Såg en speciell rubrik när jag kollade igenom nyheterna i morse.
En jordgubbsodlare på gottland har bestämt sig för att inte anställa svenska ungdomar, då de enligt honom är för lata för det fysiska arbete som han vill ha utfört.
Och flera tankar slog mig, hur kommer det sig att denna artikeln är ok att skriva på detta sättet? Byt ut svenska mot en annan nationalitet så skulle du få ramaskri. Nu tror jag han faktiskt menar att han hellre hyr in utländsk arbetskraft istället för ungdomar boendes I Sverige, snarare än etnicitet, fast det blir ändå en ganska konstig rubriksättning, då inga kritiska frågor verkar ställas.
Men sen var det en annan tanke som damp ner med. Kan det vara så att Tomas har för höga krav, kontra dåliga vilkor? Det är lätt att falla in i "dagens ungdomar är lata och gör inget" men långa och hårda arbetspass med dåliga vilkor är ju inget som flera av oss vuxna skulle acceptera? 80-135 kr är lönen för en plockare om jag tolkar Google rätt. Det ger en månadslön på 13360 till 22500 beroende på ålder. Inga flytta hemifrån och börja livetlöner. Plockar du ut 13360 är beloppet troligtvis under existensminimum om du ska betala hyra etc?
Att göra ett enormt fysiskt arbete för under 15k I månaden, och sen bli kallad lat när man inte vill fortsätta skulle jag se som extremt förnärmande.
https://www.sverigesradio.se/artikel/jordgubbsodlaren-tomas-anstaller-inte-svenska-ungdomar