2026-05-24, 22:25
Medlem
Vilket varumärke/produkt brukar ni köpa av denna slags ost?

Jag köpte en burk av denna:

https://www.willys.se/produkt/Vit-Kombi-101322489_ST

”Vit kombi Golden Cow”

Den var väldigt god. Väldigt krämig, inte alls lika salt och smulig som fetaost från Grekland.

Fetaost från Grekland är dock väldigt gott. En gång åt jag en grekisk sallad på en grekisk ö, den osten var väldigt mjuk, nästan lite ricotta-aktig i konsistensen, men samtidigt extremt mycket fetaost smak. Det är nog den bästa vitosten jag ätit, vart får man tag i sån ost?

Vilken vitost föredrar ni?
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-24 kl. 22:29.
Citera
2026-05-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vilket varumärke/produkt brukar ni köpa av denna slags ost?

Jag köpte en burk av denna:

https://www.willys.se/produkt/Vit-Kombi-101322489_ST

”Vit kombi Golden Cow”

Den var väldigt god. Väldigt krämig, inte alls lika salt och smulig som fetaost från Grekland.

Fetaost från Grekland är dock väldigt gott. En gång åt jag en grekisk sallad på en grekisk ö, den osten var väldigt mjuk, nästan lite ricotta-aktig i konsistensen, men samtidigt extremt mycket fetaost smak. Det är nog den bästa vitosten jag ätit, vart får man tag i sån ost?

Vilken vitost föredrar ni?
Tveklöst Feta.

Svårt att få tag i hyfsad i Sverige bara. Bodde många år i Grekland, och det finns många olika sorter och kvaliteter. De kan skilja sig markant.

Gemensamt är dock att man köper den ur ekfat. De där sorliga små plastförpackningarna man hittar i Sverige är skit.

Ibland hittar man bättre av nån Grek på en marknad. Grossisten Martin & Servera säljer en hyfsad ekfatslagrad i 1 kg-låda.

Nån gång har jag köpt en halvhyfsad feta på LIDL.

Balkanosten duger i krig, men den är inte enligt mig i samma liga.
Citera
2026-05-24, 22:46
Medlem
Smakar mest salt plus varierande texturer. Synd att säga att någon är bättre än någon annan. Det finns ju däremot dålig salladsost som inte smakar någonting. Grekisk fetaost av getmjölk föredrar jag för egen del.
Citera
2026-05-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Tveklöst Feta.

Svårt att få tag i hyfsad i Sverige bara. Bodde många år i Grekland, och det finns många olika sorter och kvaliteter. De kan skilja sig markant.

Gemensamt är dock att man köper den ur ekfat. De där sorliga små plastförpackningarna man hittar i Sverige är skit.

Ibland hittar man bättre av nån Grek på en marknad. Grossisten Martin & Servera säljer en hyfsad ekfatslagrad i 1 kg-låda.

Nån gång har jag köpt en halvhyfsad feta på LIDL.

Balkanosten duger i krig, men den är inte enligt mig i samma liga.
Den på 1kg blir nog svår för mig att få tag i.

Men ska prova Lidl, tack för tips, kommer du ihåg hur den såg ut?
Citera
2026-05-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Smakar mest salt plus varierande texturer. Synd att säga att någon är bättre än någon annan. Det finns ju däremot dålig salladsost som inte smakar någonting. Grekisk fetaost av getmjölk föredrar jag för egen del.
Något speciellt varumärke du föredrar?
Citera
2026-05-24, 22:55
Medlem
Citat:
Den på 1kg blir nog svår för mig att få tag i.

Men ska prova Lidl, tack för tips, kommer du ihåg hur den såg ut?
Kanske att den hade en rödaktig förpackning. Minns att ”blocket” av feta var märkbart tjockare än tex Zetas. Tror inte att de har så många.

LIDL har ofta en del rätt okej Grekiska produkter. Tyskarna är ju som bekant bra på att stjäla från grekerna.

Kan rekommendera deras små frysta ostpajer med feta. Och en variant med spenat och feta. De är små som en tändsticksask gjorda med smördeg som man bakar i ugnen. Jättegoda.
Citera
2026-05-24, 22:56
Medlem
zombie-nations avatar
Beror helt på vad den ska vara till. Hemmagjord paneer är rätt underskattat tycker jag.
Citera
2026-05-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Beror helt på vad den ska vara till. Hemmagjord paneer är rätt underskattat tycker jag.
Jag har oftast fetaost som eget tillbehör till varm mat. Gräddiga grytor med ris och sen en liten bit fetaost är dunder.

Eller i någon slags grekisk sallad med stora bitar skalad gurka, tomat, röd lök, paprika, oregano, oliver.

Jag kan oxå bara äta osten rätt upp och ner. Tycker det är väldigt gott.

Palak paneer är väl någon annan slags ost?
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-24 kl. 23:02.
Citera
2026-05-24, 23:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har oftast fetaost som eget tillbehör till varm mat. Gräddiga grytor med ris och sen en liten bit fetaost är dunder.

Eller i någon slags grekisk sallad med stora bitar skalad gurka, tomat, röd lök, paprika, oregano, oliver.

Jag kan oxå bara äta osten rätt upp och ner. Tycker det är väldigt gott.

Palak paneer är väl någon annan slags ost?

Tycker just grytor är goda med paneer. Den passar inte i sallader på det viset som feta gör. Paneer är en vitost. Men olik feta. Palak betyder spenat. Det är paneer som är själva osten.

Feta görs på liknande sätt som paneer, man värmer mjölk och någon slags mjölksyrakultur och den skär sig och man silar bort vätskan. Feta brukar dock också vara lagrad i saltlag så vi förknippar den med detta, men det finns färsk feta också.
Citera
2026-05-24, 23:31
Medlem
pn222jws avatar
Zeta's fetaost är mycket god.
Citera
2026-05-24, 23:48
Medlem
Balkanosten består av upp till 40% palmolja, salt, vatten och komjölk därför är den krämig. Skräp enligt mig. Äkta feta innehåller tätt på 100% get/får-mjölk.
Citera
2026-05-24, 23:50
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Kanske att den hade en rödaktig förpackning. Minns att ”blocket” av feta var märkbart tjockare än tex Zetas. Tror inte att de har så många.

LIDL har ofta en del rätt okej Grekiska produkter. Tyskarna är ju som bekant bra på att stjäla från grekerna.

Kan rekommendera deras små frysta ostpajer med feta. Och en variant med spenat och feta. De är små som en tändsticksask gjorda med smördeg som man bakar i ugnen. Jättegoda.
Oriental white från Larsa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in