Citat:
Ursprungligen postat av
israelisinnocent
“Be not ashamed of mistakes and thus make them crimes.” — Confucius
När man suttit av sitt straff är man ju fri
Men har man rätt att framstå som ren och oskyldig inför samhället?
Samtidigt måste man ju ha en chans till att bli en del av samhället igen, det tjänar väl alla på
Vad har olika filosofier att säga om det?
Hoppas tråden får en chans ur ett filosofiperspektiv
Jag har läst igenom ovanstående flera gånger och blir lite osäker på vad du frågar om. Det här är min tolkning av frågan:
Avtjänande av straff är en form av skuldreglering, det är uppenbart. Du har en skuld till både offer (om sådana finns) och samhälle (i allmänhet) som ditt straff alltså betalar. Men vi kan inte ha straff som är hårdare än brottet, eller hur. Ett grovt överdrivet exempel vore dödsstraff för fortkörning.
I själva verket är alla straff som utdelas mindre hårda än brottet i sig självt är. Det är faktiskt omöjligt att ha straff som är lika hårda som brottet är. Öga för öga, tand för tand är en omöjlig princip legalt sett. Om du är utfattig och stjäl en miljon kronor från någon så kan vi inte konfiskera något från dig. Vi kan återgälda pengarna om de finns kvar men vad är det korrekta straffet för stöld av en miljon kronor? Från någon som saknar pengar. Straffet måste också vara proportionellt mot andra brott i andra kategorier (proportionalitetsprincipen).
Jag har ingen lust att försvara svensk lagstiftning eller rättsväsende. Som det ser ut idag så finns det både omoraliska och oförsvarbara lagar, liksom lagar som ignoreras. Och dessutom oproportionella straff jämfört med andra brott. Det ser alltså illa ut men är vad vi har att arbeta med.
Men den centrala principen är att när du tjänat ditt straff, vilket är av proportionerligt lägre vikt än brottet du begått .. så är skulden betalad. Minnet av det du gjort försvinner dock inte.
Den återstående skulden mellan brottets allvarlighet och straffets hårdhet är att du måste bära stigmat av ditt agerande:
Du gjorde detta!
Hoppas detta hjälper dig i ditt funderande.