2026-05-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
De kan väl bara hota staten med att börja skriva sanningen om de vill ha mer pengar?
Vänta nu. Anklagas inte Public Service för att vara vänster? Och är inte staten just nu höger? Och är inte Tidögänget ibland ute och anklagar Public Service för att inte vara objektiva?
Citera
2026-05-24, 08:28
Medlem
Jag brukar inte försvara Svt, men som jag förstår det handlar artikeln om att det är fel att ta bort "riktig" journalistik, såsom kortar och reportage, och ersätta med korta TikTok aktiga klipp av en reporter som reagerar på nåt som hänt.

Jag kan inte kritisera dem för att tycka så.
Jag försöker undvika dessa korta klipp. Vet inte om ni sett dem, men gå in på Expressen eller SVT så dyker de snart upp.

Varför titta på ett 2m klipp på en person som säger något jag kan läsa i en artikel?

Just nyheter på svt.se är något jag faktiskt använder public service till.
Citera
2026-05-24, 08:48
Medlem
citymormors avatar
Nästan 10 miljarder kostar skiten...

Vore väl kanske värt något om det gick att titta på skiten men i dagsläget är det katastrof.
Gör om, gör rätt.

Gör om det till en nyhetskanal, ett program om dagen. En radiokanal, ett program om dagen. Lägg ner resten.
Citera
2026-05-24, 09:42
Medlem
Skywipers avatar
”Svenska medier har aldrig insett, att deras uppgift är att granska staten och makten. De tror att deras uppgift är att uppfostra folket”, skrev  författaren Knut Carlqvist.

Precis så.
Citera
2026-05-24, 09:44
Medlem
För tio miljarder tycker man ju att man borde kunna få reportrar som på plats lokalt i Sverige och ute i världen och gör reportage och inte någon nolla som gör selfie-klipp från Gärdet i Stockholm. Så jag tycker debattartikeln har en viss poäng och det eventuellt lilla existensberättigande som SVT har försvinner helt när de istället verkar satsa på nyheter i Tiktok-format. Att skicka Erika Bjerström världen runt för att göra reportage om klimatet kan jag dock leva utan...

Sen handlar det snarare om en brist på att kunna göra rätt prioriteringar än brist på pengar. SVT är också helt fixerade vid att försöka locka de unga Tiktok-hjärnskadade tittarna. Därav satsningen på snabba klipp där allt naturligtvis ska filmas/klippas i vertikalt format så de små kidsen ska slippa vrida sin telefon. Det blir också uppenbart i SVT:s nyhetsdirektörs svar https://www.expressen.se/debatt/debatt-svt-maste-fornya-sig-for-att-inte-valjas-bort/
Det finns däremot ett annat skäl till oro – och det är om vi inte också lägger kraft på att utveckla och testa nytt. Vi måste kunna erbjuda både klassiska, fördjupande reportage och helt nya, experimentella format. Annars riskerar SVT att väljas bort i en tid av omvälvande förändringar i beteende och krav hos publiken.
Jag stör mig för övrigt enormt på att SVT har gått över till att lägga upp nästan alla videor i vertikalt format på SVT.se nu, när det nära nog aldrig är ett lämpligt format att filma i, än mindre att klippa ner något som är filmat i 16:9-format. Allt för att försöka locka Tiktok-kidsen. Jag vägrar klicka på skiten.
Citera
2026-05-24, 09:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Och grät i direktsändning när Hillary förlorade mot Trump.
Väldigt kompetenta och duktiga. Kvinnan har inte ens förstånd att förstå sitt olämpliga uppträdande.
SVT har gjort mycket bra igenom åren men de kramade vänstern alldeles föör lång tid. De sista 15 åren har alternativ media visat hur ensidiga svt är och folk har tappat förtroende
Citera
2026-05-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
De kan väl bara hota staten med att börja skriva sanningen om de vill ha mer pengar?

Touche! Dagens sanning.
Citera
2026-05-24, 10:00
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
SVT, som organisation, är fullständigt infiltrerad av S/VPK/MP folk.
Vilket setts med gillande från ledningen och nedåt.
Samma lika.
Pågått i över ett halvt sekel.
Dessutom är nepotismen legendarisk på SVT.

Hur du får det till "utan skuld" hos en organisation som, på pappret, skall vara politiskt obunden kan du få förklara.
SVT arbetar måhända enligt din version av "demokratisk ordning".
Där demokrati är kommunism med ett demokratiskt namn.
DDR.

SVT, och dess medarbetare, har en mycket stor skuld i egenskap av vänstern/MP:s megafon.

