2026-05-27, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag har funderat mycket på hur soldater tänker i krig där befälen skickar folk rakt in i vad som i princip är rena självmordsuppdrag.

Jag menar inte vanliga farliga uppdrag det förstår man som soldat att krig innebär. Jag menar situationer där oddsen är extremt låga och där det nästan känns som att soldaterna används som förbrukningsvara eller “köttvågor”.

Om man är väldigt lojal mot sitt land och sitt folk, vad gör man då?

Följer man order ändå eftersom disciplin och lydnad är grunden i en armé? Eller finns det en punkt där man måste tänka själv och inse att befälen offrar en utan realistisk chans att lyckas?

Jag är nyfiken både på militärt och moraliskt perspektiv. Hur tror ni riktiga soldater resonerar i sådana situationer?

1. Är lojalitet lika med självmord?
2. Vad ska en lojal soldat göra vid rena självmordsorder?
3. Skulle ni följa en order ni vet leder till säker död?
4. Måste en soldat alltid lyda, även vid självmordsuppdrag?
5. Är det fegt att vägra ett meningslöst självmordsanfall?

Varför tror du befäl springer omkring med en pistol?

80% av de finska befälen under finskavinterkriget dog av egna soldaters kulor..då de vände om när stridsvagnarna kom dundrande över slätten.

En enhet är beroende av att alla gör vad som krävs. Springer en eller inte håller linjen sätts alla liv på spel. Tror det handlar mer om kamratskap mer än rädslan av att dö jag hoppas jag kommer tänka så iaf. Men idag kanske egot kommer före gruppen?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in