Idag, 12:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det var en ganska intressant och en av de mest intressanta sakerna som nästan kom mellan raderna var Ferraris relativa nya VD Benedetto Vigna. Enligt Fred Lambert så känner Benedetto Vigna Mark Newson (Mark Newson + Jony Ive med designföretaget LoveFrom som även designade Apple produkter). Pga detta så jobbade Ferrari med LoveFrom istället för inarbetade Pininfarina. Svenskar kan lätt känna igen detta i namnet svågerpolitik och sedvanlig svensk korruption där folk som känner varandra ger varandra pengar och jobb. För mig börjar det bli tydligare nu varför Ferrari valde LoveFrom och inte är inte meritbaserat utan vänskapskorruption. Tittar man på LoveFroms tidigare skapelser, ska man som Ferrari bara springa ifrån dem. LoveFrom är ett bra företag om man vill designa 50-tals retromöbler i plast men inte Ferraribilar.

Det finns tidigare exempel på just detta, t.ex. Stephen Elop före detta VD på Nokia som fortfarande hade kontakter inom Microsoft. Ett annat solklart exempel på svågerpolitik inom företag. Nokia är idag borta från som producent i mobiltelefonsmarknaden

Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag förstår att man kanske behöver en 5 sitsig 4 dörrars elbil. Fine! Men det borde gå att göra en sådan snygg.
Jag vet att Ferrari 364 GT4 2+2 var rejält utskälld, men det var ändå en Ferrari. Man skulle kunna bygga vidare på dessa linjer och skapa en modern variant. Kolla hur Mercedes CLS har lyckats.
Känns som att ni sammanfattar orsakerna till haveriet (jag betraktar det som ett haveri) bra. Ny, grön VD lockas/skräms alldeles för mycket av en gammal vän och väljer helt fel spår. Gör dessutom kardinalfelet att ge den gamla vännen jobbet. Rätt väg - om man nu skulle bygga en femsätesbil - hade varit att bygga vidare på tidigare modellers formspråk. De har ju både 456, 612 och FF/Lusso med 2+2.

Hur länge sitter nye VDn kvar, månntro?
Citera
Idag, 12:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
De som vill ha lyxen, statusen och uppmärksamheten och har pengarna till det. Dessa kan mycket väl köpa nya Ferrari Luce som ju alla pratar om bara för att synas.
Problemet är väl att man inte syns i en Luce. Folk som inte råkar se Ferrarimärket tror att det är en Skoda eller något asiatiskt. Lär inte bli många fotgängare som vänder på huvudet.
Citera
Idag, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Den ser ut som en Opel?
Jaa, varför inte. Vissa drag av Manta A. Snygg från alla synvinklar! För att vara en batteribil!
Citera
Idag, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vem vet, i framtiden kanske det blir en kultbil som Fiat Multipla vilket Ferrari Luce har vissa likheter med.
Citera
Idag, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Vilsna som dom är så anlitar dom olika konsulter som bara gör dom ännu osäkrare.
Jag tror det var något liknande som drabbade Jaguar. Företagsledningarna blir så stressade och rädda att de glömmer bort att deras viktigaste tillgångar är varumärket och en lätt igenkännlig, och konstnärlig designprofil.
Ja i s f ena delen av JLR.
För på Defender har man inte frångott sitt varumärke och designprofil!
Citera
Idag, 13:47
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Känns som att ni sammanfattar orsakerna till haveriet (jag betraktar det som ett haveri) bra. Ny, grön VD lockas/skräms alldeles för mycket av en gammal vän och väljer helt fel spår. Gör dessutom kardinalfelet att ge den gamla vännen jobbet. Rätt väg - om man nu skulle bygga en femsätesbil - hade varit att bygga vidare på tidigare modellers formspråk. De har ju både 456, 612 och FF/Lusso med 2+2.

Hur länge sitter nye VDn kvar, månntro?

