Citat:
Det var en ganska intressant och en av de mest intressanta sakerna som nästan kom mellan raderna var Ferraris relativa nya VD Benedetto Vigna. Enligt Fred Lambert så känner Benedetto Vigna Mark Newson (Mark Newson + Jony Ive med designföretaget LoveFrom som även designade Apple produkter). Pga detta så jobbade Ferrari med LoveFrom istället för inarbetade Pininfarina. Svenskar kan lätt känna igen detta i namnet svågerpolitik och sedvanlig svensk korruption där folk som känner varandra ger varandra pengar och jobb. För mig börjar det bli tydligare nu varför Ferrari valde LoveFrom och inte är inte meritbaserat utan vänskapskorruption. Tittar man på LoveFroms tidigare skapelser, ska man som Ferrari bara springa ifrån dem. LoveFrom är ett bra företag om man vill designa 50-tals retromöbler i plast men inte Ferraribilar.
Det finns tidigare exempel på just detta, t.ex. Stephen Elop före detta VD på Nokia som fortfarande hade kontakter inom Microsoft. Ett annat solklart exempel på svågerpolitik inom företag. Nokia är idag borta från som producent i mobiltelefonsmarknaden
Det finns tidigare exempel på just detta, t.ex. Stephen Elop före detta VD på Nokia som fortfarande hade kontakter inom Microsoft. Ett annat solklart exempel på svågerpolitik inom företag. Nokia är idag borta från som producent i mobiltelefonsmarknaden
Citat:
Känns som att ni sammanfattar orsakerna till haveriet (jag betraktar det som ett haveri) bra. Ny, grön VD lockas/skräms alldeles för mycket av en gammal vän och väljer helt fel spår. Gör dessutom kardinalfelet att ge den gamla vännen jobbet. Rätt väg - om man nu skulle bygga en femsätesbil - hade varit att bygga vidare på tidigare modellers formspråk. De har ju både 456, 612 och FF/Lusso med 2+2.
Jag förstår att man kanske behöver en 5 sitsig 4 dörrars elbil. Fine! Men det borde gå att göra en sådan snygg.
Jag vet att Ferrari 364 GT4 2+2 var rejält utskälld, men det var ändå en Ferrari. Man skulle kunna bygga vidare på dessa linjer och skapa en modern variant. Kolla hur Mercedes CLS har lyckats.
Jag vet att Ferrari 364 GT4 2+2 var rejält utskälld, men det var ändå en Ferrari. Man skulle kunna bygga vidare på dessa linjer och skapa en modern variant. Kolla hur Mercedes CLS har lyckats.
Hur länge sitter nye VDn kvar, månntro?