2026-05-24, 08:47
Medlem
cacas avatar
Dra ingen skatt alls om det går men räkna på hur mycket restskatt du får så det inte kommer som en överraskning. Pengarna kastar du in på börsen istället för skattemyndigheten och förhoppningsvis ger det en viss avkastning.

Restskatt ska man inte vara orolig för, det är pengar man lånat av staten gratis i ett år och kunnat investera i annat som ger avkastning istället för de hamnat i statens kassakista.
Bara man medveten om att nästa år får jag betala x tusen och man har dessa kr i beredskap så varför förbetalda sin skatt om det går.
Ser personligen att få tillbaka på skatten dvs lånat ut egna pengar till staten som ett grovt misslyckande, så betala min om det går, ta restskatten och investera det under året och tjäna kr på din skatt.
Citera
2026-05-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har ett heltidsjobb och sen ett extrajobb som ger ca 10k extra före skatt. Extrajobbet har frågat mig hur mycket skatt de ska dra. Är det samma ungefär 33-34% som gäller för det också som heltidsjobb eller är det andra regler för det?
Om du inte har ett jämkningsbeslut så är de skyldiga att dra enligt skattetabell. Om du önskar så kan de dra mer. Vanligtvis blir det bra om du ber extrajobbet att dra 30% på lönen.
Citera
2026-05-24, 15:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har ett heltidsjobb och sen ett extrajobb som ger ca 10k extra före skatt. Extrajobbet har frågat mig hur mycket skatt de ska dra. Är det samma ungefär 33-34% som gäller för det också som heltidsjobb eller är det andra regler för det?

"ca 10k extra före skatt"

Är det per år eller per månad?

Hur mycket tjänar du per år på ditt ordinarie arbete?
Citera
2026-05-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det är ju fan ingen % du ska dra om du ej tjänsr över 80k!!

Du ska gå efter din skattetabell!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Det bör bli lite mer än som din ordinarie arbetsgivare drar från din ordinarie lön. Det är tyvärr inte helt enkelt att få en bra siffra på hur mycket preliminärskatt som skall dras. Det beror också på om du vill ha pengar tillbaka eller vill ha restskatt.

Ett sätt att göra det här på är som följer:
  1. Lägg ihop din ordinarie lön och extrajobbets månadslöner.
  2. Slå upp hur mycket restskatt som skall dras på totalsumman enligt din skattetabell
  3. Räkna ut hur mycket mer skatt som behöver dras, jämfört med din ordinarie lön
  4. Räkna ut procenten

Exempel: antag att du har 40.000 i vanligen lön och extrainkomst på 10.000.
Summan blir då 50.000.
Slå upp det i skattetabellen (jag antar tabell 32 tabell 32 )

För 40.000 dras cirka 12309 (cirka 30%), för 50.000 dras 15509 (cirka 31%). Skillnaden är 3200 kronor, eller cirka 32% jämfört med extrainkomsten 10.000.

Själv hade jag nog sagt 40% i exemplet eller kanske till och med 50%, jag sparar hellre lite extra i preliminärskatt som jag får tillbaka senare, än drabbas av restskatt. Men det är jag.

Lätt, nix.

Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Det beror på vad din vanliga lön är. Om summan av lönerna trillar över statlig skatt så behöver du skatta mer. Är du redan över statlig skatt så är det över 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Lägg ihop båda lönerna och be din ordinarie arbetsgivare och den extra att dra efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Dra ingen skatt alls om det går men räkna på hur mycket restskatt du får så det inte kommer som en överraskning. Pengarna kastar du in på börsen istället för skattemyndigheten och förhoppningsvis ger det en viss avkastning.

Restskatt ska man inte vara orolig för, det är pengar man lånat av staten gratis i ett år och kunnat investera i annat som ger avkastning istället för de hamnat i statens kassakista.
Bara man medveten om att nästa år får jag betala x tusen och man har dessa kr i beredskap så varför förbetalda sin skatt om det går.
Ser personligen att få tillbaka på skatten dvs lånat ut egna pengar till staten som ett grovt misslyckande, så betala min om det går, ta restskatten och investera det under året och tjäna kr på din skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du inte har ett jämkningsbeslut så är de skyldiga att dra enligt skattetabell. Om du önskar så kan de dra mer. Vanligtvis blir det bra om du ber extrajobbet att dra 30% på lönen.
Ordinarie lön, där skall källskatt innehållas efter tabell.
Extrainkomster, där skall preliminärskatt innehållas med 30%.

Inga egna konstruktioner alls, det är städse ovanstående som gäller därest ej jämkningsbeslut anger annat.
Citera
2026-05-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Inga egna konstruktioner alls, det är städse ovanstående som gäller därest ej jämkningsbeslut anger annat.
Det finns inget förbud mot att det dras extra a-skatt på den anställdes begäran. Dvs mer än enligt tabell på huvudarbetsgivaren och mer än 30% på sidoarbete.

https://www.spiris.se/blogg/loner/undvika-kvarskatt
Citera
2026-05-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Jag gav ett exempel på hur man kan göra för att balansera skapligt, och det kommer troligen fungera bättre än vad du skriver. Ditt förslag tar till exempel inte upp att man får skatta mer för det som kommer över gränsen för statlig skatt. Det gör mitt.

I slutänden får man dock betala samma, oavsett vad arbetsgivarna drar.

För övrigt kommer det vara bättre att arbetsgivarna drar för lite, och att man investerar det. Ett vanligt sparkonto funkar.
Senast redigerad av Krascha 2026-05-24 kl. 20:10.
Citera
2026-05-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Jag gav ett exempel på hur man kan göra för att balansera skapligt, och det kommer troligen fungera bättre än vad du skriver. Ditt förslag tar till exempel inte upp att man får skatta mer för det som kommer över gränsen för statlig skatt. Det gör mitt.

I slutänden får man dock betala samma, oavsett vad arbetsgivarna drar.

För övrigt kommer det vara bättre att arbetsgivarna drar för lite, och att man investerar det. Ett vanligt sparkonto funkar.
Det jag skrev var inte ett förslag, det var vad arbetsgivaren är skyldig att dra om inte jämkningsbeslut visar annat.
Citera
2026-05-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det finns inget förbud mot att det dras extra a-skatt på den anställdes begäran. Dvs mer än enligt tabell på huvudarbetsgivaren och mer än 30% på sidoarbete.

https://www.spiris.se/blogg/loner/undvika-kvarskatt
Korrekt, mer går alltid bra!
Citera
2026-05-27, 14:33
Medlem
Det är inte helt lätt att bara skaffa ett extrajobb.
Du måste ha bra koll så att båda jobbet skattar som de ska. Har för mig att där du tjänar mest ska skatta en viss del och ditt extra en annan del. Det är inte bara som att ha två jobb där det skattas likadant.

Kan nog bli körigt vid deklarationen
Citera
2026-05-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är inte helt lätt att bara skaffa ett extrajobb.
Du måste ha bra koll så att båda jobbet skattar som de ska. Har för mig att där du tjänar mest ska skatta en viss del och ditt extra en annan del. Det är inte bara som att ha två jobb där det skattas likadant.

Kan nog bli körigt vid deklarationen
Det räcker med att man själv har koll på hur mycket man kommer att behöva skatta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in