2026-05-28, 18:09
Avstängd
guderis avatar
Man får vara försiktig idag så man inte trampar på vatniks silkestår, inte lätt att stå på den förlorande sidan.

Självklart ska Sverige skänka alla vapensystem man inte själv använder till Ukraina, bättre att de blir skrot i kampen mot mongolerna än att de rostar på en soptipp i Sverige.
Citera
2026-05-28, 18:11
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Jag kräks!!!!!

Våld föder våld... krigshetsare, korruta dårar...

Skolan, sjukvården, äldrevården behöver de intäkterna!
Själv kräks jag på dig.
Europa är inte som Mellanöstern. Vi håller ihop mot ryss-svinen.
Citera
2026-05-28, 18:12
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Ukraina har knappt folk som kan flyga planen så egentlig3n meningslöst. En pilotutbildning tar flera år
Citera
2026-05-28, 18:18
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det svarta slukhålet ska ha sitt (Ukrainakonflikten). Och det vita slukhålet ska ha sitt (Zelenskys kokainfyllda näsborre).

8.3 miljoner ukrainska medborgare identifierar sig som etniskt ryska. Är de också dina bröder? Eller föreställer du dig en rasren ukrainsk nation, "en nation, ett folk", i rysshatsnazistisk anda?

Ännu en orolig ryssvän. Meteor kommer oroa ryska piloter ordentligt, eller vad tror du?
Citera
2026-05-28, 18:27
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bland storbolagen gick Saab bäst med en uppgång på över 7 procent. Detta sedan Sverige och Ukraina gjort upp om försäljning och donationer av uppemot 36 stridsflygplan till Ukraina.

Precis, vad det är frågan om är att svenska oligarker t.ex Wallenberg som gottgör sig på skattebetalarnas bekostnad utan att få något tillbaka, tom sämre försvarsförmåga. Det är korruption och inget annat.
Citera
2026-05-28, 18:30
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Precis, vad det är frågan om är att svenska oligarker t.ex Wallenberg som gottgör sig på skattebetalarnas bekostnad utan att få något tillbaka, tom sämre försvarsförmåga. Det är korruption och inget annat.

Ok vatnik, då vet vi, är det Wallenbergs fel att Ryssland invaderade Ukraina?
Citera
2026-05-28, 18:30
Avstängd
otellos avatar
Mycket bra, Ukrainas sak är vår sak.
Citera
2026-05-28, 18:35
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Amen! Håller helt med! Jag förstår inte vad som händer i Sverige. Är våra ledare idioter eller har de en dold agenda och äventyrar medvetet vårt lands säkerhet.

Japp, det är ju det som det är frågan om, utarma väst på militärt materiell och även ekonomiskt, Västvärlden och synnerligen Sverige kommer inte ha någon militär kvar och Ryssland kan invadera Sverige med kanoter om de ville.

Ukraina kan inte heller tillgodogöra sig stridsflygplanen för de är inte som ett körkort, har du kört en bil så kan du köra alla. I flygvärlden som måste man bli typkodkänd för varje sorts flygplan, dessutom har man massa vapensystem på stridsflygplan som tar år att lära sig. Jag skulle inte bli förvånad om dessa JAS plan bara "försvinner", dvs ukrainarna säljer planen till Ryssland och andra länder så att de kan få en närtitt på planen.
Citera
2026-05-28, 18:37
Medlem
StonedAssassins avatar
Helt otroligt hur vi öppet hjälper världens mest korrupta land!
Citera
2026-05-28, 18:38
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Vi säljer 20 moderna plan och folk gnäller när det kommer en order på 2,5 miljarder för varje exemplar. De som skänks var redan förrådsställda. Det som skaver lär vara att vi skyndar på den ryska undergången.
Citera
2026-05-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Sverige är netto betalare till Eu. Det betyder det blir svenska skattebetalare som betalar pengar ner i direktörernas fickor.

När Ukraina en gång slipper kriget och Ryzzland blivit fredligt för alltid (finns ett litet hopp) återgår vi att verka för utträde i EU och satsar på en Nordisk Union.

Tyvärr förstörde Ryzzland för oss och det skall dom få SOTA för.
Citera
2026-05-28, 18:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jaså. Om nu ukrainska piloter inte kan hantera planet och utrustningen som enligt kännare tar flera år att lära sig och behärska - hur stor är chansen att ryssarna skjuter ner dem? Vad innebär DET för kommande försök till försäljning till andra länder?

Men helt bortsett från det, hur tror du ryssarna ser på Sveriges roll om vi GER Ukriana stridsflygplan? Skulle du bli förvånad om SAAB plötsligt är en grushög och samma sak händer en viss byggnad på Lidingövägen? Jag snarare förväntar mig att det.

Vad hände med diplomatiska förbindelser? De-eskaliering? Söka fred? Bortsett från det att svensk policy alltid varit att inte sälja/ge vapen till länder i krig.

Vad jag förstått tar det sex år att utbilda en stridspilot på JAS. Men det gäller för någon som börjar från noll. För någon som redan är utbildad stridspilot, fast på ett annat plan, går det naturligtvis klart mycket fortare, vilket ju är logiskt. Kanske har de redan utbildats t.o.m.?

Jag håller med dig, de diplomatiska förbindelserna lär ju bli urusla, fast det var de ju redan innan också så... Jag har svårt att se varför Ryssland i detta läge skulle vilja starta ett krig mot NATO och EU. De sitter ju redan fast i ett krig som pågått i över fyra år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in