2026-05-26, 18:54
  #1
Medlem
Hej
Har nu handlat derivat ett tag men jag fattar fortfarande inte varför vissa certiikat rör på sig även om aktien går upp.
Citera
2026-05-27, 01:05
  #2
Medlem
Ge exempel på hur du menar?
Citera
2026-05-27, 03:19
  #3
Medlem
Tidsvärde
Alla certifikat har förfall, därav
__________________
Senast redigerad av Goldwel 2026-05-27 kl. 03:23.
Citera
2026-05-27, 13:13
  #4
Medlem
Det kan ha att göra med utställaren av certifikatet får använda andra källor än den underliggande aktiens aktiekurs utanför aktiehandelns reguljära öppettider.

Om du till exempel har köpt ett bull-certifikat för en amerikansk aktie så får utställaren ("emittenten") strunta i de rörelser som aktien gör under premarket.

Förhandeln är nämligen helt inofficiell och oreglerad och det krävs i regel mycket färre aktier för en trader att manipulera aktiekursen och flytta den dit han vill.

Certifikat har också en daglig avgift som dras automatiskt från din position efter att handeln har stängt för dagen.

Många traders håller därför bara certifikat intradag eftersom du då helt undviker att betala avgiften.

Andra derivat som optioner, och vissa warranter, har ingen daglig avgift men de har ett negativt tidsvärde som dras dagligen när du äger en köpt option.

Och tidsvärdet är inte konstant utan det blir större ju närmare tiden för optionens förfall som du kommer. Därför köper många optioner som löper ut mycket längre fram i tiden än vad de planerar att hålla positionen för att minimera betydelsen av tidsvärdet.

Det går inte med certifikat eftersom de saknar en lösendag och har en daglig avgift som alltid är hög.

Tidsvärdet i optioner tenderar dessutom att vara lägre än avgiften för certifikat så de är billigare att hålla över tid. Intradag kan man dock strunta i det så länge som man stänger positionen i god tid före börsstängningen.

Eftersom dessutom ALLA får ställa ut optioner så ges du även möjligheten att själv leka bank och det innebär en betydligt större statistisk chans att tjäna pengar än om du köper optioner. Det blir inte längre någon 50/50-gissning på att aktien ska gå upp eller ner som när du går in en aktie eller köper ett certifikat.

För då vänder du på det och får i stället betalt av köparen för att du håller positionen vilket gör att positionen ökar i värde varje dag så länge som optionen är giltig.

Så om den underliggande aktien går i din riktning så blir det en dubbelslam med den utfärdade optionen eftersom du då har tjänat pengar både på att du valde rätt riktning och på att tiden har gått.

Om du valde fel riktning eller om aktien inte rörde sig alls så kan du faktiskt ändå ha tjänat pengar eftersom du också fick pengar på att tiden gick.

Så ska du handla derivat så bör du definitivt ta en titt på optioner eftersom de är standardiserade och prissätts av hela marknaden och saknar de negativa aspekterna som finns med certifikat och andra produkter vilka alla kontrolleras av enskilda banker som kan göra vad de vill för att tjäna pengar på dig.

Optioner är nästan lika enkla att handla som certifikat och kostnaderna är lägre eftersom de är schystare prisatta och spreadarna är mindre trots att du tvingas betala courtage.

Då är du inte längre i händerna på en enskild bank som ensamt kan sätta vilket pris och tvinga dig att korsa spreaden vilken han kan göra så stor som han vill.

Glöm inte att även spreaden blir en avgift som du betalar för att komma in och ur varje trade.

En nackdel med aktieoptioner är att de i nuläget bara går att handla under tiden som börsen officiellt är öppen.

Just nu är det bara USA-listade indexoptioner som SPX och optionsterminer (options on futures) på till exempel NQ (Nasdaq) och CL (olja) som kan handlas 23/5 dvs. nästan dygnet runt på vardagar.

