2026-05-23, 22:58
Medlem
Bones1337s avatar
Tjena!

På grund av riktigt dåliga tummar (tumbas artrit) så är jag ute efter den mest vibrationsvänliga.

Jag funderar på att vänta model q tesla eller kanske polestar, om någon annan har bra förslag?
Senast redigerad av Bones1337 2026-05-23 kl. 23:00.
Citera
2026-05-23, 23:08
Medlem
franges avatar
Rolls Royce. På en Phantom V12 kan du ställa ett mynt på högkant ovanpå själva motorn och varva motorn - myntet faller inte omkull.

Och ja, de kostar kuken. Men du nämnde ju inget om kostnad i trådstarten så jag antar att inköpspris och ägandekostnader är irrelevant.
Citera
2026-05-24, 06:54
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Vibrationer hänger ju på upphängning och hjulstorlek och profil på däck i dom flesta fall. Då spelar det ingen roll om det är en elbil eller klassisk bil. Jag rekomenderar inte en Volvo 240 från -88 utan servo. Det hade jag och det var inte bekvämt för tummarna alltid.
Citera
2026-05-24, 08:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Rolls Royce. På en Phantom V12 kan du ställa ett mynt på högkant ovanpå själva motorn och varva motorn - myntet faller inte omkull.

Och ja, de kostar kuken. Men du nämnde ju inget om kostnad i trådstarten så jag antar att inköpspris och ägandekostnader är irrelevant.

Kom för att skriva samma sak. Du känner inte ens att du sitter i en bil. Om TS verkligen värdesätter detta krav, är RR krasst sagt the only way to go.

/AI
Citera
2026-05-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bones1337
Tjena!

På grund av riktigt dåliga tummar (tumbas artrit) så är jag ute efter den mest vibrationsvänliga.

Jag funderar på att vänta model q tesla eller kanske polestar, om någon annan har bra förslag?

I princip alla moderna bilar av lite lyxigare modell har närmast noll vibrationer i ratten på normala bra vägar. Och i princip ingen bil är helt fri från temporära vibrationer vid sämre väglag etc.

Jag tror inte du kommer åt klara dig utan egna speciella åtgärder som t ex handlar etc oavsett vilken bil du köper.
Citera
2026-05-24, 09:24
Medlem
Citroën e-C4 kanske kan vara ett budgetalternativ om det är just ny elbil som efterfrågas. Annars är det såklart viktigt att hjulen är välbalanserade och att hjulupphängning, dämpare och bromsar är i bra skick.

Handikapphjälpmedel som rattknopp/rattkula/styrkula kan också hjälpa. Kräver handikapptillstånd för att vara lagligt.
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/rattknoppar/rattknopp-2000030686
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-05-24 kl. 09:59.
Citera
2026-05-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Handikapphjälpmedel som rattknopp/rattkula/styrkula kan också hjälpa. Kräver handikapptillstånd för att vara lagligt.
Varifrån har du fått det?
Papper på det!
I s f har de flesta lastbilsförare handikapptillstånd - eller?
Citera
2026-05-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Varifrån har du fått det?
Papper på det!
I s f har de flesta lastbilsförare handikapptillstånd - eller?
Gäller personbilar, det är helt okej i lastbil.
Saxat från länken (biltema) i mitt tidigare inlägg:
Citat:
Det är inte lagligt att ha rattknopp i en personbil eller lätt lastbil
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-05-24 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in