar att solen ökar dödligheten. Det existerar inte. Däremot finns det hundratals som visar att det minskar sjukdom och dödlighet”, skriver han i meddelandet.

Enligt Helena Torsler Andersson, sjuksköterska och sakkunnig inom onkologi hos Cancerfonden, är det inte sant.

– Jag bedömer att det finns både mycket forskning och av hög kvalitet. Det är ingenting som vi från Cancerfonden ifrågasätter på något sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qB1wr/musliprofilen-fredrik-pauluns-tips-om-solskydd-sagas

Ja, hur skall man ställa sig till detta egentligen? Är ni rädda för solen eller välkomnar ni den som en botgörare?
Citera
2026-05-29, 00:26
  #2
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qB1wr/musliprofilen-fredrik-pauluns-tips-om-solskydd-sagas

Ja, hur skall man ställa sig till detta egentligen? Är ni rädda för solen eller välkomnar ni den som en botgörare?

Solar mellan 1600 - 1800 enär solen då når min lilla uteplats. Och väl är väl det, då alla med förstånd undviker sol mitt på dagen. Skador kan uppstå.
Citera
2026-05-29, 00:30
  #3
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Vi behöver vatten, solljus och näring precis som allt annat liv på planeten. Men glöm inte syre som jag precis gjorde, det slutar illa.

Infrarött för bl.a. kväveoxid och ultraviolett för (exclusion zone) ez-vatten.
Citera
2026-05-29, 01:53
  #4
Medlem
pn222jws avatar
Solen underlättar för A/D-vitaminerna som hjälper kroppen. Med normal pigmentering är det bara välgörande. Solens ultravioletta ABC strålar är även bakteriedödande.
Citera
2026-05-29, 02:22
  #5
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vi behöver vatten, solljus och näring precis som allt annat liv på planeten. Men glöm inte syre som jag precis gjorde, det slutar illa.

Infrarött för bl.a. kväveoxid och ultraviolett för (exclusion zone) ez-vatten.

Du får tillräckligt med solljus om du sitter i skuggan. Direkt solljus är mycket skadligt i högre doser.
Citera
2026-05-29, 06:59
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vi behöver vatten, solljus och näring precis som allt annat liv på planeten. Men glöm inte syre som jag precis gjorde, det slutar illa.

Infrarött för bl.a. kväveoxid och ultraviolett för (exclusion zone) ez-vatten.
Och faktiskt behöver planeten co2, annars dör vi, men media och ”forskare” tycker det är en farlig och dödlig gas som vi ska fånga in och utrota… människan som art är säkerligen dödsdömd men frågan är om vår iver att tro på sektledarna är det som puttar oss över kanten…
Citera
2026-05-29, 07:02
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du får tillräckligt med solljus om du sitter i skuggan. Direkt solljus är mycket skadligt i högre doser.
Det är nog knappast dosens storlek utan hur stark solen är vid tillfället.

Kan det inte vara så att bägge har rätt. Solljus är livsviktigt för oss men det är inte bra att ligga och pressa när solen är som starkast om man har vitt skinn.
Sola är nyttigt men att steka sig är onyttigt. Eller?
Citera
2026-05-29, 07:31
  #8
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qB1wr/musliprofilen-fredrik-pauluns-tips-om-solskydd-sagas

Ja, hur skall man ställa sig till detta egentligen? Är ni rädda för solen eller välkomnar ni den som en botgörare?

Som med allt annat så är det både ock. Ska man lyssna på Wold om vatten eller någon annan nisse som som säger minst 2.5 liter om dagen?

Människan är ätstörd, det är bara så.
Citera
2026-05-29, 07:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qB1wr/musliprofilen-fredrik-pauluns-tips-om-solskydd-sagas

Ja, hur skall man ställa sig till detta egentligen? Är ni rädda för solen eller välkomnar ni den som en botgörare?

Det räcker med att man snabbt kollar vilka år som hudcancer började skjuta i taket och när man började använda solkräm.
Det matchar väldigt bra då hudcancer tog bra fart några år efter solkrämens introduktion.

Sol är bra. Men att ligga och pressa i flera timmar är såklart inte bra.
Skippar man dessutom solglasögon så blir det bra.
Citera
2026-05-29, 07:36
  #10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Som med allt annat, gör det med måtta.

Sol är bra i normal mängd, alkohol är bra i mindre mängd, träning är nyttigt i normal mängd osv. När man går all in så blir det värre och kan bli sjukdomar och skador.
Citera
2026-05-29, 08:29
  #11
Avstängd
Ju mer sol desto bättre. Men det är klokt att undvika den under siestan. Därför ligger man i skuggan i en hängmatta då, och smälter lunchen.
Citera
2026-05-29, 09:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qB1wr/musliprofilen-fredrik-pauluns-tips-om-solskydd-sagas

Ja, hur skall man ställa sig till detta egentligen? Är ni rädda för solen eller välkomnar ni den som en botgörare?
Sol är väsentlig för hälsan men inget är bra i överdrift. Som det mesta i livet.

Det är rekommenderat att sola med bar kropp mellan 10-13 under sommaren i Sverige, det räcker med 25-40 minuter för D vitamin med t.ex bar överkropp för vita, svarta bör få minst 1 timme. Undvik att sola eftermiddag varma sommardagar när UV blir för högt, ha koll via app. Solkräm som ''experter'' rekommenderar, fullt med kemikalier som åldrar/sliter på huden. Undvik.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/uv-index/ Försiktig vid +7.

Kolla på ursprungsbefolkningar som lever i varma länder med lite bondförnuft. De undviker solen under dygnets mest intensiva timmar när UV:et slår hårt och solar förmiddagar/kväll. Sådana människor överlever. Jämför mot soltörstande desperata turister som bränner sig på stränderna peak timmar, och utvecklar melanom// får huden att åldras.

tl:dr Sol är både livsviktig men kan också vara dödlig när den missbrukas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in