2026-05-26, 22:23
  #1
Medlem
Så ser det ut i min kommun iaf. Sen lite lärarvikarier samt lite extrajobb inom industri via bemanningsföretag.
Helt galet så många assistenter det verkar finnas. Och du betalar.
Ser det ut såhär i resten av Sverige?
__________________
Senast redigerad av Alexosigge 2026-05-26 kl. 22:42.
Citera
2026-05-26, 22:28
  #2
Medlem
Ungefär så ja senast jag kollade. Men det var några år sedan. Söker inte jobb längre, eftersom jag lever i frivillig arbetslöshet.
Citera
2026-05-26, 22:32
  #3
Medlem
Personligt assistans är ett jobbigt jobb.
Citera
2026-05-26, 22:38
  #4
Medlem
.Mlyric.s avatar
Japp, samma i Dalarna. Personliga assistenter och lärare. Även en del CNS-operatörer.
Citera
2026-05-26, 22:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Så ser det ut i min kommun iaf. Sen lite lärarvikarier samt lite extrajobb inom industri via bemanningsföretag.
Helt galet så många noga assistenter det verkar finnas. Och du betalar.
Ser det ut såhär i resten av Sverige?

Kanske är ett symtom på de mer betungande arbetstidsregler som regimen glatt trummade igenom som att något som skulle göra att det vimlade av pigga och utvilade inom vård, omsorg och blåljusversamhet. Verkar snarare vara så att det verkar leda till att det snarare saknas folk.
Citera
2026-05-26, 22:49
  #6
Medlem
pn222jws avatar
Hur kan arbetsförmedlingen existera 2026? "Booom". Problem solved.
Citera
2026-05-27, 01:03
  #7
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Så ser det ut i min kommun iaf. Sen lite lärarvikarier samt lite extrajobb inom industri via bemanningsföretag.
Helt galet så många assistenter det verkar finnas. Och du betalar.
Ser det ut såhär i resten av Sverige?

Jobb inom kommunen/ regionen måste väl annonseras ut 🤔
Citera
2026-05-27, 08:41
  #8
Medlem
Det är riktigt sjukt att det är såhär.
Jobbet är hårt och för dåligt betalt.
Konsekvensen blir att många behövande inte får hjälp och den hjälp de får är från penga-desperata personer som inte orkar göra jobbet bra och slutar därför fort igen, när det i hög grad behövs en lång startperiod med uppbyggande av förtroende och bekantskap.

Man borde helt klart höja lönerna OCH kraven på dessa jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Så ser det ut i min kommun iaf. Sen lite lärarvikarier samt lite extrajobb inom industri via bemanningsföretag.
Helt galet så många assistenter det verkar finnas. Och du betalar.
Ser det ut såhär i resten av Sverige?
Citera
2026-05-27, 09:51
  #9
Medlem
swebarbs avatar
Ja tittar man på platsbanken nu så är personlig assistent på första plats följt av sjuksköterska och lärare. Sen kommer säljare tätt efter.

Att det är så många jobb på sköterskor och assistenter visar hur dåliga yrken det är stressigt som fan mycket övertid och dåligt betalt...
Citera
2026-05-27, 10:24
  #10
Medlem
Vartenda ett av dom är 100% finansierade av skattepengar!

1 509 256 "arbetande" människor i Sverige är bidragstagare, 1 081 197 av dom är kvinnor, och 428 059 är män.
Den siffran växer varje år, därför det går inte att tvinga fram marknadsbehov som inte existerar genom politiska dekret, men för att upprätthålla lögnen om att alla kan och skall vara arbetande så tvingas man skapa dom genom skattefinansiering.
Citera
2026-05-27, 13:06
  #11
Medlem
Kollade för skojs skull nu på några större orter från Stockholm och neråt. Jag skulle säga att 50% av annonserna antingen är äldreomsorg, personlig assistent/LSS eller sjukvården.

Varför är det så? Ja förmodligen för att ganska få vill jobba där och personalomsättningen är mycket hög. Konstant rekryteringsarbete utan stabilitet på arbetsplatsen.
Citera
2026-05-27, 22:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Vartenda ett av dom är 100% finansierade av skattepengar!

1 509 256 "arbetande" människor i Sverige är bidragstagare, 1 081 197 av dom är kvinnor, och 428 059 är män.
Den siffran växer varje år, därför det går inte att tvinga fram marknadsbehov som inte existerar genom politiska dekret, men för att upprätthålla lögnen om att alla kan och skall vara arbetande så tvingas man skapa dom genom skattefinansiering.

Bemanningsföretagen och gängen lever gott på våra skattemedel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in