Citat:
Ursprungligen postat av
MjShamona
Ingen aning om vad du försöker säga, men som folk har de (överlag) en viss brist på empati samt en löjlig fetisch för att den starkaste vinner. Det har också att göra med svåra tider i Rysslands historia, man var tvungen att vara stark/smart och trampa på andra under kommunisttiden, i det kalla klimatet och under olika krigstider. Men 2026 är det lite överdrivet, det är ett tecken på svaghet och dålig anpassning till nutiden, och framför allt till framtiden. Inte konstigt att Kina har gått om dem.
Det skulle inte förvåna mig om Ryssland, som land så som vi känner det idag, inte kommer att överleva de kommande 50 åren.
Kort sagt ja, de är undermänniskor.
De flesta förväntar sig att vita människor besitter en sorts naturlig modern demokratisk liberala ådra om inte tom en genetik. När vita människor agerar utanför det så tolkas det aldrig med samma kulturella eller socioekonomiska kontexter som är förbehållet tex MENA.
Jag minns själv när vänsterpolitikern Barbro Sörman tex yttrade att svenska män som våldtar är värre då de borde veta bättre. Länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/politiker-varre-med-svenska-valdtaksman
Underförstått ger man ett omständigheternas undantag. Samtidigt som det normativt bekräftas att "
ja men så är de icke-svenska, det vet ju alla".
Jag vill hävda att samma reaktion kommer när man ser ryssar göra förfärliga saker. Det är som att det vore civilisatoriskt värre att vita människor agerar klandervärt. Rysslands bristande demokrati anses värre än Kinas/Nord Korea/Ghana, deras behandling av HBTQ personer anses värre än Jemen/Palestina/Irak/Saudiarabien/Somalia och deras krig mot Ukraina anses värre än Israels krig mot Libanon/Iran/Palestina. Vi slutar inte ge bistånd till nämnda länder men vi bojkottar allt från Ryssland.
Det är självklart korrekt att vi bojkottar Ryssland för deras invasion av Ukraina men vi ska inte behandla dem som ett unikum för att vi har lägre förväntningar på icke-vita.
Om undrar varför jag ser en likhet mellan Amerika och Ryssland så...
Ryssarna stred mot de sibiriska folken vilket inte var olikt hur de vita amerikanernas sted mot de amerikanska ursprungsfolken. Intressant nog är det amerikanska ursprungsbefolkningen besläktad med de folk som lever/levde i östra Ryssland. De Euroasiatiska folken som vandrade över till Amerika. Idag lever de i reservat i USA och i republiker i Ryssland.