2026-05-24, 17:24
  #1
Medlem
Jag har läst att biltillverkare är mycket noga när man avpassar gummibussningar och däcks profilhöjder integrerat med varandra.
Men hur blir det med en bil som finns att få/är typad för: mellan 235/65-17" och 275/30 21"?
Är det olika gummibussningar i hjulupphängningarna för skilda däckprofiler?

Många/de flesta testförare brukar klaga på att bilar är så okomfortabla när de har större fälgar skodda med däck med mindre profilhöjd.

Vanligtvis medför en dyrare upplaga av en bil att den samtidigt har ett par eller fler tum större fälgar samtidigt som de då har ett flertal färre procent i profilhöjd på däcken.

Men om då "inroparen" har lämpliga och tillsammans utprovade dimensioner, hur kommer det sig att man (förmodligen) har samma gummibussningar i hjulupphängningarna ÄVEN för de stora fälgarna med lågprofildäcken?

Kan det möjligen vara så att man kompromissar med komforten för det (i vissa ögon) estetiska.

Då frågar man sig: är köparna av "snobbupplagorna" av (premium-)bilar medvetna om att de, ur komfortsynpunkt, byter ner sig när de köper bilar med stora fälgar och "tejplager" till däck?

Det är mycket man undrar över, som Robert Collin lär ha sagt - och det blir mer och mer är mitt tillägg.
Citera
2026-05-24, 17:47
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Men om då "inroparen" har lämpliga och tillsammans utprovade dimensioner, hur kommer det sig att man (förmodligen) har samma gummibussningar i hjulupphängningarna ÄVEN för de stora fälgarna med lågprofildäcken?
Tänker du dig att tillverkaren ska använda mjuka bussningar med större hjul?
Citera
2026-05-24, 20:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har läst att biltillverkare är mycket noga när man avpassar gummibussningar och däcks profilhöjder integrerat med varandra.
Men hur blir det med en bil som finns att få/är typad för: mellan 235/65-17" och 275/30 21"?
Är det olika gummibussningar i hjulupphängningarna för skilda däckprofiler?

Många/de flesta testförare brukar klaga på att bilar är så okomfortabla när de har större fälgar skodda med däck med mindre profilhöjd.

Vanligtvis medför en dyrare upplaga av en bil att den samtidigt har ett par eller fler tum större fälgar samtidigt som de då har ett flertal färre procent i profilhöjd på däcken.

Men om då "inroparen" har lämpliga och tillsammans utprovade dimensioner, hur kommer det sig att man (förmodligen) har samma gummibussningar i hjulupphängningarna ÄVEN för de stora fälgarna med lågprofildäcken?

Kan det möjligen vara så att man kompromissar med komforten för det (i vissa ögon) estetiska.

Då frågar man sig: är köparna av "snobbupplagorna" av (premium-)bilar medvetna om att de, ur komfortsynpunkt, byter ner sig när de köper bilar med stora fälgar och "tejplager" till däck?

Det är mycket man undrar över, som Robert Collin lär ha sagt - och det blir mer och mer är mitt tillägg.


Däcken är en del av fjädringen, och vem som helst som provat att köra en bil med tex 185/70 däck jämfört med 225/30 vet mycket väl att både komforten minskar, och bullret i kupén ökar markant med breda lågprofildäck.

Stämmer även att bussningar och leder slits mycket fortare med breda lågprofildäck, ju högre grepp och mindre flex det är i däcksidorna desto mer av belastningen överförs det till länkarmsbussningar och leder.

Enda anledningen till att bilar har de däck dom har idag är att tillverkarna tror att det säljer fler bilar.
Det behövs då fan inga 17-18-19 tums fälgar på en 150-170hk Passat pga av den kräver enorma bromsskivor och ok, och att dessa måste få plats i fälgarna. Det fungerar hur bra som helst med 15-tumsfälgar och 195/65 däck på bilar upp till ca 1.6-1.7 ton och ca 200hk.
Citera
2026-05-24, 20:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Däcken är en del av fjädringen, och vem som helst som provat att köra en bil med tex 185/70 däck jämfört med 225/30 vet mycket väl att både komforten minskar, och bullret i kupén ökar markant med breda lågprofildäck.

