2026-05-26, 09:31
  #1
Avstängd
https://omni.se/paven-i-historisk-ursakt-om-slaveriet/a/JOl6gm
Citat:
Påve Leo XIV ber om ursäkt för den roll som Heliga stolen spelat i legitimeringen av slaveriet.

”För detta, i kyrkans namn, ber jag uppriktigt om förlåtelse”, skriver han i sin första encyklika.

Tidigare påvar har bett om ursäkt för kristnas inblandning i den transatlantiska slavhandeln, men en officiell ursäkt gällande den roll som andra påvar spelat har inte skett förrän nu.
Jag anser att sådana här ursäkter har noll och intet värde. Vi som lever nu kan inte bära skuld för vad tidigare generationer gjort. Och vi har heller inte rätt att be om ursäkt i döda människors namn. Vad tycker ni?
Citera
2026-05-26, 09:38
  #2
Medlem
Det kanske betyder något för de som är efterlevare av slavarna? Vad du tycker har väl knappast någon betydelse.
Citera
2026-05-26, 09:43
  #3
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://omni.se/paven-i-historisk-ursakt-om-slaveriet/a/JOl6gm

Jag anser att sådana här ursäkter har noll och intet värde. Vi som lever nu kan inte bära skuld för vad tidigare generationer gjort. Och vi har heller inte rätt att be om ursäkt i döda människors namn. Vad tycker ni?
Det har betydelse att katolska kyrkan tar avstånd från sina historiska felsteg. Om de utgått från evangeliebudskapet istället för sina dogmer, sitt högmod och sin maktlystnad så hade de aldrig hamnat så fel som skett.
Citera
2026-05-26, 09:46
  #4
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://omni.se/paven-i-historisk-ursakt-om-slaveriet/a/JOl6gm

Jag anser att sådana här ursäkter har noll och intet värde. Vi som lever nu kan inte bära skuld för vad tidigare generationer gjort. Och vi har heller inte rätt att be om ursäkt i döda människors namn. Vad tycker ni?

Jag håller med i att man inte kan ta ansvar ör tidigare generationer. Och har man inget ansvar så är man inte heller i kapacitet att framföra ursäkter. Om man tänker lite runt detta så inser man att det är så.

Spot on!
Citera
2026-05-26, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kanske betyder något för de som är efterlevare av slavarna? Vad du tycker har väl knappast någon betydelse.

Du och dina retarderade oneliners... är du en jävla bot eller?
ÖVERALLT kommer du med motstående påståenden på varje jävla ämne.
Vita människor har också varit slavar, alla människotyper har varit slavar..
Pucko.
Citera
2026-05-26, 10:03
  #6
Medlem
Tomtekukars avatar
Det finns en skillnad mellan personlig skuld och institutionellt ansvar. Jag bär ingen skuld för vad människor gjorde för 300 år sedan, men en institution som fortfarande existerar kan absolut erkänna vad den legitimerade och tjänade på.

Det märkliga är hur vissa spelar stenhårda nihilister på fb tills ämnet råkar vara något de själva identifierar sig med. Då blir plötsligt historia, symboler och kollektiva minnen väldigt viktiga.

En ursäkt förändrar inte historien. Men den markerar vilka värderingar man offentligt vill stå för idag.
Citera
2026-05-26, 10:08
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Katolska kyrkan har inget ansvar för slaveriet.

JEsus lämnade oss med en mängd politiska svåra frågor. Därför att han var inte intresserad av den värdsliga världen.

svåraste frågan var just den om slaveriet som kristna brottades med i tusen år.

Men till slut kom man fram till att det inte var förenligt med kristi budskap. Och det var kristna som drev på för att avskaffa slaveriet i synnerhet i amerika där lincoln tvekade.

Detta handlar snarare om självhat hos vita som är en modetrend för närvarande.

Katolska kyrkan har gjort så mycket gott för denna världen. Skapat världens rikaste civilisation, friaste civilisation, med fungerande rättsväsende, grundlagt alla universitet. Alla världens folk vill leva i västvärlden eller kopiera den.

Detta är så djävla dumt. Ingen organisation har gjort mer för mänskligheten.
Citera
2026-05-26, 10:43
  #8
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Katolska kyrkan har inget ansvar för slaveriet.

