2026-05-24, 10:38
Medlem
Hur många sjuksköterskor eller poliser får man för 9-10 miljarder per år av våra skattepengar. Eller kanske 10 miljarder extra till skola/vård/omsorg.
Eller jobbar vi för att Hedenmo ska åka taxi och gå på Prinsen?

Personligen ser jag hellre ökade resurser till våra svagare grupper i samhället än en samling misslynta champagne-kommunisters leverne.
Citera
2026-05-24, 10:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
SVT/SR är tlll för hela folket, så nyheter, dokumentärer, barn och vuxenprogram, filmer/serier med sportevenemang ska det vara. Jag är nöjd med deras utbud både på TV, i radion/poddar och nyheterna på nätet. De borde få en större budget imo.
Nyheter och ev. dokumentärer är jag med på men varför skall vi andra betala för att du skall se filmer och serier? Köp en betalkanal för det!
Citera
2026-05-24, 10:49
Medlem
På vilket sätt är dom självupptagna för att dom vill att SVT inte ska dra in på pengar till deras viktigaste uppdrag, nyhetsrapportering?
Citera
2026-05-24, 10:59
Medlem
newsfilters avatar
SVT har mer än tillräckligt för att uppfylla sitt grunduppdrag, det är bara till att effektivisera.

Dessutom är det nyttigt för dessa public service-journalister, de ska inte tro att de kan sitta på sitt vänstra arsle hela livet och göra som de vill utan att behöva prestera och leva upp till förväntningarna. Det är bara att se hur släktskapen sträcker sig bland dem som sitter högre upp i hierarkin, så märker man vilka som skor sig på att leva ett bekvämt liv och bli en B-kändis utan att behöva göra något som kräver större prestation.

Public service ska ge fakta och underlag för människor att själva komma fram till en slutsats och ett beslut, inte läxa upp folk vad de borde tycka eller bara berätta en del av den stora bilden.
Citera
2026-05-24, 11:23
Medlem
Citat:
SVT/SR är tlll för hela folket, så nyheter, dokumentärer, barn och vuxenprogram, filmer/serier med sportevenemang ska det vara. Jag är nöjd med deras utbud både på TV, i radion/poddar och nyheterna på nätet. De borde få en större budget imo.
Förstår inte det argumentet, du manar att alla på SVT automatiskt jobbar effektivt och lean?
Klart dom kan jobba smartare för mindre budget och ändå få ut mer content.
Byt ut personalen om dom saknar kompetens.
Citera
2026-05-24, 11:25
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nyheter och ev. dokumentärer är jag med på men varför skall vi andra betala för att du skall se filmer och serier? Köp en betalkanal för det!
Nöje ska vara en del av det staten erbjuder, nöje ska inte vara exklusivt för privata aktörer. Nöje är en viktig del av människors välbefinnande. Vill du inte titta på det så har du möjlighet att inte titta på det.
Citera
2026-05-24, 11:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nöje ska vara en del av det staten erbjuder, nöje ska inte vara exklusivt för privata aktörer. Nöje är en viktig del av människors välbefinnande. Vill du inte titta på det så har du möjlighet att inte titta på det.
Nöje är nöje och inget samhälsbärande, vill du se nöje varför skall jag betala för det?

Nyheter och dokumentärer är det de skall hålla på med. Vill du se digiloo eller mästarnas mästare får du köpa till det.
Citera
2026-05-24, 11:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Varför ska staten erbjuda något som marknaden löser alldeles utmärkt själv? Och varför ska jag tvingas betala för något du vill se? Varför kan du inte lösa det själv?
Citera
2026-05-24, 11:58
Medlem
SVT:s ledning drar ner på sånt som syns. På så vis hoppas de få opinion mot neddragningarna.
Och mer pengar nästa år.
Citera
2026-05-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
SVT har mer än tillräckligt för att uppfylla sitt grunduppdrag, det är bara till att effektivisera.

Ja mer än tillräckligt.
Citera
2026-05-24, 12:10
Medlem
Citat:
Så 5,7 miljarder kronor per år är för lite? Du måtte skämta. Majoriteten av dem är överbetalda roffare som tror att de är bättre än oss andra.

Nyhetsuppläsare Lisbeth Åkerman: ca 67 530 kr/mån. Anser du att hon är värd den lönen?

Sen visar de program som är rena skiten. De kan ta och sovra ut dem. Enkelt för dem att kolla hur många tittare dessa program har.

SVT har en årlig budget på cirka 5,7 miljarder kronor. Finansieringen sker via den statliga public service-avgiften. Under 2026 genomför företaget ett sparpaket på 355 miljoner kronor, vilket innebär att 141 tjänster försvinner för att kompensera för ökade distributionskostnader.

Den största delen av budgeten, omkring 79 %, går direkt till programkostnader. Du kan granska fördelningen och företagets finansiella rapporter via SVT:s ekonomisida.
Citera
2026-05-24, 12:12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför ska staten erbjuda något som marknaden löser alldeles utmärkt själv? Och varför ska jag tvingas betala för något du vill se? Varför kan du inte lösa det själv?
Varför bygger du inte egna sjukhus, skolor och vägnätet? Det löser du själv. Dumma frågor från dig. Vissa saker ska staten lösa, och där ingår även viss underhållning, därför har vi allmänna parker, musseum och även TV/Radio. Vill man inte ha det får man gärna avstå eller flytta till Nigeria där varje hushåll får asfaltera vägarna utanför sitt hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nöje är nöje och inget samhälsbärande, vill du se nöje varför skall jag betala för det?

Nyheter och dokumentärer är det de skall hålla på med. Vill du se digiloo eller mästarnas mästare får du köpa till det.
Stater har stått för allmän underhållning sedan urminnes tider, se vara på kolloseum i Rom. Och det är just det, allmän underhållning, något som passar allmänheten. Vill man inte ha det så finns tidigare exempel Nigeria där man får underhållas av hövdingen eller få reklam var femte minut om olika mediciner via privata aktörer (usa) trots att man betalat för kanalen.

Nä SVT/SR funkar utmärkt och deras utbud ska ha både nyheter, utbildning och nöje. Det står en fritt att lämna landet om man inte står ut med att betala den gemensamt överenskomna skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in