Citat:
Ursprungligen postat av
Riksreptilen
Som relativt färsk skogsägare är jag tyvärr allmänt misstänksam för mer regelkrångel när politiker läst en kort artikel där skog framställs som ett allmänt bekymmer.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fler-dor-av-smapartiklar-fran-traeldning-i-europa
" Allt mer skog eldas upp för att värma bostäder i EU-länderna, i takt med utfasningen av fossila bränslen.
Men med värmen följer också skadliga utsläpp – och nu varnar forskare för att partiklarna skadar människors hälsa.
Det visar den europeiska hälsorapporten Lancet Countdown 2026, som konstaterar att dödligheten kopplad till småpartiklar från bostadsuppvärmning i EU har ökat med 4 procent på 25 år, samtidigt som Europa förlorat 11 procent av sitt trädtäcke. "
Hur man än vänder sig har man rumpan bak?
Om det är olämpligt att leka 1800tal och elda egen ved i kakelugn, så vad är framtidsplaner?

Såklart forskare kan hitta att allt är farligt, precis allt!
Sen att folk eldar för värme måste sticka i ögonen på politiker då skatteintäkter på superdyr el/värme från monopolet inte köps in och att folk kan gå från beroende till vara mer oberoende rubbar deras syn på samhällskontraktet.
Rätt eldat så släpper en modern kamin inte ut mycket skit medan en gammal kamin som eldas med spillvirke från fasaden så blir det ett annat resultat. Kan tänka mig att i Europa där priser på el/värme högre än Sverige så eldar man vad man kommer över för spara pengar och slippa frysa.
Själv noll dåligt samvete då jag eldar i köksspisen eller kamin, njuter av höra sprakandet och att laga mat gratis. Att elmätaren står stilla skiter jag i med att värmen i huset stiger.
Skogen man hugger i så tar man bort vindfällen, dålig al, pil, Ask mm till ved. Avverkar man skog gör man det för att sälja och då är det lag på återplantera där man avverkat.