Stämmer även att bussningar och leder slits mycket fortare med breda lågprofildäck, ju högre grepp och mindre flex det är i däcksidorna desto mer av belastningen överförs det till länkarmsbussningar och leder.

Enda anledningen till att bilar har de däck dom har idag är att tillverkarna tror att det säljer fler bilar.
Det behövs då fan inga 17-18-19 tums fälgar på en 150-170hk Passat pga av den kräver enorma bromsskivor och ok, och att dessa måste få plats i fälgarna. Det fungerar hur bra som helst med 15-tumsfälgar och 195/65 däck på bilar upp till ca 1.6-1.7 ton och ca 200hk.

Hm….
Här tror jag det kan behövas fundera nåt varv extra…

Det vi inte får glömma är att utvecklingen går framåt, vilket kan betyda att moderna bilar med större fälgar och lägre profilhöjd på däcken kan ha likvärdig eller bättre komfort än äldre bilar med mindre fälgar och högre profil på däcken.

Vissa typer av ojämnheter på vägbanan kan faktiskt lägre profilhöjd absorbera bättre i vissa situationer, än däck med högre profilhöjd, och vise versa.

Det jag försöker komma till är att de för komfortens skulle inte är enbart negativt med lägre profil och bredare däck, större fälgar. Det kan även ge fördelar.

Jag tvivlar på att det är så många biltillverkare som har olika bussningar för sina modeller med olika däck, utan det torde i de allra flesta fall vara ett och samma artikelnummer och ev bara variera beroende på primärt andra saker än däckdimensionen i sig.
Citera
2026-05-24, 20:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm….
Här tror jag det kan behövas fundera nåt varv extra…

Det vi inte får glömma är att utvecklingen går framåt, vilket kan betyda att moderna bilar med större fälgar och lägre profilhöjd på däcken kan ha likvärdig eller bättre komfort än äldre bilar med mindre fälgar och högre profil på däcken.

Vissa typer av ojämnheter på vägbanan kan faktiskt lägre profilhöjd absorbera bättre i vissa situationer, än däck med högre profilhöjd, och vise versa.

Det jag försöker komma till är att de för komfortens skulle inte är enbart negativt med lägre profil och bredare däck, större fälgar. Det kan även ge fördelar.

Jag tvivlar på att det är så många biltillverkare som har olika bussningar för sina modeller med olika däck, utan det torde i de allra flesta fall vara ett och samma artikelnummer och ev bara variera beroende på primärt andra saker än däckdimensionen i sig.

Prestanda och komfort ligger helt emot varandra i både materialval, och design.
En sportig bil har styv fjärding och breda lågprofildäck, den är gjord för att vara snabb i reaktion, styrprecision och att kunna hantera hög vikt och/eller effekt, bra på bana, skit på vanliga vägar då det ALLTID medför ökat buller, försämrad komfort och högre slitage på hjulupphängning.
Citera
2026-05-24, 21:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Prestanda och komfort ligger helt emot varandra i både materialval, och design.
En sportig bil har styv fjärding och breda lågprofildäck, den är gjord för att vara snabb i reaktion, styrprecision och att kunna hantera hög vikt och/eller effekt, bra på bana, skit på vanliga vägar då det ALLTID medför ökat buller, försämrad komfort och högre slitage på hjulupphängning.

Fast som jag försökte förklara så har utvecklingen gått framåt, och breda lägre däck kan faktiskt även ge fördelar rent komfortmässigt, under vissa förhållanden, än högre profil kan ge. Det handlar om hur helheten har kalibrerats vad gäller bussningar dämning fjädrar etc etc.