Jag skulle inte ta Ferrari-karriären för givet om jag vore den nya VDn.
På nätet verkar en skum Ferrariprototyp cirkulera, 306 Buio som ser ut att vara urmodern för Luce. Fast den verkar vara AI genererad bild och jag tvivlar på att denna 306 Buio existerat i verkligheten.
Åt helvete med AI!!!!
456 GT och 612 Scaglietti var underbart vackra skapelser. 612 Scaglietti är dessutom en rejäl biff till bil. Hade nog varit rätt enkelt att förlänga och göra en modern 4-dörrars version av den.

Citat:
Problemet är väl att man inte syns i en Luce. Folk som inte råkar se Ferrarimärket tror att det är en Skoda eller något asiatiskt. Lär inte bli många fotgängare som vänder på huvudet.

Luce verkar få massor av negativ kriktik så den lär nog bli ofrivillig kändis.
Generellt så verkar unga människor helt skita i bilar. Såg en Bugatty Veyron i Krakow och det var 30+ som gick igång och började fota. 17-18 åringar gick totalt obrydda. Vissa hade dessutom käften i mobilen, så skulle Hinenburg luftskepp komma flygande med deras mamma printat på canvasduken så skulle de inte märkt något.
Citera
Idag, 13:52
Medlem
Citat:
BMW gjorde "genidraget" att spara pengar och ta Minis bottenplatta till nya 1-serien som är framhjulsdriven efter att ha "intervjuat" trötta amerikanska hemmafruar.
Tyvärr är nya 1-serien död som bil hos BMW-entusiasterna, de som faktiskt har varit BMWs ambasadörer och höjt märket till skyarna.
Men vissa av dessa BMW har i alla fall en bra motor - den dom köper från Citroen.
Så allt är inte dåligt med BMW 1 serien.

Helt o t så såg jag i vintras på TV programmet "kalla vägar"(eller nåt sånt som handlar om bärgare) en utländsk turist som hade satt snökedjor bak på sin BMW 1. Bärgaren förklarade för den förvånade BMW-ägaren att bilen var framhjulsdriven - under tiden han kämpade med sin överläpp så den inte skulle spricka. Finns folk till allt!
Citera
Idag, 13:56
Medlem
Citat:
Marc Newson, den ene designern av Luce, har tidigare gjort en konceptbil åt Ford.

När man ser den undrar man verkligen hur Ferrari kunde anlita honom. Herregud: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_021C
Visuellt kunde han även deltagit i formgivningen av Opel Sport och Manta A - som är snygga enligt min mening!
Citera
Idag, 14:42
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Men vissa av dessa BMW har i alla fall en bra motor - den dom köper från Citroen.
Så allt är inte dåligt med BMW 1 serien.

Helt o t så såg jag i vintras på TV programmet "kalla vägar"(eller nåt sånt som handlar om bärgare) en utländsk turist som hade satt snökedjor bak på sin BMW 1. Bärgaren förklarade för den förvånade BMW-ägaren att bilen var framhjulsdriven - under tiden han kämpade med sin överläpp så den inte skulle spricka. Finns folk till allt!

Köpa motor av Citroën är lite som att köpa guld av zigenare.
Det är den här 4-cylindriga Prince motorn som haft problem med högtrycksinsprutningen. Som lök på laxen har BMW dessutom bidragit med den ökända tunna kamkedjan.

Sedan har BMW också 3-cylindriga småmotorer på 94 hk som de haft i 2-serie Active tourer. När man ändå skall bajsa i det blå skåpet så kan man göra det rejält.

Stackars bilägare. Trode att han hade en riktig BMW men nej.

Kommer att bli samma sak med Ferrari Luce. Gissar att målgruppen kommer att vara de som vill vara kända, visa upp sig men har ingen jävla aning om vad de egentligen har köpt.
Citera
Idag, 17:10
Medlem
Haha, vilken styggelse till bil. Ser ut som de skapat en mopedbil så också intellektuellt funktionshindrade ska ha chans att ratta en Ferrari.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in