Citat:
Ursprungligen postat av
Amelberga
fattar ej
har du erbjudit tjänst/sålt vara som privatserson till företag? de får du väl ej, utan företag.
Har du som privatperson blivit utsat för brott av ett företag och håller något gisslan i väntan upprättelse?
förstelnd så fattar nada idag.
Din text är väldigt obegriplig.
Jag har blivit ombedd att utföra it-support privat. Jag har också blivit lovad en anställning där jag fick telefon och dator som skulle onboardas och installeras, vilket jag gjorde, innan anställningen. Det blev sedan aldrig någon anställning för att det krånglades med allt möjligt (uppstartsföretag). Jag reparerade också datorn (bytte ut trasig hårdvara) för den var inte helt fungerande när jag fick den. Allt detta gjorde jag "gratis" med den lovade anställningen. Men sen när det inte blev någon anställning så vill jag ju såklart ha betalt för jobbet jag lagt ner på enheterna, vilket totalt rör sig om lite mindre än ett dygn då grejorna önskades tillbaka och i samband med detta önskades ominstallation av datorn för annat ändamål i företaget som ska startas men anställning är inte aktuellt längre. Datorn ominstallerades och sedan skickades en specifikation på vad som gjorts med båda enheter totalt, inklusive åtgången tid och kostnad samt timpeng. Detta skickades till ägaren som okejade det. Sedan började denna krångla (noll datorkunskap) med att denna fick för sig att jobbet inte var korrekt utfört (det är det) och vägrar betala fakturan jag då skickat.
Jag hittade "retentionsrätt" och tänkte dubbelkolla om jag har rätt att hålla på grejorna tills att det betalas. Som jag tolkar det så får jag.