Varje gång något lands läktarkultur kommer på tal får man höra att den är ”överskattad”. Det gäller till exempel England, Spanien, Tyskland, Italien. Där är det visst 50% turister på läktarna.
Men om alla är överskattade måste det väl ändå finnas något land som är bäst?
Jag såg någon föreslå att läktarkulturen är bäst i de engelska lägre divisionerna under Premier League. Men så svarade någon direkt att den kanske var bra för 30 år sedan, men nu är den *trumvirvel* överskattad.
Någon kanske försöker påstå att den svenska är bra, men då får man höra att den är provinsiell och överskattad.
Var är den bäst då? Kan det vara borta i Sydamerika där de hoppar upp och ner i 90 minuter? Men då får man väl höra att det är själlöst och överskattat också.
Vilket land har den bästa läktarkulturen?