2026-05-27, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hela den här centraliseringen av företag och folk till en i princip en sedan hundra år statisk innerstad är ju inte sund. Inte ens Solna duger ju längre, verkar det som.
Tycker det är väldigt sunt. Alla byggnader åt Ericsson är ju nybyggen som inte är klara än på några år. Det blir en bra expansion av staden med tät bebyggelse.

Alla dessa projekt som att Flemingsberg skulle bli någon form av MedTech-hub och Kista som Silicon Valley. Det är ju dödfött. Sverige är för litet, bygg tätt och där folk vill vara.
Citera
2026-05-27, 08:19
Medlem
Conny63s avatar
SVT borde flytta ut till Kista omgående.
Citera
2026-05-27, 08:23
Medlem
Kaustis avatar
Det här är väl ett ypperligt sätt att lösa bristen på studentboenden och samtidigt få snurr på Kista som område igen? Massvis med studentbostäder, sen finns kundunderlaget och då följer studentrestaurangerna, området blir hippt, vanliga hipsters vill flytta ut och vips så är Kista hett igen.

Visst, det krävs en hel del för att det ska fungera men ersätt parkeringarna med grönområden så är mycket vunnet redan där.
Citera
2026-05-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Public service måste tvingas att ta sitt förbannade ansvar någon enda gång! Public service favoritfråga har genom tiderna varit, vem bär ansvaret, vems ansvar är det?

Seså, tvinga nu hela public service att flytta ut Kista för att ta sitt ansvar för vad de ställt till med!!!

Nu kan de ju vara så goda som de förespråkar att vi ska vara, flytta direkt!
Citera
2026-05-27, 09:07
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
DET hade ju varit underbart!

SVT kan gott och väl umgås med de skötsamma raketforskarna i området.
Citera
2026-05-27, 10:01
Medlem
Niggwards avatar
Hoppasatt om högersidan vinner valet med SD i regering att de tvingar SVT till Kista. Förespråkar och driver på pest samhällsutveckling som Kista är infekterat med samtidigt som de glassar på Östermalm. Högre hyckleri finns fan inte
Citera
2026-05-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Samma är de väl för Saab Järfälla ska flytta till Solna tror jag det var. Två stora jättar alltså som flyttar från förorten… Ericsson däremot trodde jag inte fanns kvar ens efter mobilerna försvann.
Citera
2026-05-27, 10:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Det blir flyktingbostäder av Ericssons kontorsbyggnad.
Citera
2026-05-27, 11:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Tycker det är väldigt sunt. Alla byggnader åt Ericsson är ju nybyggen som inte är klara än på några år. Det blir en bra expansion av staden med tät bebyggelse.

Alla dessa projekt som att Flemingsberg skulle bli någon form av MedTech-hub och Kista som Silicon Valley. Det är ju dödfött. Sverige är för litet, bygg tätt och där folk vill vara.
I och för sig innebär väl Hagastaden en viss expansion, men annars har det ju inte hänt mycket med Stockholms innerstads yta på 100 år. Och nej, det är inte bra om det blir för mycket trängsel på en liten yta. I så fall får man väl bygga ett nytt Manhattan och det vill man ju inte heller. Hagstaden är dessutom väldigt fult och sterilt. Ericsson har nog kapat åt sig bästa biten mot Hagaparken och Brunnsviken...
Citera
2026-05-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I och för sig innebär väl Hagastaden en viss expansion, men annars har det ju inte hänt mycket med Stockholms innerstads yta på 100 år. Och nej, det är inte bra om det blir för mycket trängsel på en liten yta. I så fall får man väl bygga ett nytt Manhattan och det vill man ju inte heller. Hagstaden är dessutom väldigt fult och sterilt. Ericsson har nog kapat åt sig bästa biten mot Hagaparken och Brunnsviken...
Hagastaden är nog det grönaste stället du kan hitta innanför tullarna idag. Det är lätt att dömma ut en byggarbetsplats. Har du vart där nyligen i den stora parken? Jag skulle säga att det är klockren nyproduktion som fått massa skit för att folk har besökt en byggarbetsplats och skrockat åt betongen. Svårare att klaga nu när man möter alla barnfamiljer i lekaparkerna eller är alla nya restauranger och butiker.

Varför skulle man inte vilja bygga ett nytt Manhattan? Det är det väl väldigt många som vill skulle jag säga. Många vill bo så.
Citera
2026-05-27, 12:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Kommer ju aldrig hända.

Men SVT och SR SKA tvingas flytta till Kista.

De gnäller över att de fått lägre anslag och lösningen är att flytta till Kista.

TROR du på att SVT/SR kommer lämna ambassadnästet på Gärdet mot Kista??? Really.
Citera
2026-05-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
SVT kan gott och väl umgås med de skötsamma raketforskarna i området.
Ja precis min tanke också. Blandas gäller ju bara alla andra men inte dom själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in