SVT går idag ut med påståendet att "Tunga ekonomer sågar elstödet". Text från SVT text:
Ekonomer sågar elstöd
Regeringens stöd till hushåll och
företag i form av elstöd, sänkt skatt
på bensin och diesel och stöd till
flygbranschen sågas av tunga ekonomer.
-Det är vansinnig politik, säger
nationalekonomen John Hassler.
Finanspolitiska rådet har i en ny
rapport kritiserat regeringens
stödpolitik. Enligt rådet finns det en
risk att en ny norm etableras där
staten kompenserar hushållen.
-En god intention att man vill skydda
människor, men det slår fel, säger
nationalekonomen Karl Walentin.
Omnilänk: https://omni.se/ekonomer-sagar-elstodet-det-ar-vansinnig-politik/a/bOLqB5
Jag har inget att säga om sakfrågan, men har lärt mig att varje gång SVT påstår något som stöttas upp av experter så kan man googla expertens namn + socialdemokraterna. Som vanligt så blir jag [inte] besviken. Båda "experterna" har varit ordförande för Socialdemokratiska Ekonomklubben (SEK) vid Handelshögskolan. Att SVT gång på gång använder sig av "experter" hårt knutna till Socialdemokraterna finner jag högst anmärkningsvärt.
Diskussionspunkter:
* Är detta rimligt? Jag kan tycka att det är helt OK att använda experter, men om deras partitillhöriget är tydligt (som i det här fallet) tycker jag också att detta bör tydligt anges, eller går kan man vänta sig att expertisen står helt fri från politisk åskådning?
* Finns liknande fall åt andra hållet, dvs där högerekonomer anges som experter utan hänvisning av SVT?
Observera att det är mediaperspektivet jag vill diskutera här. Synpunkter på själva politiken passar bättre i andra forum.
Ekonomer sågar elstöd
Regeringens stöd till hushåll och
företag i form av elstöd, sänkt skatt
på bensin och diesel och stöd till
flygbranschen sågas av tunga ekonomer.
-Det är vansinnig politik, säger
nationalekonomen John Hassler.
Finanspolitiska rådet har i en ny
rapport kritiserat regeringens
stödpolitik. Enligt rådet finns det en
risk att en ny norm etableras där
staten kompenserar hushållen.
-En god intention att man vill skydda
människor, men det slår fel, säger
nationalekonomen Karl Walentin.
Omnilänk: https://omni.se/ekonomer-sagar-elstodet-det-ar-vansinnig-politik/a/bOLqB5
Jag har inget att säga om sakfrågan, men har lärt mig att varje gång SVT påstår något som stöttas upp av experter så kan man googla expertens namn + socialdemokraterna. Som vanligt så blir jag [inte] besviken. Båda "experterna" har varit ordförande för Socialdemokratiska Ekonomklubben (SEK) vid Handelshögskolan. Att SVT gång på gång använder sig av "experter" hårt knutna till Socialdemokraterna finner jag högst anmärkningsvärt.
Diskussionspunkter:
* Är detta rimligt? Jag kan tycka att det är helt OK att använda experter, men om deras partitillhöriget är tydligt (som i det här fallet) tycker jag också att detta bör tydligt anges, eller går kan man vänta sig att expertisen står helt fri från politisk åskådning?
* Finns liknande fall åt andra hållet, dvs där högerekonomer anges som experter utan hänvisning av SVT?
Observera att det är mediaperspektivet jag vill diskutera här. Synpunkter på själva politiken passar bättre i andra forum.