2026-05-28, 14:11
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Idag har det offentliggjorts att svenska regeringen skänker 16 stycken JAS Gripen till Ukraina. Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för? Summan det handlar om är alltså cirka 16 miljarder, då dessa plan är sinnessjukt dyra.

Som jämförelse skulle de slantarna räcka till att drifta ytterligare ett storsjukhus som SÖS under 3 års tid med 5000 anställda. Med tanke på hur vårdköer och den allmänna överbelastningen ser ut hade det varit ett enkelt val. Mer pengar till vården!
2026-05-28, 14:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Idag har det offentliggjorts att svenska regeringen skänker 16 stycken JAS Gripen till Ukraina. Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för? Summan det handlar om är alltså cirka 16 miljarder, då dessa plan är sinnessjukt dyra.

Som jämförelse skulle de slantarna räcka till att drifta ytterligare ett storsjukhus som SÖS under 3 års tid med 5000 anställda. Med tanke på hur vårdköer och den allmänna överbelastningen ser ut hade det varit ett enkelt val. Mer pengar till vården!
han e fan inte klok , skönt att bli av med fanskapet i september och sd med för den delen
2026-05-28, 14:15
  #3
Medlem
BombaySaphires avatar
Det är så bedrövligt korkat så man fattar inte att det är sant. Våra politiker är helt i klorna på Zelensky.
2026-05-28, 14:21
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Idag har det offentliggjorts att svenska regeringen skänker 16 stycken JAS Gripen till Ukraina. Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för? Summan det handlar om är alltså cirka 16 miljarder, då dessa plan är sinnessjukt dyra.

Som jämförelse skulle de slantarna räcka till att drifta ytterligare ett storsjukhus som SÖS under 3 års tid med 5000 anställda. Med tanke på hur vårdköer och den allmänna överbelastningen ser ut hade det varit ett enkelt val. Mer pengar till vården!
Jag är nästan säker att både S och C i oppositionen håller med borgaregeringen om detta donationsbeslut av en redan utgången undermodell av JAS.
2026-05-28, 14:24
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för?
Isn't it obvious?
De behöver testas i skarpt läge för att vi skall kunna veta om de faktiskt är något att ha eller om vi måste tänka om hur vår flygflotta är utformad.
2026-05-28, 14:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Idag har det offentliggjorts att svenska regeringen skänker 16 stycken JAS Gripen till Ukraina. Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för? Summan det handlar om är alltså cirka 16 miljarder, då dessa plan är sinnessjukt dyra.

Som jämförelse skulle de slantarna räcka till att drifta ytterligare ett storsjukhus som SÖS under 3 års tid med 5000 anställda. Med tanke på hur vårdköer och den allmänna överbelastningen ser ut hade det varit ett enkelt val. Mer pengar till vården!

Varför man skänker 16 stycken JAS 39 Gripen C/D?
Det är flygplansindivider som verkat och varit operativa i Sverige, i det svenska flygvapnet, men som nu kommer att göra mer nytta i Ukraina.
Precis som alla de CV90-vagnarna som tidigare skickats, eller all annan materiel vi i Sverige har bistått med.

Och sedan tänkte ju Ukraina även köpa E-versionen, så det här är ett bra sätt få Gripen operativt i Ukraina.
Ett bra beslut, helt enkelt.
2026-05-28, 14:27
  #7
Medlem
De sprätter med andras pengar på ett skamlöst sätt. Har de kommit med en förklaring till detta? Varför vill de att kriget ska fortsätta pågå år ut och år in? Vilka är det som drar i trådarna för allt detta? Skattebetalare världen runt förbannar detta slöseri och denna korruption.

#shlomoislaughingallthewaytothebank
2026-05-28, 14:29
  #8
Avstängd
Har inte Ukraina egna flygplan?
2026-05-28, 14:30
  #9
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Idag har det offentliggjorts att svenska regeringen skänker 16 stycken JAS Gripen till Ukraina. Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för? Summan det handlar om är alltså cirka 16 miljarder, då dessa plan är sinnessjukt dyra.

Som jämförelse skulle de slantarna räcka till att drifta ytterligare ett storsjukhus som SÖS under 3 års tid med 5000 anställda. Med tanke på hur vårdköer och den allmänna överbelastningen ser ut hade det varit ett enkelt val. Mer pengar till vården!
Den här frågan har diskuterats väldigt mycket och du kan inte ha missat vad svaret är. Om du ska komma med en meningsfull tråd så borde du föregå diskussionen och bemöta det uppemnbara svar du kommer att få direkt. Men nej du bara låtsas som att du var den första att öppna en sådan här diskussion.
2026-05-28, 14:32
  #10
Medlem
Så om jag har en gammal bil och inte ger bort den till dig, så har jag plötsligt 300 000 över att göra nåt kul med?
2026-05-28, 14:34
  #11
Medlem
Mycket bra, allt stöd till Ukraina gör att ryssens vilja och förmåga att ge sig på resten av Europa minskar.
2026-05-28, 14:37
  #12
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Idag har det offentliggjorts att svenska regeringen skänker 16 stycken JAS Gripen till Ukraina. Varför i hela friden ska svenska skattebetalare bekosta det för? Summan det handlar om är alltså cirka 16 miljarder, då dessa plan är sinnessjukt dyra.

Sveriges statsminister Ulf Kristersson: "När vi stödjer Ukraina, stödjer vi också Sverige och Europa."
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in