Citat:
Ursprungligen postat av
Silltunna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qB1wr/musliprofilen-fredrik-pauluns-tips-om-solskydd-sagas
Ja, hur skall man ställa sig till detta egentligen? Är ni rädda för solen eller välkomnar ni den som en botgörare?
Sol är väsentlig för hälsan men inget är bra i överdrift. Som det mesta i livet.
Det är rekommenderat att sola med bar kropp mellan 10-13 under sommaren i Sverige, det räcker med 25-40 minuter för D vitamin med t.ex bar överkropp för vita, svarta bör få minst 1 timme. Undvik att sola eftermiddag varma sommardagar när UV blir för högt, ha koll via app. Solkräm som ''experter'' rekommenderar, fullt med kemikalier som åldrar/sliter på huden. Undvik.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/uv-index/ Försiktig vid +7.
Kolla på ursprungsbefolkningar som lever i varma länder med lite bondförnuft. De undviker solen under dygnets mest intensiva timmar när UV:et slår hårt och solar förmiddagar/kväll. Sådana människor överlever. Jämför mot soltörstande desperata turister som bränner sig på stränderna peak timmar, och utvecklar melanom// får huden att åldras.
tl:dr Sol är både livsviktig men kan också vara dödlig när den missbrukas.