2026-05-24, 00:20
Medlem
feemaxxxs avatar
Låt oss säga att en kvinna har sex med tex ett 14-årigt (på pappret) skäggbarn. Hon vet att barnet är 14.
De blir påkomna och det går till åtal. Plötsligt får skäggbarnet dåligt samvete och plockar fram sina riktiga papper “jag är 18, jag bara ljög”. Kommer åtalet direkt läggas ner?
Eller ses det iallafall som ett brott då kvinnan faktiskt valde (som hon trodde) att bryta mot lagen?
Citera
2026-05-24, 00:24
Medlem
auruns avatar
Läggs givetvis ned om det bevisas att personen är över 15.
Citera
2026-05-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Låt oss säga att en kvinna har sex med tex ett 14-årigt (på pappret) skäggbarn. Hon vet att barnet är 14.
De blir påkomna och det går till åtal. Plötsligt får skäggbarnet dåligt samvete och plockar fram sina riktiga papper “jag är 18, jag bara ljög”. Kommer åtalet direkt läggas ner?
Eller ses det iallafall som ett brott då kvinnan faktiskt valde (som hon trodde) att bryta mot lagen?

Lurigt. Förmodligen blir hon inte straffad (även om man tycker att hon borde bli dömd för våldtäkt mot barn, då hon ju uppsåtligen bröt mot lagen, då hon ju var övertygad om att personen var 14 år).

Men som sagt var. Förmodligen blir hon inte straffad... Här tänker jag på andra fall, där en viss ålder har sagts, men det har visat sig felaktigt och så har det blivit en annan dom. Den äkta åldern verkar ha den avgörande juridiska betydelsen. Eller den ålder som verkar mest äkta...
Citera
2026-05-24, 00:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Lurigt. Förmodligen blir hon inte straffad (även om man tycker att hon borde bli dömd för våldtäkt mot barn, då hon ju uppsåtligen bröt mot lagen, då hon ju var övertygad om att personen var 14 år).
Att ha sex med någon som är 18 år är inte olagligt, så nej, hon har inte brutit mot lagen överhuvudtaget.
Citera
2026-05-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Läggs givetvis ned om det bevisas att personen är över 15.
Så självklart är det inte. I Sverige är det visserligen sant, men det finns länder där du skulle ha straffats.
Citera
2026-05-24, 01:11
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så självklart är det inte. I Sverige är det visserligen sant, men det finns länder där du skulle ha straffats.
Ja men nu är vi väl i Sverige och diskuterar Sverige antar jag?
Citera
2026-05-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Ja men nu är vi väl i Sverige och diskuterar Sverige antar jag?
Jepp, jag säger bara att det inte är självklart. Det hade inte varit speciellt konstigt om lagen var skriven annorlunda.

Av nyfikenhet, vilket lagrum är det som skulle vara relevant för denna självklarhet?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-24 kl. 01:18.
Citera
2026-05-24, 02:19
Medlem
Citat:

Av ren nyfikenhet, i vilket land kan du straffas för att göra någonting som inte är olagligt? Och nu menar jag länder som är riktiga rättsstater, inte teokratier eller diktaturer.
Citera
2026-05-24, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Av ren nyfikenhet, i vilket land kan du straffas för att göra någonting som inte är olagligt? Och nu menar jag länder som är riktiga rättsstater, inte teokratier eller diktaturer.
Hmmm, nu blir jag osäker faktiskt. Jag har för mig att det är så i vissa delstater i USA, men jag ska vara ärlig med att mina juridiska kunskaper om andra länder är synnerligen begränsade.

Men jag har för mig att det finns massa tv-program där med pedo hunters där polisen alltid väntar och griper personen.
Citera
2026-05-24, 03:44
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Åtalet läggs ned då inget brott har begåtts!
Citera
2026-05-24, 04:01
Medlem
Citat:
Hmmm, nu blir jag osäker faktiskt. Jag har för mig att det är så i vissa delstater i USA, men jag ska vara ärlig med att mina juridiska kunskaper om andra länder är synnerligen begränsade.

Men jag har för mig att det finns massa tv-program där med pedo hunters där polisen alltid väntar och griper personen.

Det de grips för är grooming, de tror att de har raggat på en minderårig men det var en vuxen.
Det behöver inte finnas ett faktiskt barn/offer för grooming brott i USA.
USA tillåter också poliser att begå "entrappment"/brottsprovokation.
I vissa delstater döms istället för försök till våldtäkt av barn och inte grooming om inte något riktigt barn fanns.

För brottet våldtäkt mot barn krävs dock ett faktiskt barn.
Visar det sig att personen faktiskt inte var ett barn så kan man inte åtalas eller dömas för våldtäkt av barn i USA.
Citera
2026-05-24, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Frågan är ju hur gammal kvinnan är med!
Vi kommer i framtiden få probem med bedrägerier av åldrar, och det har vi redan.
Dna på tänder tex för att kunna visa den riktiga åldern borde ha skett vid flykting strömmen 2015.
Och test lär komma.

Det finns idag ingen metod för att tillförlitligt visa exakt ålder.
DNA har en felmarginal på +-5år.
Skelettmognad på tänder är den mest tillförlitliga metoden idag. Där är felmarginalen mellan +- 1-2år för personer under 18års ålder. Det finns dock variabler som minskar tillförlitligheten, t.ex. om personen har skador, varit undernärd/sjuk etc.

Ju äldre en person är ju större blir felmarginalen eftersom ju äldre man blir desto fler yttre faktorer har påverkat kroppen på den som testas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in