Citat:
Ursprungligen postat av
Smekarn87
Ni behöver veta detta när ni ser på svensk lag. Det är väldigt viktigt att känna till detta.
På sätt och vis undrar jag hur man ser på förbudet att förneka förintelsen då att för ringa den är olagligt. Att påstå att en grupp ej skyddad av hmf dog i förintelsen spär ut procentandelen av skyddade grupper vilket är att gör siffran mer ringa. Eller har jag rätt här?
Funktionsnedsatta är inte en av grupperna som omfattas av HMF lagen det stämmer.
Däremot förbjuder HMF även förringande av folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse.
Att förneka att funktionsnedsatta blev mördade som en del av förintelsen kan dock mycket väl omfattas av HMF eftersom den delen av lagen inte har något med folkgrupper att göra utan handlar om dessa brott.
Lagen är väldigt ny och oprövad så hur gränsdragningen kommer bedömas är svårt att säga.
Min bedömning är att uttryck som att t.ex. förminska eller förneka hur Nazisterna mördade funktionshindrade helt klart kan räknas som förringande av brott mot mänskligheten och därmed utgöra HMF.
Det är ett välkänt faktum att Nazisterna mördade betydligt fler än bara Judar.