2026-05-27, 07:51
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Såg en speciell rubrik när jag kollade igenom nyheterna i morse.

En jordgubbsodlare på gottland har bestämt sig för att inte anställa svenska ungdomar, då de enligt honom är för lata för det fysiska arbete som han vill ha utfört.

Och flera tankar slog mig, hur kommer det sig att denna artikeln är ok att skriva på detta sättet? Byt ut svenska mot en annan nationalitet så skulle du få ramaskri. Nu tror jag han faktiskt menar att han hellre hyr in utländsk arbetskraft istället för ungdomar boendes I Sverige, snarare än etnicitet, fast det blir ändå en ganska konstig rubriksättning, då inga kritiska frågor verkar ställas.

Men sen var det en annan tanke som damp ner med. Kan det vara så att Tomas har för höga krav, kontra dåliga vilkor? Det är lätt att falla in i "dagens ungdomar är lata och gör inget" men långa och hårda arbetspass med dåliga vilkor är ju inget som flera av oss vuxna skulle acceptera? 80-135 kr är lönen för en plockare om jag tolkar Google rätt. Det ger en månadslön på 13360 till 22500 beroende på ålder. Inga flytta hemifrån och börja livetlöner. Plockar du ut 13360 är beloppet troligtvis under existensminimum om du ska betala hyra etc?

Att göra ett enormt fysiskt arbete för under 15k I månaden, och sen bli kallad lat när man inte vill fortsätta skulle jag se som extremt förnärmande.

https://www.sverigesradio.se/artikel/jordgubbsodlaren-tomas-anstaller-inte-svenska-ungdomar
Citera
2026-05-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

En jordgubbsodlare på gottland har bestämt sig för att inte anställa svenska ungdomar, då de enligt honom är för lata för det fysiska arbete som han vill ha utfört.

Och flera tankar slog mig, hur kommer det sig att denna artikeln är ok att skriva på detta sättet? Byt ut svenska mot en annan nationalitet så skulle du få ramaskri. Nu tror jag han faktiskt menar att han hellre hyr in utländsk arbetskraft istället för ungdomar boendes I Sverige, snarare än etnicitet, fast det blir ändå en ganska konstig rubriksättning, då inga kritiska frågor verkar ställas.

Men sen var det en annan tanke som damp ner med. Kan det vara så att Tomas har för höga krav, kontra dåliga vilkor? Det är lätt att falla in i "dagens ungdomar är lata och gör inget" men långa och hårda arbetspass med dåliga vilkor är ju inget som flera av oss vuxna skulle acceptera? 80-135 kr är lönen för en plockare om jag tolkar Google rätt. Det ger en månadslön på 13360 till 22500 beroende på ålder. Inga flytta hemifrån och börja livetlöner. Plockar du ut 13360 är beloppet troligtvis under existensminimum om du ska betala hyra etc?

Att göra ett enormt fysiskt arbete för under 15k I månaden, och sen bli kallad lat när man inte vill fortsätta skulle jag se som extremt förnärmande.

https://www.sverigesradio.se/artikel/jordgubbsodlaren-tomas-anstaller-inte-svenska-ungdomar

Ja, korrekt analyserat.
Här kan man generalisera fritt. "Svenskar" som en lägre stående individ där UTLÄNDSK är bättre. Allt detta ser man ju konstant i Media, reklam TV osv. Den vita svensken är alltid uselt klädd och ynklig.
Reklam för huvudvärkspiller. Då ligger en menlös ovårdad svensk på golvet och är ynklig.
Rektorn som har migrän, också på golvet och krälar då elever, icket svensk ursprung tittar förnedrande på den ynklige svensken.
Mönstret tydligt. All media och reklam samt film trycker ner svensken och speciellt den toxiska vita mannen.
Självklart är då denna artikel på sin plats. SVENSKAR är värdelösa på att jobba. Vi behöver mer invandrad arbetskraft för svenskar klarar inte jobbet....
Citera
2026-05-27, 07:59
Medlem
Hur går det ihop med Tidö:s nya krav på en minimilön på 33500, och där bärplockare och personliga assistenter ABSOLUT inte får importeras?
Citera
2026-05-27, 08:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur går det ihop med Tidö:s nya krav på en minimilön på 33500, och där bärplockare och personliga assistenter ABSOLUT inte får importeras?

Bärplockare var väl undantagna?
Citera
2026-05-27, 08:08
Medlem
Citat:
Det finns EU medborgare kanske vill arbeta för den lönen.
Citera
2026-05-27, 08:08
Medlem
Citat:

De har gjort skillnad på "bärplockare i skog" och kommersiell plockning av jordgubbar.
Det är tillåtet att importera plockare till industriell bärproduktion.
Även lönesättning har speciella dispenser fortfarande så de kan nog sätta usla löner fortfarande gissar jag.
Bären i skogen däremot kommer väl att plockas av svartplockare som får ännu sämre villkor och blir ännu sämre behandlade.
Citera
2026-05-27, 08:11
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:

På 90-talet fick man betalt per liter. Det var dåligt betalt även då men rättvist om man var lat. Man får nog ta att lönen är dålig när man är ung och utan erfarenhet. Det är ju oftast 12-13 åringar som plockar inte 19 åringar som letar lägenhet.
Citera
2026-05-27, 08:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
På 90-talet fick man betalt per liter. Det var dåligt betalt även då men rättvist om man var lat. Man får nog ta att lönen är dålig när man är ung och utan erfarenhet. Det är ju oftast 12-13 åringar som plockar inte 19 åringar som letar lägenhet.

Men det gör det ju inte bättre? Ska vi ha barn som tvingas ta villkor som vi vuxna inte ser som acceptabla? Känns lite viktorianskt engelskt på något sätt..
Citera
2026-05-27, 08:30
Medlem
TheJesuits avatar
Thomas gör förmodligen rätt. Han är företagare och hans beslut grundar sig säkert på den erfarenhet han haft av de ungdomar som han haft anställda. Men min erfarenhet är att ungdomar visst klarar av att arbeta hårt om man ger de rätt förutsättningar. Viktigaste förutsättningen är att telefonen skall lämnas kvar i fikarummet om man inte behöver den i jobbet.
Citera
2026-05-27, 08:31
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Hade det varit en minoritet så hade det blivit ett domstolsärende.

Jag tror snarare att det är så att svenskar tenderar att vara mer införstådda i sina rättigheter, och har föräldrar med lite mer insikt.
Citera
2026-05-27, 08:34
Medlem
Citat:

Här pratar vi inte om xxx kr i månaden egentligen i samma mening som vi vuxna tänker oss. Det här är ett sässongsarbete och när det kommer till den bistra verkligheten så är det knappast så att han har annat än skolungdomar och utländska sässongsarbetare att välja på. Det är ju inte så att någon förväntar sig att man skall kunna leva på några tiotusingar på ett år (i Sverige iaf), men som skolungdom borde det vara välkommna pengar.

Problemet är kanske att dagens ungdomar är söndercurlade så att man förväntar sig inte att behöva arbeta för att få in pengar?

Frågan är ifall Addidasriddarna är så mycket hårdare när det kommer till att kavla upp ärmarna och göra något ärligt arbete?
Citera
2026-05-27, 08:35
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Men det gör det ju inte bättre? Ska vi ha barn som tvingas ta villkor som vi vuxna inte ser som acceptabla? Känns lite viktorianskt engelskt på något sätt..

Fast är inte det där ett ganska bra sätt ändå att typ skrämma barnet att satsa på en bra utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in