2026-05-27, 13:38
  #1
Avstängd
Som rubriken, hur funkar det och vad innebär det? Olika kriterier för att det ska gälla osv? Hur är det med privatperson vs privatperson samt privatperson vs företag (där privatperson med fet text är den som inte fått betalt i båda fallen)?
Citera
2026-05-27, 13:55
  #2
Medlem
fattar ej
har du erbjudit tjänst/sålt vara som privatserson till företag? de får du väl ej, utan företag.
Har du som privatperson blivit utsat för brott av ett företag och håller något gisslan i väntan upprättelse?
förstelnd så fattar nada idag.
Citera
2026-05-27, 14:06
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
fattar ej
har du erbjudit tjänst/sålt vara som privatserson till företag? de får du väl ej, utan företag.
Har du som privatperson blivit utsat för brott av ett företag och håller något gisslan i väntan upprättelse?
förstelnd så fattar nada idag.
Din text är väldigt obegriplig.

Jag har blivit ombedd att utföra it-support privat. Jag har också blivit lovad en anställning där jag fick telefon och dator som skulle onboardas och installeras, vilket jag gjorde, innan anställningen. Det blev sedan aldrig någon anställning för att det krånglades med allt möjligt (uppstartsföretag). Jag reparerade också datorn (bytte ut trasig hårdvara) för den var inte helt fungerande när jag fick den. Allt detta gjorde jag "gratis" med den lovade anställningen. Men sen när det inte blev någon anställning så vill jag ju såklart ha betalt för jobbet jag lagt ner på enheterna, vilket totalt rör sig om lite mindre än ett dygn då grejorna önskades tillbaka och i samband med detta önskades ominstallation av datorn för annat ändamål i företaget som ska startas men anställning är inte aktuellt längre. Datorn ominstallerades och sedan skickades en specifikation på vad som gjorts med båda enheter totalt, inklusive åtgången tid och kostnad samt timpeng. Detta skickades till ägaren som okejade det. Sedan började denna krångla (noll datorkunskap) med att denna fick för sig att jobbet inte var korrekt utfört (det är det) och vägrar betala fakturan jag då skickat.

Jag hittade "retentionsrätt" och tänkte dubbelkolla om jag har rätt att hålla på grejorna tills att det betalas. Som jag tolkar det så får jag.
Citera
2026-05-27, 14:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Din text är väldigt obegriplig.

Jag har blivit ombedd att utföra it-support privat. Jag har också blivit lovad en anställning där jag fick telefon och dator som skulle onboardas och installeras, vilket jag gjorde, innan anställningen. Det blev sedan aldrig någon anställning för att det krånglades med allt möjligt (uppstartsföretag). Jag reparerade också datorn (bytte ut trasig hårdvara) för den var inte helt fungerande när jag fick den. Allt detta gjorde jag "gratis" med den lovade anställningen. Men sen när det inte blev någon anställning så vill jag ju såklart ha betalt för jobbet jag lagt ner på enheterna, vilket totalt rör sig om lite mindre än ett dygn då grejorna önskades tillbaka och i samband med detta önskades ominstallation av datorn för annat ändamål i företaget som ska startas men anställning är inte aktuellt längre. Datorn ominstallerades och sedan skickades en specifikation på vad som gjorts med båda enheter totalt, inklusive åtgången tid och kostnad samt timpeng. Detta skickades till ägaren som okejade det. Sedan började denna krångla (noll datorkunskap) med att denna fick för sig att jobbet inte var korrekt utfört (det är det) och vägrar betala fakturan jag då skickat.