Jag kan ge ett exempel, det är att en Passat B8 (en i princip vanlig familjebil i strax över mellanklassen eller så) med original 235/40 R19 går likvärdigt tyst och komfortabelt (ja t o m bättre i vissa situationer) som en BMW 7-serie E38 med 235/50 R18 som ju då är en bil som är klart mer påkostad och tänkt för hög komfort än Passaten.

Så det är inte så att allt med lägre profil etc bara och alltid ger sämre komfort och mer buller. Under vissa förhållanden så kan det faktiskt ge fördelar komfortmässigt.

Men jag menar inte att lägre profil etc alltid skulle ge bättre komfort, bara att det i vissa fall inte alls är så dåligt som vi är vana med från förr, och t o m kan ge fördelar komfortmässigt i vissa situationer.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-24 kl. 21:07.
Citera
2026-05-24, 22:26
  #7
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast som jag försökte förklara så har utvecklingen gått framåt, och breda lägre däck kan faktiskt även ge fördelar rent komfortmässigt, under vissa förhållanden, än högre profil kan ge. Det handlar om hur helheten har kalibrerats vad gäller bussningar dämning fjädrar etc etc.

Jag kan ge ett exempel, det är att en Passat B8 (en i princip vanlig familjebil i strax över mellanklassen eller så) med original 235/40 R19 går likvärdigt tyst och komfortabelt (ja t o m bättre i vissa situationer) som en BMW 7-serie E38 med 235/50 R18 som ju då är en bil som är klart mer påkostad och tänkt för hög komfort än Passaten.

Så det är inte så att allt med lägre profil etc bara och alltid ger sämre komfort och mer buller. Under vissa förhållanden så kan det faktiskt ge fördelar komfortmässigt.

Men jag menar inte att lägre profil etc alltid skulle ge bättre komfort, bara att det i vissa fall inte alls är så dåligt som vi är vana med från förr, och t o m kan ge fördelar komfortmässigt i vissa situationer.

Fy fan vad du svammlar i dina inlägg om saker som du uppenbarligen har absolut noll koll på. "Utvecklingen går framåt". Jo, tjena. På vilket sätt då? Knappast genom de pressade plåtprofilerna på en Passat i vart fall. Är komforten sämre i din gamla 7-serie beror det snarare på att bussningar i hjulupphängningarna torkat och blivit gamla. Jag vet av erfarenhet att 255 däck i 30-profil på 19-tumsfälgar bullrar offantligt mycket mer än dito 225 i 45 profil på 17-tummare.
Citera
2026-05-25, 05:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fy fan vad du svammlar i dina inlägg om saker som du uppenbarligen har absolut noll koll på. "Utvecklingen går framåt". Jo, tjena. På vilket sätt då? Knappast genom de pressade plåtprofilerna på en Passat i vart fall. Är komforten sämre i din gamla 7-serie beror det snarare på att bussningar i hjulupphängningarna torkat och blivit gamla. Jag vet av erfarenhet att 255 däck i 30-profil på 19-tumsfälgar bullrar offantligt mycket mer än dito 225 i 45 profil på 17-tummare.

Tja, jag grundar det jag skriver i saken på att jag personligen har stått och sett när man kört tester på t ex Öhlins skakrigg och sett grafer etc på hur olika däck profil kan påverka komforten vid olika typer av ojämnheter och vid olika hastigheter på fordonet….?

Dessutom pratat med flera chassieingenjörer/testare som har jobbat med just däck stötdämpning chassie komfort etc på hos flera olika biltillverkare.

Jag tror du liksom de flesta andra helt enkelt tolkar det jag skriver som om jag menar att lägre däckprofil generellt sett alltid ger bättre komfort, men så har jag inte skrivit och heller inte menat. De missar antagligen att jag skriver att det i VISSA fall och situationer kan ge fördelar även för komforten med lägre profil och bredare däck.

