Citat:
Ursprungligen postat av
dwg
Kommunism förstör människors och länder
Ja och även totalitärledningen och maffian efter kommunismen föll tar bort initiativkraft och skrämmer folk. Borttvingad initiativkraft hänger lätt kvar flera generationer.
MEN det finns undantag även bland vanligt folk.
Det var ryska utvecklarföretag på en mässa i London för 20+ år sedan.
Chefen för ett var en traditionell Sovjettyp och skröt om den fantastiska utbildningen i Ryssland.
Då en mycket yngre chef för ett annat ryskt företag fick höra det skrattade han och sa att den är skit och att de bara anställde (självlärda) hackare...
Jag letade utvecklare i ÖstEuropa åt en kund på den tiden. De i "hackarföretaget" var redan upptagna men till slut hittade jag några då jag var nära att ge upp. En universitetslärare med sådant företag fattade inte, men innan jag gav upp där frågade jag honom om det var någon av hans anställda som kom med konstiga frågor

Denne var den ende som fattade och jag kom överens med ägaren att den killen skulle få sköta vårt jobb utan att någon annan la sig i (annat än att ägaren fakturerade och fick andel
För att undgå maffian hade de ett kontor gömt på universitetet och betalningen flyttades på annat sätt än via bank där maffian hade folk. Och jag antar att de undvek även staten på det sättet

Även den killen sa att utbildningen han fått på universitetet var skit och han var självlärd. Han hittade några att ha under sig. För att de inte skulle vara rädda för att säga vad de tycker började jag med att säga till dem:
-Ni får kalla mig "idiot" om ni talar om varför och har bättre ide
Det gick bra. Den gruppchefen plockade senare Mototola.