2026-05-24, 11:23
Medlem
Föreligger det några tydliga skillnader när det gäller konstsmak? Frun älskar tex Klimt medan jag inte gör det. Hon tycker tex att Cecily Brown är en ”snusktant” medan jag tycker att hon är fantastisk.

Hur ligger det egentligen till?
Citera
2026-05-24, 11:30
Medlem
Klimt känns förvirrande för mig. Som att man tagit mig sen hög kvinnor till asien för att måla av dom i fel habitat. Ett förpixlat Monet-inspirerande verk.
Edit: aldrig hört om Cecily Brown.. vilka sjuka detaljer.
Senast redigerad av Amelberga 2026-05-24 kl. 11:34.
Citera
2026-05-24, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Föreligger det några tydliga skillnader när det gäller konstsmak? Frun älskar tex Klimt medan jag inte gör det. Hon tycker tex att Cecily Brown är en ”snusktant” medan jag tycker att hon är fantastisk.

Hur ligger det egentligen till?

Jag gillar Otto Dix, Fernando Botero, Hilma af Klint, älskar H.R Giger, sen massa annan konst. Gillar mörk och samhällskritisk konst. Eller väldigt sensuell detaljrik konst

Kollade upp Cecily Brown, gillar det jag ser
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-24 kl. 11:38.
Citera
2026-05-24, 11:43
Medlem
triptykens avatar
Cecily Brown var ju dunder! Tack för tipset!

Själv tror jag inte det finns såna enkla linjer man kan dra mellan män och kvinnor (även om det inom konstfack finns klyschor om att kvinnliga elever ritar försiktiga små bilder med överdriven noggrannhet och killar målar så stort dom kan och gärna ser sin egen slarvighet som nån form av feature - men det brukar nog rätas ut efter ett tag)
Citera
2026-05-24, 11:53
Medlem
Det finns ju sedan länge en diskussion inom kulturvärlden och akademierna om hur kulturell kanon länge har varit dominerad av män, vilket nu håller på att förändras och nyanseras. Jag kan därför tänka mig att det är vanligare bland kvinnor än män att intressera sig för modernare konstnärsskap eftersom att de inte är lika intresserade av äldre tiders ''manliga genier'' och har lättare att relatera till sådant som inte traditionellt ryms i en manlig konstkanon.

Jag tror dock att hur konstnärsskapet beskrivs har större betydelse än hur måleriet är utfört. Kvinnliga abstrakta målare som Helen Frankenthalers måleri beskrevs ju tex. i sin samtid som sensuellt, inåtvänt och poetiskt medan tex. Pollock och Kandinskys måleri var explosivt, action painting, expressionistiskt osv.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-24 kl. 11:58.
Citera
2026-05-24, 12:02
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hej PerAlbinErlander

Jo men absolut. Läste för några år sedan den här studien nedan som lyfter olika preferenser i färger, former och motivval. Den har en intressant referenslita som man kan fördjupa sig.

https://www.researchgate.net/publication/12311603_Differences_in_Reactions_to_Paintings_by_ Male_and_Female_College_Students
Citera
2026-05-24, 12:56
Medlem
Merwinnas avatar
Jag ids inte ens kolla in de där; är det modernt så är det med stor sannolikhet något som jag (kvinna för övrigt) inte gillar. Jag gillar vackra, traditionella, heroiska, nationalistiska, storslagna målningar... Jag anser att konst ska vara något som lyfter upp själen, som ger en glimt av något högre som inte går att uppnå på jorden, men som går att kämpa för. Och om man strävar mot stjärnorna så når man kanske trädtopparna i alla fall.

Den moderna konsten försöker oftast snarare dra ner oss, smutsa ner våra själar, göra livet futtigare.
Senast redigerad av Merwinna 2026-05-24 kl. 12:59.
Citera
2026-05-24, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ids inte ens kolla in de där; är det modernt så är det med stor sannolikhet något som jag (kvinna för övrigt) inte gillar. Jag gillar vackra, traditionella, heroiska, nationalistiska, storslagna målningar... Jag anser att konst ska vara något som lyfter upp själen, som ger en glimt av något högre som inte går att uppnå på jorden, men som går att kämpa för. Och om man strävar mot stjärnorna så når man kanske trädtopparna i alla fall.

Den moderna konsten försöker oftast snarare dra ner oss, smutsa ner våra själar, göra livet futtigare.

Vid vilket tidsspann drar du gränsen mellan traditionell och modern konst?
Citera
2026-05-24, 13:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vid vilket tidsspann drar du gränsen mellan traditionell och modern konst?

Jag är inte alls insatt i konst-terminologin, så det får bli min egen definition. Och i min erfarenhet så blev mycket i kulturen förstört under första världskriget och strax efter, då försvann mycket av skönheten. Och sedan blev det ännu värre från slutet av 1960-talet, då var det nästan som att konstnärerna började tävla i fulhet...

1800-talet var en storhetstid för både konst, litteratur, musik, opera, dans; många av mina favoriter inom olika konstarter härstammar därifrån. Och självklart finns det mycket vackert som är mycket äldre än så, tänk alla klassiska skulpturer t.ex..
Citera
2026-05-24, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är inte alls insatt i konst-terminologin, så det får bli min egen definition. Och i min erfarenhet så blev mycket i kulturen förstört under första världskriget och strax efter, då försvann mycket av skönheten. Och sedan blev det ännu värre från slutet av 1960-talet, då var det nästan som att konstnärerna började tävla i fulhet...

1800-talet var en storhetstid för både konst, litteratur, musik, opera, dans; många av mina favoriter inom olika konstarter härstammar därifrån. Och självklart finns det mycket vackert som är mycket äldre än så, tänk alla klassiska skulpturer t.ex..

Jag skulle aldrig få för mig att döma din smak eller tycke gällande detta. Vi människor är olika sammansatta har gjort olika erfarenheter i livet osv. Din smak gällande konst skildrar antagligen din personlighet och dina principer och ideal. För andra går det inte att kritisera. Det bästa finns är att ta del av andras tankar och idéer.
Citera
2026-05-24, 16:16
Medlem
Fantens avatar
Jag vet inte. Jag är ingen konstmänniska på det sättet men efter en snabb titt på Googles bildsökning så måste jag säga att jag föredrog Klimt. Brown framstod som milt psykotisk och att hennes konst var 'busy'.

Men som sagt, jag är ingen konstmänniska. Jag gillar Monet, Rembrandt, Mondrian, Dali och Bosch. Carl Larsson också för den delen. Ganska mainstream liksom.
Citera
2026-05-24, 18:31
Medlem
Svårt...konst kan ju numera vara så mycket mer än enkom måleri eller ens 2-D bilder på vägg.

men finns säkert skillnader i vad könen gillar som handlar både om innehåll, vad konsten uttrycker och vem konstnären är ex.

personligen gillar jag det lite knäppa och oväntade som får mig dra på munnen gärna med lite poetisk touch.

Erwin Wurm eller Anna och Bernard Blume ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in