Handlarna kommer dock säkert kräva förändringar för aktieoptioner nu efter att amerikanska Nasdaq har bestämt att öppna för 23-timmars handel i aktier vilket är planerat att ske under 2026.
Citera
2026-06-06, 22:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Det kan ha att göra med utställaren av certifikatet får använda andra källor än den underliggande aktiens aktiekurs utanför aktiehandelns reguljära öppettider.

Om du till exempel har köpt ett bull-certifikat för en amerikansk aktie så får utställaren ("emittenten") strunta i de rörelser som aktien gör under premarket.

Förhandeln är nämligen helt inofficiell och oreglerad och det krävs i regel mycket färre aktier för en trader att manipulera aktiekursen och flytta den dit han vill.

Certifikat har också en daglig avgift som dras automatiskt från din position efter att handeln har stängt för dagen.

Många traders håller därför bara certifikat intradag eftersom du då helt undviker att betala avgiften.

Andra derivat som optioner, och vissa warranter, har ingen daglig avgift men de har ett negativt tidsvärde som dras dagligen när du äger en köpt option.

Och tidsvärdet är inte konstant utan det blir större ju närmare tiden för optionens förfall som du kommer. Därför köper många optioner som löper ut mycket längre fram i tiden än vad de planerar att hålla positionen för att minimera betydelsen av tidsvärdet.

Det går inte med certifikat eftersom de saknar en lösendag och har en daglig avgift som alltid är hög.

Tidsvärdet i optioner tenderar dessutom att vara lägre än avgiften för certifikat så de är billigare att hålla över tid. Intradag kan man dock strunta i det så länge som man stänger positionen i god tid före börsstängningen.

Eftersom dessutom ALLA får ställa ut optioner så ges du även möjligheten att själv leka bank och det innebär en betydligt större statistisk chans att tjäna pengar än om du köper optioner. Det blir inte längre någon 50/50-gissning på att aktien ska gå upp eller ner som när du går in en aktie eller köper ett certifikat.

För då vänder du på det och får i stället betalt av köparen för att du håller positionen vilket gör att positionen ökar i värde varje dag så länge som optionen är giltig.

Så om den underliggande aktien går i din riktning så blir det en dubbelslam med den utfärdade optionen eftersom du då har tjänat pengar både på att du valde rätt riktning och på att tiden har gått.

Om du valde fel riktning eller om aktien inte rörde sig alls så kan du faktiskt ändå ha tjänat pengar eftersom du också fick pengar på att tiden gick.

Så ska du handla derivat så bör du definitivt ta en titt på optioner eftersom de är standardiserade och prissätts av hela marknaden och saknar de negativa aspekterna som finns med certifikat och andra produkter vilka alla kontrolleras av enskilda banker som kan göra vad de vill för att tjäna pengar på dig.

Optioner är nästan lika enkla att handla som certifikat och kostnaderna är lägre eftersom de är schystare prisatta och spreadarna är mindre trots att du tvingas betala courtage.

Då är du inte längre i händerna på en enskild bank som ensamt kan sätta vilket pris och tvinga dig att korsa spreaden vilken han kan göra så stor som han vill.

Glöm inte att även spreaden blir en avgift som du betalar för att komma in och ur varje trade.

En nackdel med aktieoptioner är att de i nuläget bara går att handla under tiden som börsen officiellt är öppen.

Just nu är det bara USA-listade indexoptioner som SPX och optionsterminer (options on futures) på till exempel NQ (Nasdaq) och CL (olja) som kan handlas 23/5 dvs. nästan dygnet runt på vardagar.

Handlarna kommer dock säkert kräva förändringar för aktieoptioner nu efter att amerikanska Nasdaq har bestämt att öppna för 23-timmars handel i aktier vilket är planerat att ske under 2026.
Om jag köper Bear Broadcom X1 tex dagen innan jag är bergsäker på att aktien ska ner men det inte blir någon rörelse på vertet vad är det som gör själva den rörelsen som lyfter certet på plus.
Citera
2026-06-07, 08:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Det kan ha att göra med utställaren av certifikatet får använda andra källor än den underliggande aktiens aktiekurs utanför aktiehandelns reguljära öppettider.