JEsus lämnade oss med en mängd politiska svåra frågor. Därför att han var inte intresserad av den värdsliga världen.

svåraste frågan var just den om slaveriet som kristna brottades med i tusen år.

Men till slut kom man fram till att det inte var förenligt med kristi budskap. Och det var kristna som drev på för att avskaffa slaveriet i synnerhet i amerika där lincoln tvekade.

Detta handlar snarare om självhat hos vita som är en modetrend för närvarande.

Katolska kyrkan har gjort så mycket gott för denna världen. Skapat världens rikaste civilisation, friaste civilisation, med fungerande rättsväsende, grundlagt alla universitet. Alla världens folk vill leva i västvärlden eller kopiera den.

Detta är så djävla dumt. Ingen organisation har gjort mer för mänskligheten.
Slaveri, feodalvälde och kapitalism är sätt som människan organiserat samhället i Satans värld. Det har ingenting med några självhatande vita europeer att göra. Alla folk har haft slavar från alla folk.

Men det var i kapitalistiska och feodala samhällen man exploaterade människor som handelsvaror nu senast och att organisationer som säger sig följa Jesus var med och samlade rikedom med slavhandel är inte alls något att släta över.

Katolska kyrkan kan ha gjort mycket för denna världen som är på väg mot undergången men det var inte det Jesus ville med sina följare.

Ve eder, I skriftlärde och fariséer. I skrymtare, som given tionde av mynta och dill och kummin, men underlåten det som är viktigast i lagen, nämligen rätten och barmhärtigheten och troheten! Det ena borden I göra, men icke underlåta det andra. — Matteus 23:23
Citera
2026-05-26, 11:55
  #9
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Slaveri, feodalvälde och kapitalism är sätt som människan organiserat samhället i Satans värld. Det har ingenting med några självhatande vita europeer att göra. Alla folk har haft slavar från alla folk.


Skall katolska kyrkan ta på sig skulden för slaveri, feodalvälde och kapitalism menar du?
Det kan inte bli mer självhat av vita.

Du måste skilja på vad ett land gör och vad katolska kyrkan som organisation gör.

Många påvar fördömde slaveri.

Underlät de att göra vad de borde, naturligtvis, då bär man ansvar för underlåtandet..inte för slaveriet

Ingen organisation har gjort mer för de fattiga. Vem har grundat alla sjukhus?

HEla debatten är sjuk, förvrängd och det handlar om självhat.
Citera
2026-05-26, 12:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Skall katolska kyrkan ta på sig skulden för slaveri, feodalvälde och kapitalism menar du?
Det kan inte bli mer självhat av vita.

Du måste skilja på vad ett land gör och vad katolska kyrkan som organisation gör.

Många påvar fördömde slaveri.

Underlät de att göra vad de borde, naturligtvis, då bär man ansvar för underlåtandet..inte för slaveriet

Ingen organisation har gjort mer för de fattiga. Vem har grundat alla sjukhus?

HEla debatten är sjuk, förvrängd och det handlar om självhat.

Hur fan får du det till vitt självhat att katolska kyrkan ber om ursäkt för sin medverkan i slavhandeln?
Citera
2026-05-26, 13:10
  #11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Skall katolska kyrkan ta på sig skulden för slaveri, feodalvälde och kapitalism menar du?
Det kan inte bli mer självhat av vita.

Du måste skilja på vad ett land gör och vad katolska kyrkan som organisation gör.

Många påvar fördömde slaveri.

Underlät de att göra vad de borde, naturligtvis, då bär man ansvar för underlåtandet..inte för slaveriet

Ingen organisation har gjort mer för de fattiga. Vem har grundat alla sjukhus?

HEla debatten är sjuk, förvrängd och det handlar om självhat.
Påven bad om ursäkt för att kyrkan legitimerade slavhandeln men inte för slaveriet.

Påven skulle också kunna be om ursäkt för Vatikanbankens kriminella verksamhet på 1900-talet, men naturligtvis inte för kriminaliteten i världen.
Citera
2026-05-26, 13:33
  #12
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Hur fan får du det till vitt självhat att katolska kyrkan ber om ursäkt för sin medverkan i slavhandeln?
Vilken medverkan? Precisera tack! Vilken slavhandel har organisationen katolska kyrkan deltagit i?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in