Goebbels hajade sin roll och sköt sig.
SVT:s medarbetare skriver snyftbrev.

Men de är lika skyldiga.
De skriver "Det handlar ytterst om demokrati, kunskap och samhällsbygge."

Ja,läs det sista ordet,flera gånger,samhällsbygge.

Att de är en del i samhällsbygget!!

Tyder på medveten vinkling ,som de är införstådda i.
Senast redigerad av zorze 2026-05-24 kl. 10:02.
Citera
2026-05-24, 10:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
För tio miljarder tycker man ju att man borde kunna få reportrar som på plats lokalt i Sverige och ute i världen och gör reportage och inte någon nolla som gör selfie-klipp från Gärdet i Stockholm. Så jag tycker debattartikeln har en viss poäng och det eventuellt lilla existensberättigande som SVT har försvinner helt när de istället verkar satsa på nyheter i Tiktok-format. Att skicka Erika Bjerström världen runt för att göra reportage om klimatet kan jag dock leva utan...

Sen handlar det snarare om en brist på att kunna göra rätt prioriteringar än brist på pengar. SVT är också helt fixerade vid att försöka locka de unga Tiktok-hjärnskadade tittarna. Därav satsningen på snabba klipp där allt naturligtvis ska filmas/klippas i vertikalt format så de små kidsen ska slippa vrida sin telefon. Det blir också uppenbart i SVT:s nyhetsdirektörs svar https://www.expressen.se/debatt/debatt-svt-maste-fornya-sig-for-att-inte-valjas-bort/
Det finns däremot ett annat skäl till oro – och det är om vi inte också lägger kraft på att utveckla och testa nytt. Vi måste kunna erbjuda både klassiska, fördjupande reportage och helt nya, experimentella format. Annars riskerar SVT att väljas bort i en tid av omvälvande förändringar i beteende och krav hos publiken.
Jag stör mig för övrigt enormt på att SVT har gått över till att lägga upp nästan alla videor i vertikalt format på SVT.se nu, när det nära nog aldrig är ett lämpligt format att filma i, än mindre att klippa ner något som är filmat i 16:9-format. Allt för att försöka locka Tiktok-kidsen. Jag vägrar klicka på skiten.

Det fetade håller jag med om till hundra procent. "Smalfilm"? -Fy fan!
Men när det gäller "uppropet" eller hur man ska kalla det för, de "sparkade" från SVT, så kan de göra som Henrik Jönsson och fixa en YT-kanal, de som "kan" TV så bra?

(Det kostar nästan inget idag att "sända TV".. Några datorer och mobiltelefoner typ Elgiganten om pensionen från SVT skulle sina)
Senast redigerad av kraftfoder 2026-05-24 kl. 10:11.
Citera
2026-05-24, 10:23
Medlem
Glödskals avatar
Hade SvT inte lagt så stor vikt vid budskap istället fakta kunde de ha sluppit denna neddragning. Det finns ingen anledning för en sittande regering att finansiera politisk opposition.
Citera
2026-05-24, 10:24
Medlem
Niggwards avatar
Låt dem. Känns rätt patetiskt att skriva brev för att övertala att man faktiskt gör ett bra jobb och ska fortsätta att finansieras?

Om det var bra hade pengarna varit kvar.

SVT och Disney är samma sot och korn i denna bemärkelse. ”Vi gör ett skitbra jobb, tittarna förstår det bara inte. Skit i att vi går stadigt ner i intäkter och totala tittare , fortsätt finansiera vårt arbete”

Ens arbete talar för sig själv, bara SVT tillskillnad från ex, alla privata företag på marknaden kan be för pengar när man går rakt ner. Hade SVT vart privat ägt hade det varit ute ur tiden för länge sen.

Sammanfattning: Yrke med 80% Södermalm kvinnor & feministiska män bönar och ber för fortsatt finansiering av mediokert arbete.

Go woke, get broke (Om du inte är SVT, då kan du köra på med skattepengar och fälla en tår när det inte är tillräckligt med tvångsinsamlade finansieringar)

Söndags skämt att starta dagen
Senast redigerad av Niggward 2026-05-24 kl. 10:27.
Citera
2026-05-24, 10:37
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fetade är nog det bästa jag läst på länge! SVT skall hålla på med nyheter och samhällsinformation, inte diverse lekprogram. Man kan ju som inte säga upp prenumerationen.
SVT/SR är tlll för hela folket, så nyheter, dokumentärer, barn och vuxenprogram, filmer/serier med sportevenemang ska det vara. Jag är nöjd med deras utbud både på TV, i radion/poddar och nyheterna på nätet. De borde få en större budget imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in