Jag hittade "retentionsrätt" och tänkte dubbelkolla om jag har rätt att hålla på grejorna tills att det betalas. Som jag tolkar det så får jag.

anmäl företaget.
dom ska inte ge fig arbetsuppgifter utan betalning eller lovad anställning.
låter som dom lurat dig.
Citera
2026-05-27, 14:15
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
anmäl företaget.
dom ska inte ge fig arbetsuppgifter utan betalning eller lovad anställning.
låter som dom lurat dig.
jag var lovad anställning så då tyckte jag inte at tdet var ett problem att färdigställa enheterna på privat tid inför jobbstart. men eftersom det sedan inte blev något och personen då ville ha tillbaka grejorna, ominstallerade för annat ändamål dessutom, så gjorde vi en muntlig överenskommelse att det tidigare jobbet med färdigställandet och det nya inför tillbakalämnandet skulle debiteras med tid och timpeng. Detta var ok. jag skickade specifikationen när allt var klart, detta var också ok. Sedan dagen efter så började allt krångel och klagomål på att det var för dyrt osv och vägran att betala. Jag har fortfarande grejorna och eftersom det aldrig blev någon anställning så vill jag ju ha betalt för alla timmarna jag lagt ner på grejorna, vilket var okejat från början. men nu vägras det.

Så frågan är: Kan jag lagligen hålla på grejorna tills personen betalar min faktura han ursprungligen okejat? Jag har meddelande där det syns tydligt att han okejar det.
Citera
2026-05-27, 14:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
jag var lovad anställning så då tyckte jag inte at tdet var ett problem att färdigställa enheterna på privat tid inför jobbstart. men eftersom det sedan inte blev något och personen då ville ha tillbaka grejorna, ominstallerade för annat ändamål dessutom, så gjorde vi en muntlig överenskommelse att det tidigare jobbet med färdigställandet och det nya inför tillbakalämnandet skulle debiteras med tid och timpeng. Detta var ok. jag skickade specifikationen när allt var klart, detta var också ok. Sedan dagen efter så började allt krångel och klagomål på att det var för dyrt osv och vägran att betala. Jag har fortfarande grejorna och eftersom det aldrig blev någon anställning så vill jag ju ha betalt för alla timmarna jag lagt ner på grejorna, vilket var okejat från början. men nu vägras det.

Så frågan är: Kan jag lagligen hålla på grejorna tills personen betalar min faktura han ursprungligen okejat? Jag har meddelande där det syns tydligt att han okejar det.

prova gå till polis med bevisen.
prova osså kontakta vd på företaget.
låter himla märkligt alltihopa. aldrig hört om tidigare
Citera
2026-05-27, 14:21
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
prova gå till polis med bevisen.
prova osså kontakta vd på företaget.
låter himla märkligt alltihopa. aldrig hört om tidigare
Han är vd. Polis bryr sig inte. Kan du ens något om juridik eller sitter du bara och svamlar?
Citera
2026-05-27, 15:13
  #8
Medlem
Hur skickar du en faktura om du är privatperson?
Citera
2026-05-27, 15:54
  #9
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hur skickar du en faktura om du är privatperson?

Tror man måste ha F-skattesedel men är inte säker. Har man en fodran till nån och denne ej vill betala kanske man kan ta hjälp av nåt inkassoföretag/kronofogden?
Citera
2026-05-27, 16:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hur skickar du en faktura om du är privatperson?


Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Tror man måste ha F-skattesedel men är inte säker. Har man en fodran till nån och denne ej vill betala kanske man kan ta hjälp av nåt inkassoföretag/kronofogden?
I sig inte direkt annorlunda än vad ett företag gör. Moms kan inte påföras av givna skäl.
Inkasso och kronofogdar, dessa kan nyttjas när en fordran inte blir reglerad, inte som första åtgärd.
Citera
2026-05-27, 16:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Tror man måste ha F-skattesedel men är inte säker. Har man en fodran till nån och denne ej vill betala kanske man kan ta hjälp av nåt inkassoföretag/kronofogden?
Har han f-skatt är han företagare inte privat person.
Det är inget brott att inte betala en faktura utan det är en tvistemål.
Polisen kan inget göra.
Citera
2026-05-27, 16:10
  #12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Har han f-skatt är han företagare inte privat person.
Det är inget brott att inte betala en faktura utan det är en tvistemål.
Polisen kan inget göra.
Man kan ha F-skatt som enskild firma, och det är ju en privatperson.

Mycket tyckande och gissningar här, trots att det är juridikforumet.

Men ja, du borde kunna utnyttja din retrntionsrätt, men om fordran är tvistig (dvs gäldenären erkänner inte din fordran) vet jag inte riktigt vad lagen säger. Jag skulle kolla med en jurist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in