För tio miljarder tycker man ju att man borde kunna få reportrar som på plats lokalt i Sverige och ute i världen och gör reportage och inte någon nolla som gör selfie-klipp från Gärdet i Stockholm. Så jag tycker debattartikeln har en viss poäng och det eventuellt lilla existensberättigande som SVT har försvinner helt när de istället verkar satsa på nyheter i Tiktok-format. Att skicka Erika Bjerström världen runt för att göra reportage om klimatet kan jag dock leva utan...
Sen handlar det snarare om en brist på att kunna göra rätt prioriteringar än brist på pengar. SVT är också helt fixerade vid att försöka locka de unga Tiktok-hjärnskadade tittarna. Därav satsningen på snabba klipp där allt naturligtvis ska filmas/klippas i vertikalt format så de små kidsen ska slippa vrida sin telefon. Det blir också uppenbart i SVT:s nyhetsdirektörs svar
https://www.expressen.se/debatt/debatt-svt-maste-fornya-sig-for-att-inte-valjas-bort/Det finns däremot ett annat skäl till oro – och det är om vi inte också lägger kraft på att utveckla och testa nytt. Vi måste kunna erbjuda både klassiska, fördjupande reportage och helt nya, experimentella format. Annars riskerar SVT att väljas bort i en tid av omvälvande förändringar i beteende och krav hos publiken.
Jag stör mig för övrigt enormt på att SVT har gått över till att lägga upp nästan alla videor i vertikalt format på SVT.se nu, när det nära nog aldrig är ett lämpligt format att filma i, än mindre att klippa ner något som är filmat i 16:9-format. Allt för att försöka locka Tiktok-kidsen. Jag vägrar klicka på skiten.