2026-05-23, 19:36
Medlem
Jag har ett heltidsjobb och sen ett extrajobb som ger ca 10k extra före skatt. Extrajobbet har frågat mig hur mycket skatt de ska dra. Är det samma ungefär 33-34% som gäller för det också som heltidsjobb eller är det andra regler för det?
Citera
2026-05-23, 19:39
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har ett heltidsjobb och sen ett extrajobb som ger ca 10k extra före skatt. Extrajobbet har frågat mig hur mycket skatt de ska dra. Är det samma ungefär 33-34% som gäller för det också som heltidsjobb eller är det andra regler för det?

Det är ju fan ingen % du ska dra om du ej tjänsr över 80k!!

Du ska gå efter din skattetabell!!!!!!
Citera
2026-05-23, 19:57
Medlem
Man brukar dra 30% om man inte har jämkning eller man själv vill att det dras mer, är en akademisk fråga då det är preliminär skatt, slutlig skatt räknas fram vid deklarationen.
Citera
2026-05-23, 20:07
Medlem
Citat:
Det bör bli lite mer än som din ordinarie arbetsgivare drar från din ordinarie lön. Det är tyvärr inte helt enkelt att få en bra siffra på hur mycket preliminärskatt som skall dras. Det beror också på om du vill ha pengar tillbaka eller vill ha restskatt.

Ett sätt att göra det här på är som följer:
  1. Lägg ihop din ordinarie lön och extrajobbets månadslöner.
  2. Slå upp hur mycket restskatt som skall dras på totalsumman enligt din skattetabell
  3. Räkna ut hur mycket mer skatt som behöver dras, jämfört med din ordinarie lön
  4. Räkna ut procenten

Exempel: antag att du har 40.000 i vanligen lön och extrainkomst på 10.000.
Summan blir då 50.000.
Slå upp det i skattetabellen (jag antar tabell 32 tabell 32 )

För 40.000 dras cirka 12309 (cirka 30%), för 50.000 dras 15509 (cirka 31%). Skillnaden är 3200 kronor, eller cirka 32% jämfört med extrainkomsten 10.000.

Själv hade jag nog sagt 40% i exemplet eller kanske till och med 50%, jag sparar hellre lite extra i preliminärskatt som jag får tillbaka senare, än drabbas av restskatt. Men det är jag.

Lätt, nix.
Citera
2026-05-23, 20:34
Medlem
Det beror på vad din vanliga lön är. Om summan av lönerna trillar över statlig skatt så behöver du skatta mer. Är du redan över statlig skatt så är det över 50%.
Citera
2026-05-23, 20:54
Medlem
Citat:
Lägg ihop båda lönerna och be din ordinarie arbetsgivare och den extra att dra efter det.
Citera
2026-05-23, 21:15
Medlem
Hade det varit för ett par år sedan så hade jag säkert kommit över gränsen för statlig inkomstskatt, men har blivit av med beredskapsersättning som jag tidigare hade på huvudjobbet och det blir också väldigt sällan övertid så tjänar i princip bara grundlönen och inget extra.

Vad är gränsen numera för statlig inkomstskatt?

Oavsett, om man går över den gränsen med säg 1000 kr så är det väl bara 50% på 1000 kr och resterande är vanlig skatt?
Citera
2026-05-23, 22:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hade det varit för ett par år sedan så hade jag säkert kommit över gränsen för statlig inkomstskatt, men har blivit av med beredskapsersättning som jag tidigare hade på huvudjobbet och det blir också väldigt sällan övertid så tjänar i princip bara grundlönen och inget extra.

Vad är gränsen numera för statlig inkomstskatt?

Oavsett, om man går över den gränsen med säg 1000 kr så är det väl bara 50% på 1000 kr och resterande är vanlig skatt?
Ja, precis.

Be dem dra runt 30% så hamnar du ganska nära det slutliga skattebeskedet.
Citera
2026-05-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, precis.

Be dem dra runt 30% så hamnar du ganska nära det slutliga skattebeskedet.

Jag har redan svarat dom och eftersom jag inte visste så kändes det mest naturligt att be dom dra samma som på mitt vanliga jobb så 33% tror jag.

Om det innebär att jag betalar för mycket skatt totalt så får jag ju bara tillbaka desto mer på deklarationen och det stör mig inte.

Har redan sedan många år tillbaka sagt till huvudjobbet att jag vill att dom drar 500 kr extra per månad i skatt just för att jag gärna ser lite extra pengar till sommaren. Hade dom inte dragit de pengarna extra så hade jag bränt dom oavsett, då jag är dålig på att spara pengar, så bättre att det blir sparat på det sättet än inget alls, även om det sker utan ränta.
Citera
2026-05-23, 23:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har redan svarat dom och eftersom jag inte visste så kändes det mest naturligt att be dom dra samma som på mitt vanliga jobb så 33% tror jag.

Om det innebär att jag betalar för mycket skatt totalt så får jag ju bara tillbaka desto mer på deklarationen och det stör mig inte.

Har redan sedan många år tillbaka sagt till huvudjobbet att jag vill att dom drar 500 kr extra per månad i skatt just för att jag gärna ser lite extra pengar till sommaren. Hade dom inte dragit de pengarna extra så hade jag bränt dom oavsett, då jag är dålig på att spara pengar, så bättre att det blir sparat på det sättet än inget alls, även om det sker utan ränta.
Istället för att be de dra 500 kr extra kan du ju bara själv spara 500 kr/mån på ett sparkonto med ränta så får du en extra 500-hundring till sommaren. Fattar inte varför du vill låna ut 500 kr/mån till Skatteverket räntefritt?
Citera
2026-05-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Istället för att be de dra 500 kr extra kan du ju bara själv spara 500 kr/mån på ett sparkonto med ränta så får du en extra 500-hundring till sommaren. Fattar inte varför du vill låna ut 500 kr/mån till Skatteverket räntefritt?

Därför det är ett lätt sätt att spara på som man inte kan stjäla av sen när man tycker att man behöver det.
Citera
2026-05-23, 23:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Därför det är ett lätt sätt att spara på som man inte kan stjäla av sen när man tycker att man behöver det.
Du lånar ut 500 kr/mån räntefritt till Skatteverket. Varför inte bara spara det på ett låst sparkonto med ränta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in