Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Jag har funderat mycket på hur soldater tänker i krig där befälen skickar folk rakt in i vad som i princip är rena självmordsuppdrag.
Jag menar inte vanliga farliga uppdrag det förstår man som soldat att krig innebär. Jag menar situationer där oddsen är extremt låga och där det nästan känns som att soldaterna används som förbrukningsvara eller “köttvågor”.
Om man är väldigt lojal mot sitt land och sitt folk, vad gör man då?
Följer man order ändå eftersom disciplin och lydnad är grunden i en armé? Eller finns det en punkt där man måste tänka själv och inse att befälen offrar en utan realistisk chans att lyckas?
Jag är nyfiken både på militärt och moraliskt perspektiv. Hur tror ni riktiga soldater resonerar i sådana situationer?
1. Är lojalitet lika med självmord?
2. Vad ska en lojal soldat göra vid rena självmordsorder?
3. Skulle ni följa en order ni vet leder till säker död?
4. Måste en soldat alltid lyda, även vid självmordsuppdrag?
5. Är det fegt att vägra ett meningslöst självmordsanfall?
1983 Var jag 19 år kalla kriget höll på höll på för fullt. Alla fullt friska män gjorde lumpen. Jag som GB gruppbefäl låg inne 10 månader, personligen tänkte jag att om jag kommer att dö så vill jag att det ska ske direkt och fort. Min mardröm var att bli lam från midjan och ner.
Som pojke tar det ett tag att bli man men jag hade det ganska lätt att bli(blodtörstig).
Jag hade skjutit allt dom sade åt mig att skjuta jag var bara ett barn.
I början var jag lat och uppstudsig och tänkte NI har tvingat mig till detta jag vägrar!
Men det slutade med att man var stolt och kände gemenskap med laget.
Något hände man försvarade mer än landet man krigade för kamraterna runt sig.
Självmordsuppdrag? Jag tror att det är en blandning av fruktan och spänning i nästan alla tider har krigare gått på adrenalin och olika droger från mjöd till Efedrin.
Under 60 och 70- talet forskades det mycket om droger som gjorde en soldat orädd men ändå inte påverkad trött och lullade omkring.