Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Fy fan vad du svammlar i dina inlägg om saker som du uppenbarligen har absolut noll koll på. "Utvecklingen går framåt". Jo, tjena. På vilket sätt då? Knappast genom de pressade plåtprofilerna på en Passat i vart fall. Är komforten sämre i din gamla 7-serie beror det snarare på att bussningar i hjulupphängningarna torkat och blivit gamla. Jag vet av erfarenhet att 255 däck i 30-profil på 19-tumsfälgar bullrar offantligt mycket mer än dito 225 i 45 profil på 17-tummare.
Tja, jag grundar det jag skriver i saken på att jag personligen har stått och sett när man kört tester på t ex Öhlins skakrigg och sett grafer etc på hur olika däck profil kan påverka komforten vid olika typer av ojämnheter och vid olika hastigheter på fordonet….?
Dessutom pratat med flera chassieingenjörer/testare som har jobbat med just däck stötdämpning chassie komfort etc på hos flera olika biltillverkare.
Jag tror du liksom de flesta andra helt enkelt tolkar det jag skriver som om jag menar att lägre däckprofil generellt sett alltid ger bättre komfort, men så har jag inte skrivit och heller inte menat. De missar antagligen att jag skriver att det i VISSA fall och situationer kan ge fördelar även för komforten med lägre profil och bredare däck.
Jag beskrev jämförelsen mellan BMW 7-serie E38 och Passat B8 där den senare faktiskt är i princip lika komfortabel generellt sett som den äldre sjuan, trots att sjuan har högre däckprofil. Det förvånade även mig att skillnaden var så lite i många fall att det i flera fall inte märktes att Passaten hade betydligt lägre profil och är en mycket mindre påkostad bil/konstruktion än den äldre sjuan.
Alltså, utvecklingen på däck och bilar har gått framåt så att vi idag kan ha betydligt lägre däckprofil än förr och ändå ha likvärdig komfort, samtidigt som vi får de mer uppenbara fördelarna med lägre däckprofil
Självklart ger högre däckprofil generellt sett mer dämpning och därmed komfort, men, det finns alltså vissa saker och
vissa situationer som högre däck ger negativa effekter på även vad gäller komforten.