2026-05-27, 08:38
  #1
Medlem
SVT går idag ut med påståendet att "Tunga ekonomer sågar elstödet". Text från SVT text:

Ekonomer sågar elstöd

Regeringens stöd till hushåll och
företag i form av elstöd, sänkt skatt
på bensin och diesel och stöd till
flygbranschen sågas av tunga ekonomer.

-Det är vansinnig politik, säger
nationalekonomen John Hassler.

Finanspolitiska rådet har i en ny
rapport kritiserat regeringens
stödpolitik. Enligt rådet finns det en
risk att en ny norm etableras där
staten kompenserar hushållen.

-En god intention att man vill skydda
människor, men det slår fel, säger
nationalekonomen Karl Walentin.

Omnilänk: https://omni.se/ekonomer-sagar-elstodet-det-ar-vansinnig-politik/a/bOLqB5

Jag har inget att säga om sakfrågan, men har lärt mig att varje gång SVT påstår något som stöttas upp av experter så kan man googla expertens namn + socialdemokraterna. Som vanligt så blir jag [inte] besviken. Båda "experterna" har varit ordförande för Socialdemokratiska Ekonomklubben (SEK) vid Handelshögskolan. Att SVT gång på gång använder sig av "experter" hårt knutna till Socialdemokraterna finner jag högst anmärkningsvärt.

Diskussionspunkter:
* Är detta rimligt? Jag kan tycka att det är helt OK att använda experter, men om deras partitillhöriget är tydligt (som i det här fallet) tycker jag också att detta bör tydligt anges, eller går kan man vänta sig att expertisen står helt fri från politisk åskådning?
* Finns liknande fall åt andra hållet, dvs där högerekonomer anges som experter utan hänvisning av SVT?

Observera att det är mediaperspektivet jag vill diskutera här. Synpunkter på själva politiken passar bättre i andra forum.
Citera
2026-05-27, 09:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är ju inte vad experterna säger som är viktigt, utan vad deras argument är.
Vettigt. Jag håller med om att experter bör kunna argumentera för ditten och datten, oavsett partitillhörighet. Men jag stör mig på att SVT ständigt (i mina ögon) lyckas hitta experter som vid en enkel googling är tydligt politiskt bundna och som aldrig visar tillstymelse till att avvika från partiets hållning. Det kan ju mycket väl vara så att hållningen är en konsekvens av expertisen, men jag tycker att det hela smakar lite illa och underminerar förtroendet för media.
Citera
2026-05-27, 11:12
  #3
Medlem
VoidEngineers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisfabriken
SVT går idag ut med påståendet att "Tunga ekonomer sågar elstödet". Text från SVT text:

Ekonomer sågar elstöd

Regeringens stöd till hushåll och
företag i form av elstöd, sänkt skatt
på bensin och diesel och stöd till
flygbranschen sågas av tunga ekonomer.

-Det är vansinnig politik, säger
nationalekonomen John Hassler.

Finanspolitiska rådet har i en ny
rapport kritiserat regeringens
stödpolitik. Enligt rådet finns det en
risk att en ny norm etableras där
staten kompenserar hushållen.

-En god intention att man vill skydda
människor, men det slår fel, säger
nationalekonomen Karl Walentin.

Omnilänk: https://omni.se/ekonomer-sagar-elstodet-det-ar-vansinnig-politik/a/bOLqB5

Jag har inget att säga om sakfrågan, men har lärt mig att varje gång SVT påstår något som stöttas upp av experter så kan man googla expertens namn + socialdemokraterna. Som vanligt så blir jag [inte] besviken. Båda "experterna" har varit ordförande för Socialdemokratiska Ekonomklubben (SEK) vid Handelshögskolan. Att SVT gång på gång använder sig av "experter" hårt knutna till Socialdemokraterna finner jag högst anmärkningsvärt.

