2026-05-28, 18:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag förstått tar det sex år att utbilda en stridspilot på JAS. Men det gäller för någon som börjar från noll. För någon som redan är utbildad stridspilot, fast på ett annat plan, går det naturligtvis klart mycket fortare, vilket ju är logiskt. Kanske har de redan utbildats t.o.m.?

Jag håller med dig, de diplomatiska förbindelserna lär ju bli urusla, fast det var de ju redan innan också så... Jag har svårt att se varför Ryssland i detta läge skulle vilja starta ett krig mot NATO och EU. De sitter ju redan fast i ett krig som pågått i över fyra år.
Antar att den senildemente copiummissbrukaren Lavrov kommer att hota oss med kärnvapen, sanktioner, gråzonskrigföring, infrastruktursabotage samt Nazism™. Vi normala kallar det "torsdag".
Citera
2026-05-28, 18:51
Medlem
Bra! Ukraina slåss för oss också. Vi bör hjälpa dem!
Citera
2026-05-28, 18:51
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Sluta löjla dig nu, jag har aldrig varit för massinvandring, jag har röstat SD sedan mitten av 90-talet, hur gamma är du?

Jag har dessutom både gjort värnplikt och utlandstjänst för moder Svea, har du gjort det?
Struntar väl jag i? Ni beter er likadant.

Varför vill du skänka €90 miljarder skattepengar till ett land med erkänt hög korruption om du nu är nationalistiskt? De har till och med en antikorruptionspolis som USA och EU finansierar som ett medel för att det vi redan skänker inte ska förskingras. Det går ju sådär kan man säga.

Sen undrar jag vad en ryss någonsin har gjort dig samt vad en ukrainare någonsin har gjort för dig?
Citera
2026-05-28, 18:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag förstått tar det sex år att utbilda en stridspilot på JAS. Men det gäller för någon som börjar från noll. För någon som redan är utbildad stridspilot, fast på ett annat plan, går det naturligtvis klart mycket fortare, vilket ju är logiskt. Kanske har de redan utbildats t.o.m.?

Jag håller med dig, de diplomatiska förbindelserna lär ju bli urusla, fast det var de ju redan innan också så... Jag har svårt att se varför Ryssland i detta läge skulle vilja starta ett krig mot NATO och EU. De sitter ju redan fast i ett krig som pågått i över fyra år.

Utbilda en ukrainsk pilot i JAS lär ju inte ta under 2-3 år. Att skicka ut dem utan rätt utbildning kommer vara katastrof för både SAABs och JAS varumärke.

Ser man det ur rysk synvinkel så är det ju Sverige som går in i kriget på Ukrainas sida genom allt vi ger och gör. Som svensk har jag full förståelse för att de ser det så. Det är INTE värt att få SAAB bortsprängt eller massa andra saker bara för att globalisterna vill åt ukrainska och ryska naturtillgångar och på köpet utrota dessa folk. De skiter ett stort stycke i oss och övriga européer också ska du ha klart för dig. Ukraina precis som Ryssland är de två mest korrupta skithålen på norra hemisfären och det rätt från människor jag känner som tvingats göra affärer där långt innan både före 2022 och 2014.
Citera
2026-05-28, 19:02
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vi har alltså ett gäng kränkta pojkar som inte ens gjort värnplikten eller representerat sitt land i en skarp insats, som grinar över att vi ska skänka överflödig materiel till ett land som blivit invaderat av vår ärkefiende.

Herregud patetiskt... Det är alltså vad Afs står för, kanske därför de inte ens lyckas samla 1% av rösterna...
Man ska skänka €90 miljarder av Europas skattebetalares pengar i form av ett förtäckt lån så inte blåsta invånare moppsar upp sig.
Citera
2026-05-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Svenska staten skänker till Ukraina, sedan köper staten nya plan av Saab. Lyft blicken ditt pucko!

Ja, och?
Citera
2026-05-28, 19:07
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Ukraina har knappt folk som kan flyga planen så egentlig3n meningslöst. En pilotutbildning tar flera år

Gripen tar inte så lång tid att skola in sig på.
Utbildning av ukrainska piloter och markpersonal har pågått de senaste 3 åren. I Sverige.
Citera
2026-05-28, 19:08
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Wallenbergs tjänar pengar - de är den överlägset största delägaren i SAAB och kontrollerar i praktiken hela bolaget. Givetvisbe skattas ytterst litet av dessa pengar här i Sverige

General Electric (USA) tjänar också massor med pengar - motorn i JAS är i prjncip deras, licensiserad till SAAB med vissa förändringar. Inget av dessa båda lär skatta särskilt mycket här i landet heller, och tekniken är som sagt internationell.

Sverige som land tjänar inte speciellt mycket, det här är ren tribut till NATO och USA.

Wallenberg äger 8,7% av Saab och Investor 30,2.
Investor har i sin tur nästan en miljon svenskar med direkt aktieägande och alla svenskar genom pensionsfonder.

Att Sverige som land inte skulle tjäna speciellt mycket på exportordrar på tiotals miljarder är ett väldigt komiskt påstående.

SAAB har över 6000 anställda bara i Linköping som är navet för flygverksamheten och där Gripen tillverkas.
Citera
2026-05-28, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ac0f7f8bcafded266c8ec4538a787 4a9

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/statsministern-bjuder-in-till-presstraff-i-uppsala/

Några diskussionsfrågor:

Vad tycker ni om detta?

Första gratis, sen får ni betala, typ?

Är Ukrainare tränade på detta plan eller ska det göras också? När och hur?

Vem fan är det som läcker militära uppgifter till media?

Övriga tankar?

Kan inte EU förklara krig mot Putin en gång för alla så vi får det här överstökat.
Citera
2026-05-28, 19:11
Medlem
Vi skänker hela 16 plan. Hur många miljarder är det?

Sverige ger ytterligare 235 miljoner kronor i "humanitärt stöd" för att stödja hälso- och sjukvård i Gaza

Sverige styrs av åsnor till politiker. Och ännu större åsnor fortsätter glatt rösta på dessa åsnor år efter år.
Citera
2026-05-28, 19:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Vi skänker hela 16 plan. Hur många miljarder är det?

Sverige ger ytterligare 235 miljoner kronor i "humanitärt stöd" för att stödja hälso- och sjukvård i Gaza

Sverige styrs av åsnor till politiker. Och ännu större åsnor fortsätter glatt rösta på dessa åsnor år efter år.

Ligger inte priset på ca en miljard per plan. Minst.
Har vi inte en lag emot att sälja/ge militärt material till länder i krig?
Citera
2026-05-28, 19:16
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ligger inte priset på ca en miljard per plan. Minst.
Har vi inte en lag emot att sälja/ge militärt material till länder i krig?

Finns ingen lag som förbjuder Sverige att sälja eller ge länder som försvarar sig mot en invasion militär hjälp, sluta löjla dig nu vatnik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in