2026-05-25, 15:29
Medlem
Smekarn87s avatar
Ni behöver veta detta när ni ser på svensk lag. Det är väldigt viktigt att känna till detta.

På sätt och vis undrar jag hur man ser på förbudet att förneka förintelsen då att för ringa den är olagligt. Att påstå att en grupp ej skyddad av hmf dog i förintelsen spär ut procentandelen av skyddade grupper vilket är att gör siffran mer ringa. Eller har jag rätt här?
Citera
2026-05-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Ni behöver veta detta när ni ser på svensk lag. Det är väldigt viktigt att känna till detta.

På sätt och vis undrar jag hur man ser på förbudet att förneka förintelsen då att för ringa den är olagligt. Att påstå att en grupp ej skyddad av hmf dog i förintelsen spär ut procentandelen av skyddade grupper vilket är att gör siffran mer ringa. Eller har jag rätt här?

Det är inte helt enkelt att tyda vad du menar, men att funkisar inte räknas som en folkgrupp är gissningsvis för att det är en grupp som har för lite gemensamt för att i någon betydelsefull mening kunna definieras som en grupp. Det finns inget gemensamt historiskt arv, kultur eller annat som sammanbinder en person med downs syndrom och en med CP.
Citera
2026-05-25, 16:00
Medlem
Citat:

Funktionsnedsatta är inte en av grupperna som omfattas av HMF lagen det stämmer.
Däremot förbjuder HMF även förringande av folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse.

Att förneka att funktionsnedsatta blev mördade som en del av förintelsen kan dock mycket väl omfattas av HMF eftersom den delen av lagen inte har något med folkgrupper att göra utan handlar om dessa brott.

Lagen är väldigt ny och oprövad så hur gränsdragningen kommer bedömas är svårt att säga.
Min bedömning är att uttryck som att t.ex. förminska eller förneka hur Nazisterna mördade funktionshindrade helt klart kan räknas som förringande av brott mot mänskligheten och därmed utgöra HMF.
Det är ett välkänt faktum att Nazisterna mördade betydligt fler än bara Judar.
Citera
2026-05-25, 16:18
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Funktionsnedsatta är inte en av grupperna som omfattas av HMF lagen det stämmer.
Däremot förbjuder HMF även förringande av folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse.

Att förneka att funktionsnedsatta blev mördade som en del av förintelsen kan dock mycket väl omfattas av HMF eftersom den delen av lagen inte har något med folkgrupper att göra utan handlar om dessa brott.

Lagen är väldigt ny och oprövad så hur gränsdragningen kommer bedömas är svårt att säga.
Min bedömning är att uttryck som att t.ex. förminska eller förneka hur Nazisterna mördade funktionshindrade helt klart kan räknas som förringande av brott mot mänskligheten och därmed utgöra HMF.

Faktum är att jag hävdar att påpekandet av mördandet av funktionsvarierade urvattnar betydelsen av morden på de av religiösa grunder eller etnisk grund.
Citera
2026-05-25, 16:30
Medlem
Citat:
Faktum är att jag hävdar att påpekandet av mördandet av funktionsvarierade urvattnar betydelsen av morden på de av religiösa grunder eller etnisk grund.

Då har du helt fel, det urvattnar inte på något sätt betydelsen av förintelsen utan förstärker den genom att visa på dess omfattning.
Man mördade i princip alla typer av grupper som man ansåg var ett hot mot nazismen, politiska partier, fackanslutna, etniska grupper, religiösa grupper. Alla de som mördades var en del av förintelsen och inkluderandet av alla grupper visar på dess enorma omfattning.
Att förneka eller utesluta grupper är att förringa omfattningen av förintelsen.
Citera
2026-05-25, 16:32
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Inte så konstigt de är ingen folkgrupp!
Citera
2026-05-25, 17:51
Medlem
Citat:

Det måste ju fortfarande vara relaterat till en av lagens skyddskategorier.

Citat:
För hets mot folkgrupp döms också den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids förnekar, ursäktar eller uppenbart förringar ett brott som utgör eller motsvarar folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt ett avgörande som har meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot folkrätten och som fått laga kraft, om gärningen är ägnad att uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning för en sådan grupp eller enskild som avses i första stycket.
Citera
2026-05-25, 19:09
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Då har du helt fel, det urvattnar inte på något sätt betydelsen av förintelsen utan förstärker den genom att visa på dess omfattning.
Man mördade i princip alla typer av grupper som man ansåg var ett hot mot nazismen, politiska partier, fackanslutna, etniska grupper, religiösa grupper. Alla de som mördades var en del av förintelsen och inkluderandet av alla grupper visar på dess enorma omfattning.
Att förneka eller utesluta grupper är att förringa omfattningen av förintelsen.
Här är själva poängen. Det är lagligt att hävda att nazisterna inte dödade folk med downs syndrom för hets mot folkgrupp reglerar det som förbjuder förnekelse av förintelsen. Där I är folk med downs inte listade. Adderar jag 10 000 med downs till min uppfattning av historien minskar den judiska procenten och där med blir ett mer ringa nummer.
Citera
2026-05-25, 19:17
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Bra att du startat en tråd om det. Jag har blandade känslor för det.

Tänker man på hur personer med diverse psykiska sjukdomar behandlas (lobotomering, sterilisering, socialt utanförskap, tvångsvård, fel aktiva medicineringar) så är det verkligen ett systematiskt och ett samhällets våld. Det hetsats genom "vetenskaplighet" likt dess religiösa och vidskepliga föregångare under häxjakten.

Jag tror att dissektioner om huruvida eugenik ska bedrivas kommer åter vara på tapeten om några år.
Citera
Idag, 05:03
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Bra att du startat en tråd om det. Jag har blandade känslor för det.

Tänker man på hur personer med diverse psykiska sjukdomar behandlas (lobotomering, sterilisering, socialt utanförskap, tvångsvård, fel aktiva medicineringar) så är det verkligen ett systematiskt och ett samhällets våld. Det hetsats genom "vetenskaplighet" likt dess religiösa och vidskepliga föregångare under häxjakten.

Jag tror att dissektioner om huruvida eugenik ska bedrivas kommer åter vara på tapeten om några år.

Det är precis därför de stämplar adoptivbarn med diverse psykiska sjukdomar/störningar så att deras rasism blir godkänd funkofobi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in