2026-05-25, 21:18
  #1
Medlem
Ibn.habibis avatar
Källa: Länk

Alltså… ännu en attack mot ebolavården i Kongo. Tredje på en vecka. Den här gången stormar ett gäng unga män ett sjukhus i Ituri för att ta ut kropparna efter två släktingar som dött i ebola. Personalen får evakuera patienter och vårdare mitt i kaoset.

Det här är inte första gången heller – tält bränns ner, behandlingscenter sätts i brand, anhöriga försöker hämta kroppar som myndigheterna vägrar lämna ut. Och varför? Jo, för att kropparna är extremt smittsamma och måste hanteras av särskilda team. Men det där litar lokalbefolkningen uppenbarligen inte ett dugg på.

Det är samma mönster varje gång det blir ebolautbrott:
– Misstro mot myndigheter
– Rykten som sprids snabbare än viruset
– Folk som tror att sjukhusen orsakar smittan
– Våld mot vårdpersonal
– Begravningar som blir superspridare

WHO säger att varianten saknar godkänt vaccin och att sjukvården redan är på bristningsgränsen. Samtidigt rör sig folk över gränserna och myndigheterna försöker förbjuda större samlingar. Lycka till med det när folk inte ens accepterar att deras döda släktingar inte får tas hem.

Det mest intressanta är ändå det Tegnell sagt tidigare: att allt hänger på förtroende. Och det är ju exakt det som saknas här. Utan förtroende spelar det ingen roll hur många tält, klorflaskor eller internationella experter man skickar dit – folk kommer fortsätta storma sjukhus och bränna ner vårdcentraler.

Man undrar ju hur man ens ska kunna stoppa ett utbrott när lokalbefolkningen hellre attackerar vården än följer smittskyddet. Det är som att bekämpa en brand där halva byn springer runt och häller bensin på lågorna.

Vad ligger bakom den djupa misstron mot myndigheter och internationella vårdorganisationer?
Citera
2026-05-25, 21:27
  #2
Medlem
Riksreptilens avatar
Misstro är bara förnamnet.
Vid ett tillfälle på 1990-talet dödades 8 sjukvårdspersonal av beväpnade män.
På den tiden fick man sprida sina egna teorier och rykten om organstölder på de större sjukhusen m m utan socialmedierna.
En bra sak 2026 är att i Kongo-Kinshasa finns lite färre rena miliser/rövarband.

Jag brukar jämföra de större utbrotten av Ebola och Marburg med samma total katastofkänsla folk lär ha haft på medeltiden för pestutbrott.
Citera
2026-05-25, 21:33
  #3
Medlem
Tror man att man kan bota HIV genom att knulla/våldta oskulder är man kanske inte så bildad. Vilket merparten av afrikas befolkning inte är. Häxdoktorer bestämmer i de lågintellektas vardag.
Citera
2026-05-25, 21:39
  #4
Medlem
franges avatar
Det är Afrika. Vad förväntar du dig egentligen?

Gissa tre gånger varför afrikanerna inte har tagit hem särskilt många Nobelpris historien igenom...
Citera
2026-05-25, 21:47
  #5
Medlem
Ingen aning om vad som rör sig inne i en negers skalle. Vill nog inte veta heller.

Men man kan ju ändå undra: vad tror de att sjukhusen gör med liken, som gör att de med våld måste hämta ut dem?
Citera
2026-05-25, 22:27
  #6
Medlem
stilichos avatar
I fall någon har missat det så är det inbördeskrig i östra Kongo, inklusive i Ituri, och rebellgruppen M23 kontrollerar betydande områden. Det mer imponerande är väl egentligen att det går att bedriva någon allmän sjukvård överhuvudtaget.
Citera
2026-05-25, 22:35
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Niggas gonna nig… Men på sätt och vis påminner det om antivaxxarnas misstro mot sjukvården.
Citera
2026-05-25, 22:40
  #8
Moderator
Ancistruss avatar
De vill förmodligen få hem kropparna så de kan begravas enligt sin religion och tradition och är nu upprörda över att de inte får det och förstår inte orsaken.

Det här är ju inte direkt den del av välden där den allmänt utbildningsnivån tillhör den högsta i världen om man uttrycker det milt. Så det är långt ifrån säkert att de öht ens förstår hur sjukdomar sprids, eller ens vad en bakterie eller vurus är. Och agerar därför därefter.
Citera
2026-05-25, 23:13
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Källa: Länk

Alltså… ännu en attack mot ebolavården i Kongo. Tredje på en vecka. Den här gången stormar ett gäng unga män ett sjukhus i Ituri för att ta ut kropparna efter två släktingar som dött i ebola. Personalen får evakuera patienter och vårdare mitt i kaoset.

Det här är inte första gången heller – tält bränns ner, behandlingscenter sätts i brand, anhöriga försöker hämta kroppar som myndigheterna vägrar lämna ut. Och varför? Jo, för att kropparna är extremt smittsamma och måste hanteras av särskilda team. Men det där litar lokalbefolkningen uppenbarligen inte ett dugg på.