Om du till exempel har köpt ett bull-certifikat för en amerikansk aktie så får utställaren ("emittenten") strunta i de rörelser som aktien gör under premarket.

Förhandeln är nämligen helt inofficiell och oreglerad och det krävs i regel mycket färre aktier för en trader att manipulera aktiekursen och flytta den dit han vill.

Certifikat har också en daglig avgift som dras automatiskt från din position efter att handeln har stängt för dagen.

Många traders håller därför bara certifikat intradag eftersom du då helt undviker att betala avgiften.

Andra derivat som optioner, och vissa warranter, har ingen daglig avgift men de har ett negativt tidsvärde som dras dagligen när du äger en köpt option.

Och tidsvärdet är inte konstant utan det blir större ju närmare tiden för optionens förfall som du kommer. Därför köper många optioner som löper ut mycket längre fram i tiden än vad de planerar att hålla positionen för att minimera betydelsen av tidsvärdet.

Det går inte med certifikat eftersom de saknar en lösendag och har en daglig avgift som alltid är hög.

Tidsvärdet i optioner tenderar dessutom att vara lägre än avgiften för certifikat så de är billigare att hålla över tid. Intradag kan man dock strunta i det så länge som man stänger positionen i god tid före börsstängningen.

Eftersom dessutom ALLA får ställa ut optioner så ges du även möjligheten att själv leka bank och det innebär en betydligt större statistisk chans att tjäna pengar än om du köper optioner. Det blir inte längre någon 50/50-gissning på att aktien ska gå upp eller ner som när du går in en aktie eller köper ett certifikat.

För då vänder du på det och får i stället betalt av köparen för att du håller positionen vilket gör att positionen ökar i värde varje dag så länge som optionen är giltig.

Så om den underliggande aktien går i din riktning så blir det en dubbelslam med den utfärdade optionen eftersom du då har tjänat pengar både på att du valde rätt riktning och på att tiden har gått.

Om du valde fel riktning eller om aktien inte rörde sig alls så kan du faktiskt ändå ha tjänat pengar eftersom du också fick pengar på att tiden gick.

Så ska du handla derivat så bör du definitivt ta en titt på optioner eftersom de är standardiserade och prissätts av hela marknaden och saknar de negativa aspekterna som finns med certifikat och andra produkter vilka alla kontrolleras av enskilda banker som kan göra vad de vill för att tjäna pengar på dig.

Optioner är nästan lika enkla att handla som certifikat och kostnaderna är lägre eftersom de är schystare prisatta och spreadarna är mindre trots att du tvingas betala courtage.

Då är du inte längre i händerna på en enskild bank som ensamt kan sätta vilket pris och tvinga dig att korsa spreaden vilken han kan göra så stor som han vill.

Glöm inte att även spreaden blir en avgift som du betalar för att komma in och ur varje trade.

En nackdel med aktieoptioner är att de i nuläget bara går att handla under tiden som börsen officiellt är öppen.

Just nu är det bara USA-listade indexoptioner som SPX och optionsterminer (options on futures) på till exempel NQ (Nasdaq) och CL (olja) som kan handlas 23/5 dvs. nästan dygnet runt på vardagar.

Handlarna kommer dock säkert kräva förändringar för aktieoptioner nu efter att amerikanska Nasdaq har bestämt att öppna för 23-timmars handel i aktier vilket är planerat att ske under 2026.

ts behöver nog lite utbildning innan hen börjar utfärda säljoptioner på aktier i ai-bubblan..?
Citera
2026-06-08, 17:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ts behöver nog lite utbildning innan hen börjar utfärda säljoptioner på aktier i ai-bubblan..?
De typer utav derivat jag köper är Mini Futures, Bull & Bear Unlimited turbos.
Citera
2026-06-14, 02:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
(långt inlägg)

Tack för att du delar med dig av din kunskap. Ignorera alla otacksamma gnällspikar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in