Jag beskrev jämförelsen mellan BMW 7-serie E38 och Passat B8 där den senare faktiskt är i princip lika komfortabel generellt sett som den äldre sjuan, trots att sjuan har högre däckprofil. Det förvånade även mig att skillnaden var så lite i många fall att det i flera fall inte märktes att Passaten hade betydligt lägre profil och är en mycket mindre påkostad bil/konstruktion än den äldre sjuan.

Alltså, utvecklingen på däck och bilar har gått framåt så att vi idag kan ha betydligt lägre däckprofil än förr och ändå ha likvärdig komfort, samtidigt som vi får de mer uppenbara fördelarna med lägre däckprofil

Självklart ger högre däckprofil generellt sett mer dämpning och därmed komfort, men, det finns alltså vissa saker och vissa situationer som högre däck ger negativa effekter på även vad gäller komforten.
Citera
2026-05-26, 09:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fy fan vad du svammlar i dina inlägg om saker som du uppenbarligen har absolut noll koll på. "Utvecklingen går framåt". Jo, tjena. På vilket sätt då? Knappast genom de pressade plåtprofilerna på en Passat i vart fall. Är komforten sämre i din gamla 7-serie beror det snarare på att bussningar i hjulupphängningarna torkat och blivit gamla. Jag vet av erfarenhet att 255 däck i 30-profil på 19-tumsfälgar bullrar offantligt mycket mer än dito 225 i 45 profil på 17-tummare.

Exakt, de som inte begriper hur man designar en hjulupphängning och vad som krävs for att uppnå olika resultat rabblar säljarpropaganda.
Bilar idag kommer inte i närheten av den kvalitet som bilar hade för 30 år sedan.
Citera
2026-05-26, 12:43
  #10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Exakt, de som inte begriper hur man designar en hjulupphängning och vad som krävs for att uppnå olika resultat rabblar säljarpropaganda.
Bilar idag kommer inte i närheten av den kvalitet som bilar hade för 30 år sedan.

Jag håller med. Viss variation mellan märken och modeller, men skulle också säga att kvaliteten peakade däromkring.
Citera
2026-05-26, 12:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Exakt, de som inte begriper hur man designar en hjulupphängning och vad som krävs for att uppnå olika resultat rabblar säljarpropaganda.
Bilar idag kommer inte i närheten av den kvalitet som bilar hade för 30 år sedan.


Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med. Viss variation mellan märken och modeller, men skulle också säga att kvaliteten peakade däromkring.

Ja ni får väl ha vilka fantasier ni vill i era begränsade kunskaper, och givetvis ignorera alla mängder seriösa fakta vi redan länkat till där det samstämmigt sägs att bilar generellt sett har högre kvalitet och driftsäkerhet ju nyare de är. Alltså att dagens bilar generellt sett är bättre än bilar var för 20-30 år sedan, det finns del en hel del empiri som visar.

Men de som har era åsikter är ju som konspirationsteoretiker, vägrar ta in några som helst fakta eller vetenskap som inte passar deras fanatiskt blinda tro och åsikter.
Citera
2026-05-26, 22:31
  #12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja ni får väl ha vilka fantasier ni vill i era begränsade kunskaper, och givetvis ignorera alla mängder seriösa fakta vi redan länkat till där det samstämmigt sägs att bilar generellt sett har högre kvalitet och driftsäkerhet ju nyare de är. Alltså att dagens bilar generellt sett är bättre än bilar var för 20-30 år sedan, det finns del en hel del empiri som visar.

Men de som har era åsikter är ju som konspirationsteoretiker, vägrar ta in några som helst fakta eller vetenskap som inte passar deras fanatiskt blinda tro och åsikter.


All tillgänglig statistik motsäger allt det du säger. Bilarna nu för tiden håller sämre kvalitet och livslängd jämfört med de som tillverkades för 30 år sedan. Det är fakta och sen kan du leva i vilken fantasivärld du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in