Det är samma mönster varje gång det blir ebolautbrott:
– Misstro mot myndigheter
– Rykten som sprids snabbare än viruset
– Folk som tror att sjukhusen orsakar smittan
– Våld mot vårdpersonal
– Begravningar som blir superspridare

WHO säger att varianten saknar godkänt vaccin och att sjukvården redan är på bristningsgränsen. Samtidigt rör sig folk över gränserna och myndigheterna försöker förbjuda större samlingar. Lycka till med det när folk inte ens accepterar att deras döda släktingar inte får tas hem.

Det mest intressanta är ändå det Tegnell sagt tidigare: att allt hänger på förtroende. Och det är ju exakt det som saknas här. Utan förtroende spelar det ingen roll hur många tält, klorflaskor eller internationella experter man skickar dit – folk kommer fortsätta storma sjukhus och bränna ner vårdcentraler.

Man undrar ju hur man ens ska kunna stoppa ett utbrott när lokalbefolkningen hellre attackerar vården än följer smittskyddet. Det är som att bekämpa en brand där halva byn springer runt och häller bensin på lågorna.

Vad ligger bakom den djupa misstron mot myndigheter och internationella vårdorganisationer?

Religion förmodligen
Citera
2026-05-25, 23:24
  #10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Källa: Länk

Alltså… ännu en attack mot ebolavården i Kongo. Tredje på en vecka. Den här gången stormar ett gäng unga män ett sjukhus i Ituri för att ta ut kropparna efter två släktingar som dött i ebola. Personalen får evakuera patienter och vårdare mitt i kaoset.

Det här är inte första gången heller – tält bränns ner, behandlingscenter sätts i brand, anhöriga försöker hämta kroppar som myndigheterna vägrar lämna ut. Och varför? Jo, för att kropparna är extremt smittsamma och måste hanteras av särskilda team. Men det där litar lokalbefolkningen uppenbarligen inte ett dugg på.

Det är samma mönster varje gång det blir ebolautbrott:
– Misstro mot myndigheter
– Rykten som sprids snabbare än viruset
– Folk som tror att sjukhusen orsakar smittan
– Våld mot vårdpersonal
– Begravningar som blir superspridare

WHO säger att varianten saknar godkänt vaccin och att sjukvården redan är på bristningsgränsen. Samtidigt rör sig folk över gränserna och myndigheterna försöker förbjuda större samlingar. Lycka till med det när folk inte ens accepterar att deras döda släktingar inte får tas hem.

Det mest intressanta är ändå det Tegnell sagt tidigare: att allt hänger på förtroende. Och det är ju exakt det som saknas här. Utan förtroende spelar det ingen roll hur många tält, klorflaskor eller internationella experter man skickar dit – folk kommer fortsätta storma sjukhus och bränna ner vårdcentraler.

Man undrar ju hur man ens ska kunna stoppa ett utbrott när lokalbefolkningen hellre attackerar vården än följer smittskyddet. Det är som att bekämpa en brand där halva byn springer runt och häller bensin på lågorna.

Vad ligger bakom den djupa misstron mot myndigheter och internationella vårdorganisationer?

Det är väl ungefär samma skeptisism som florerar här på Flashback. Eller ”ungefär” Det är exakt samma människotyper.
Citera
2026-05-25, 23:25
  #11
Medlem
sommarlovs avatar
Hur kan alla nyhetsmedier missa de muslimska reglerna vid begravning!?

Citat: "En muslimsk begravning sker enligt islamisk sed där kroppen tvättas, sveps i vitt tyg och begravs snarast, helst inom 36 timmar. Kremering är förbjuden. Den döde placeras med ansiktet mot Mekka. Ceremonin leds ofta av män (Fel, av nära släktingar, män för män, kvinnor för kvinnor) och hålls efter middagsbönen."

https://www.cancerfonden.se/stod-oss/om-minnesgava/begravningar/muslimsk

Om man kräver att få tvätta sina anhöriga, är eventuell smittspridning något som de smutsiga vita pratar om, men som vi vet inte kan ske, för muhammad sa aldrig något om det.
Citera
2026-05-26, 05:49
  #12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur kan alla nyhetsmedier missa de muslimska reglerna vid begravning!?

Citat: "En muslimsk begravning sker enligt islamisk sed där kroppen tvättas, sveps i vitt tyg och begravs snarast, helst inom 36 timmar. Kremering är förbjuden. Den döde placeras med ansiktet mot Mekka. Ceremonin leds ofta av män (Fel, av nära släktingar, män för män, kvinnor för kvinnor) och hålls efter middagsbönen."

https://www.cancerfonden.se/stod-oss/om-minnesgava/begravningar/muslimsk

Om man kräver att få tvätta sina anhöriga, är eventuell smittspridning något som de smutsiga vita pratar om, men som vi vet inte kan ske, för muhammad sa aldrig något om det.
Kanske för att islam står för 1% av de troende i Kongo. Kristendomen står för 96%. Så har inte med det att göra. Snarare att kroppen ska tvättas så som Jesu kropp blev tvättad. Kanske ska man pussa fötterna. Eller så tror de bara inte på osynliga bakterier/virus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in