2026-05-27, 06:50
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/norges-nya-experiment-100-000-unga-far-lagre-skatt
Citat:
Norge har ett av de största experimenten i landets historia nyligen inletts. 100 000 unga norrmän har helt slumpmässigt lottats ut för att under en period på fem år få lägre skatt.

På så vis vill man undersöka om skatteavdrag på arbete är något som motiverar unga att arbeta mer.
Är detta en bra idé?
Citera
2026-05-27, 06:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/norges-nya-experiment-100-000-unga-far-lagre-skatt

Är detta en bra idé?

Spännande experiment men lite knepigt när vissa får det och vissa inte men lite som när man testar mediciner, vissa får overksamma piller och vissa får de riktiga.
Man måste ha en kontrollgrupp helt enkelt för att se hur skillnaden egentligen blir.
Citera
2026-05-27, 06:59
Medlem
Hm, helt slumpmässigt?
Jag klickade ej på länk.
Får de betala lägre skatt på sin inkomst eller vad?
Citera
2026-05-27, 07:24
Medlem
"Nya experiment"?

Det har pågått sedan 2025

https://www.svd.se/a/wgB464/stoltenberg-vill-testa-skattelotteri-i-norge-ar-det-1-april
Citera
2026-05-27, 07:32
Medlem
Haha, klart man vill jobba mer om man får behålla nästan hela lön, man hade lika gärna kunna gett 100-tusen personer 30% mer i lön varje månad o det skulle få samma effekt.

Var själv till Norge o jobba 1år, man får välja så kallad kildeskatt o skatt på lön hamna på 25% under ett års tid, som i sverige mäter man lön per år, jag startade i aug fick bryt punkt årsskiftet o nästa halvår på det andra året.

Motivera denna låga skatt mig o jobba mer? svar ja.
Citera
2026-05-27, 08:10
Medlem
TheJesuits avatar
Lägre skatt göra att man arbetar hårdare, att det fungerar så är ju självklart. På gruppnivå, det fins så klart individuella avvikelser.
Citera
2026-05-27, 08:54
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Jag kan redan nu ge resultatet på detta experiment till de efterblivna kommunist norskarna, svar ett stort jävla fucking JA!

You are welcome.
Citera
2026-05-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man måste ha en kontrollgrupp helt enkelt för att se hur skillnaden egentligen blir.
Det har de säkert, 100 000 i samma ålder som också blivit slumpmässigt utvalda. Dessa betalar vanlig skatt och har inte en aning om att de ingår i studien.

Sedan är det möjligt att de som vet att de får längre skatt kommer vara mer motiverade att jobba mer just för att de vet att de får en förmån som inte alla får.
Citera
2026-05-27, 10:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det har de säkert, 100 000 i samma ålder som också blivit slumpmässigt utvalda. Dessa betalar vanlig skatt och har inte en aning om att de ingår i studien.

Sedan är det möjligt att de som vet att de får längre skatt kommer vara mer motiverade att jobba mer just för att de vet att de får en förmån som inte alla får.

Det tror jag också men de kommer också finnas de som anser att varför ska jag slita extra när jag tjänar tillräckligt då man får den lägre skatten.
Här i sverige blir man istället straffad med högre skatt om man tjänar för mycket eller jobbar för mycket.
Citera
2026-05-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Hm, helt slumpmässigt?
Jag klickade ej på länk.
Får de betala lägre skatt på sin inkomst eller vad?

Ja, slumpmässigt. Men tro det var något tak för det var någon Stortingsledamot som blev utblottad men han hade för hög lön.
Citera
2026-05-27, 14:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Det fungerar nog att de som har anställning jobbar mer. Men det skapar knappast fler tillfällen till anställning.
Ingår det några arbetssökanden i detta experiment?
Citera
2026-05-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det fungerar nog att de som har anställning jobbar mer. Men det skapar knappast fler tillfällen till anställning.
Det kanske till och med resulterar i att en hel del unga avstår studier till förmån för enkla arbeten.

Om det sedan är en för- eller nackdel vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in