2026-05-24, 06:54
Medlem
Riksreptilens avatar
Som relativt färsk skogsägare är jag tyvärr allmänt misstänksam för mer regelkrångel när politiker läst en kort artikel där skog framställs som ett allmänt bekymmer.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fler-dor-av-smapartiklar-fran-traeldning-i-europa

" Allt mer skog eldas upp för att värma bostäder i EU-länderna, i takt med utfasningen av fossila bränslen.

Men med värmen följer också skadliga utsläpp – och nu varnar forskare för att partiklarna skadar människors hälsa.

Det visar den europeiska hälsorapporten Lancet Countdown 2026, som konstaterar att dödligheten kopplad till småpartiklar från bostadsuppvärmning i EU har ökat med 4 procent på 25 år, samtidigt som Europa förlorat 11 procent av sitt träd­täcke. "

Hur man än vänder sig har man rumpan bak?
Om det är olämpligt att leka 1800tal och elda egen ved i kakelugn, så vad är framtidsplaner?
Citera
2026-05-24, 07:04
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det jag reagerar på är att Europa förlorat 11% av sitt trädtäcke. Man undrar om träden återplanterats och att förlusten bygger på att träden är små och inte att det blivit 11% mindre skogsmark?

Tyvärr tänker ju inte journalister på att ställa såna frågor i dagens samhälle. De vidarebefordrar bara propaganda från allsköns politiska intressen.
Citera
2026-05-24, 07:11
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det jag reagerar på är att Europa förlorat 11% av sitt trädtäcke. Man undrar om träden återplanterats och att förlusten bygger på att träden är små och inte att det blivit 11% mindre skogsmark?

Tyvärr tänker ju inte journalister på att ställa såna frågor i dagens samhälle. De vidarebefordrar bara propaganda från allsköns politiska intressen.
Angående den siffran var det helt plötsligt satellitbilder från bl a Ryssland inkluderat, så klart misstänkt att du har rätt.
Citera
2026-05-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Dom har väl inte "skogsbruk" som vi i Norden och det är därför dom var orolig (ville sätta gräns) för att vi fällde så mycket?
Citera
2026-05-24, 08:33
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Som relativt färsk skogsägare är jag tyvärr allmänt misstänksam för mer regelkrångel när politiker läst en kort artikel där skog framställs som ett allmänt bekymmer.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fler-dor-av-smapartiklar-fran-traeldning-i-europa

" Allt mer skog eldas upp för att värma bostäder i EU-länderna, i takt med utfasningen av fossila bränslen.

Men med värmen följer också skadliga utsläpp – och nu varnar forskare för att partiklarna skadar människors hälsa.

Det visar den europeiska hälsorapporten Lancet Countdown 2026, som konstaterar att dödligheten kopplad till småpartiklar från bostadsuppvärmning i EU har ökat med 4 procent på 25 år, samtidigt som Europa förlorat 11 procent av sitt träd­täcke. "

Hur man än vänder sig har man rumpan bak?
Om det är olämpligt att leka 1800tal och elda egen ved i kakelugn, så vad är framtidsplaner?
Såklart forskare kan hitta att allt är farligt, precis allt!

Sen att folk eldar för värme måste sticka i ögonen på politiker då skatteintäkter på superdyr el/värme från monopolet inte köps in och att folk kan gå från beroende till vara mer oberoende rubbar deras syn på samhällskontraktet.

Rätt eldat så släpper en modern kamin inte ut mycket skit medan en gammal kamin som eldas med spillvirke från fasaden så blir det ett annat resultat. Kan tänka mig att i Europa där priser på el/värme högre än Sverige så eldar man vad man kommer över för spara pengar och slippa frysa.

Själv noll dåligt samvete då jag eldar i köksspisen eller kamin, njuter av höra sprakandet och att laga mat gratis. Att elmätaren står stilla skiter jag i med att värmen i huset stiger.
Skogen man hugger i så tar man bort vindfällen, dålig al, pil, Ask mm till ved. Avverkar man skog gör man det för att sälja och då är det lag på återplantera där man avverkat.
Citera
2026-05-24, 08:41
Medlem
Onanikrems avatar
Elen har blivit för dyr, då eldar man det man har. De kan väl vara glada så länge det inte är gamla bildäck man eldar? Går ju för fan inte värma upp en ett större hus med elvärme i dag med dagens priser!
Citera
2026-05-24, 09:10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Allt mer skog eldas upp för att värma bostäder i EU-länderna, i takt med utfasningen av fossila bränslen.

Jo men det är ju exakt det som sverige har ställt om till. Man kallar det för bio bränslen.
Och det är verk som tidigare eldades med kol som numera eldas med trä.
Hur ska vi kunna leva här utan att värma våra bostäder?
Det är ju kärnkraft i så fall, som kan lösa det problemet.

Här är graferna från rapporten
https://www.thelancet.com/cms/10.1016/S2468-2667(26)00025-3/asset/1498de17-9fb0-4ef3-806a-dc156b825e74/main.assets/gr4_lrg.jpg

Blå är dödstal och röd är co2 utsläpp. Jag ser inte riktigt den stora ökningen.
Det spännande är dock hur dom har räknat för att alla dödstal av all är högre i EU än utanför EU.
Vad baserar dom det på?
Senast redigerad av bithax 2026-05-24 kl. 09:24.
Citera
2026-05-24, 10:48
Medlem
Politiker och miljömuppar är förvirrade, de trodde väl att folk skulle sluta värma sina hus och lägga sig i en kartong nånstans och frysa ihjäl efter att de försökt stänga ner kärnkraften. Så blev det inte, förr så värmdes husen med olja, sen blev elen billigare tack vare kärnkraft, då bytte folk ut sina oljepannor mot elpannor som fungerar klockrent så länge elen är billig och förutsägbar i pris.
Citera
2026-05-24, 12:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det har ingenting med miljö att göra utan planen är att man ska göra det så svårt för villaägare att de måste flytta, till ghetton. EU vill skapa en permanentträlklass som lever i våningssängar ungefär som de gör i Kina.

Detta tas även upp i denna tråd.
(FB) Fria Tider: "EU vill stoppa vedeldning"

Denna tråd tar upp lite samma sak, dvs göra det för dyrt för villaägare.
(FB) "Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

Samma sak att de vill göra bilägande olagligt, för att slavar inte ska kunna förflytta sig.
(FB) EU:s nya ELV-direktiv får negativa konsekvenser för ägandet av bilar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in