Diskussionspunkter:
* Är detta rimligt? Jag kan tycka att det är helt OK att använda experter, men om deras partitillhöriget är tydligt (som i det här fallet) tycker jag också att detta bör tydligt anges, eller går kan man vänta sig att expertisen står helt fri från politisk åskådning?
* Finns liknande fall åt andra hållet, dvs där högerekonomer anges som experter utan hänvisning av SVT?

Observera att det är mediaperspektivet jag vill diskutera här. Synpunkter på själva politiken passar bättre i andra forum.

”Experterna” är bara valarbetare för oppositionen.
Någon sade att ”folk måste lära sig betala det det kostar .
Men det gör vi ju inte. Vi har fått en massa merkostnader på elen.
Citera
2026-05-27, 12:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godisfabriken
SVT går idag ut med påståendet att "Tunga ekonomer sågar elstödet". Text från SVT text:

Ekonomer sågar elstöd

Regeringens stöd till hushåll och
företag i form av elstöd, sänkt skatt
på bensin och diesel och stöd till
flygbranschen sågas av tunga ekonomer.

-Det är vansinnig politik, säger
nationalekonomen John Hassler.

Finanspolitiska rådet har i en ny
rapport kritiserat regeringens
stödpolitik. Enligt rådet finns det en
risk att en ny norm etableras där
staten kompenserar hushållen.

-En god intention att man vill skydda
människor, men det slår fel, säger
nationalekonomen Karl Walentin.

Omnilänk: https://omni.se/ekonomer-sagar-elstodet-det-ar-vansinnig-politik/a/bOLqB5

Jag har inget att säga om sakfrågan, men har lärt mig att varje gång SVT påstår något som stöttas upp av experter så kan man googla expertens namn + socialdemokraterna. Som vanligt så blir jag [inte] besviken. Båda "experterna" har varit ordförande för Socialdemokratiska Ekonomklubben (SEK) vid Handelshögskolan. Att SVT gång på gång använder sig av "experter" hårt knutna till Socialdemokraterna finner jag högst anmärkningsvärt.

Diskussionspunkter:
* Är detta rimligt? Jag kan tycka att det är helt OK att använda experter, men om deras partitillhöriget är tydligt (som i det här fallet) tycker jag också att detta bör tydligt anges, eller går kan man vänta sig att expertisen står helt fri från politisk åskådning?
* Finns liknande fall åt andra hållet, dvs där högerekonomer anges som experter utan hänvisning av SVT?

Observera att det är mediaperspektivet jag vill diskutera här. Synpunkter på själva politiken passar bättre i andra forum.

Är det verkligen någon som lyssnar på dessa ”experter” fortfarande, 2026?

Alla vet att SVT har en agenda.
Det blir som att skrika vargen igen, för 200e gången.
Citera
2026-05-27, 12:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoidEngineer
”Experterna” är bara valarbetare för oppositionen.
Någon sade att ”folk måste lära sig betala det det kostar .
Men det gör vi ju inte. Vi har fått en massa merkostnader på elen.

Det logiska vore om experter som kommer med invändningar mot enskilda politiska beslut, samtidigt visar vägen genom att förklara hur man BORDE göra, ekonomiskt sett för att få ner/hålla ner priserna.

Men det kommer aldrig att hända tyvärr.
Citera
2026-05-31, 19:00
  #6
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det logiska vore om experter som kommer med invändningar mot enskilda politiska beslut, samtidigt visar vägen genom att förklara hur man BORDE göra, ekonomiskt sett för att få ner/hålla ner priserna.

Men det kommer aldrig att hända tyvärr.

Svaret är enkelt, priserna är redan låga medans kostnaden är hög och kostnaden är hög pga av höga skatter och således skulle den enda lösningen vara att sänka skatterna men ur ett nationalekonomiskt och budgettekniskt perspektiv så vore det en vansinnig åtgärd då det monskar statens inkomster , om man däremot vill kunna behålla dom höga skatterna så måste man ge tillbaka lite när pöbeln börjar knorra över höga priser och sett ur den synvinkeln så är det en smart och nödvändig lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in