2026-05-23, 09:03
Medlem
Från omni:

19 procent av de väljare som planerar att rösta på något av oppositionspartierna uppger att de är mycket eller något mindre benägna att göra det om beskedet blir att Vänsterpartiet ska ingå i en framtida rödgrön regering. Det enligt en undersökning från Verian som SVT rapporterar om.

– Och därför hör vi så ofta Magdalena Andersson (S) tala om andra lösningar i regeringsfrågan. Hon vill absolut inte förknippas med Vänsterpartiet som ett parti i regering, säger Mats Knutson, inrikespolitisk kommentator på SVT.

V har under valrörelsen flera gånger gjort klart att man inte kommer att stötta någon regering man inte själv ingår i.

Än en gång så ser man hur sakta ett nytt block växer fram där ingen av ytterpartierna ingår. Utan V eller SD så borde politiken återspegla en föredetta allians-politik, troligen en väldigt blå sådan då C inte kommer sälja sig billigt som vi tidigare sett. Om det röda blocket blir tillräckligt stort så kommer troligen V inte vara med alls, vilket då skulle ge C grönt ljus att köra med S hur de vill sålänge de slänger ett grönt köttben till MP. Om så blir fallet så kommer troligen S anamma M:s före detta politik änmer då S stadigt gått åt höger sedan Persson, det har varit V som bromsat utvecklingen. S skulle således göra det som Nya moderaterna gjorde med Reinfeldt då han i sin tur flyttade sin politik rejält emot vänster för att ta makten för det blå laget.

Summan är väl den att en röst på S inte automatiskt kommer gagna arbetarna utan kan lika gärna jynna företagarna med billig arbetskraft likt den allianspolitik som bedrevs fram till 2018. Om så är fallet så kommer vi se en extremt reformerad politik från S som vi fick en försmak på när Maggan styrde med stor del av C:s politik när Stefan lämnade sin post.
Citera
2026-05-23, 09:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De som funderar på att rösta på något av dagens oppositionspartier borde vara mer rädda för att MP kommer med i en regering och får makt.

Som TS, klistra in länken till ämnet också för att få en riktig trådstart.

Jag hjälper också till men då från SVT.se.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-i-regering-skrammer-oppositionens-valjare
Citera
2026-05-23, 09:25
Medlem
Ännu ett antival, vilka är starkast (politiskt/trovärdighet) V eller SD, det ser ut som dom är "vågmästare" till vilket block det blir...
Senast redigerad av tjanska 2026-05-23 kl. 09:31.
Citera
2026-05-23, 09:26
Medlem
Mailmanss avatar
Att endast 19 procent är tveksamma visar bara hur extremt dålig koll vänsterblock väljare har.. det borde vara betydligt högre
Citera
2026-05-23, 09:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ännu ett antival, vilka är starkast V eller SD, det ser ut som dom är "vågmästare" till vilket block det blir...

Tittar du procentuellt så är SD dubbelt så starka som V
Citera
2026-05-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tittar du procentuellt så är SD dubbelt så starka som V
Syftar på politik/trovärdighet sett ur respektive sida.
Har nu förtydligat.
Senast redigerad av tjanska 2026-05-23 kl. 09:30.
Citera
2026-05-23, 09:36
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Vilka som än vinner kommer de stekta sparvarna flyga in i munnen på mig. Jag vet bara en sak och det är att den skorrande fåntratten vill jag inte se i en regering.
Citera
2026-05-23, 10:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De som funderar på att rösta på något av dagens oppositionspartier borde vara mer rädda för att MP kommer med i en regering och får makt.

+1.

Det är ju de verkliga stollarna. V är det avseendet de mer sansade ena. V i en regering skulle nog faktiskt kunna funka. Med MP med är det verkligen kris och elände.
Citera
2026-05-23, 11:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
+1.

Det är ju de verkliga stollarna. V är det avseendet de mer sansade ena. V i en regering skulle nog faktiskt kunna funka. Med MP med är det verkligen kris och elände.

Exakt så jag ser det också även om ingen av dessa alternativ är bra och det är också just därför jag kommer lägga min röst till höger och då på SD.
Citera
2026-05-23, 11:06
Medlem
Tomtekukars avatar
Ärlighet utan kompetens är ingen röst värd, men i det här fältet är det ändå det bästa man kan hitta. V och MP har åtminstone övertygelser de inte sålt. Ännu.
Citera
2026-05-23, 13:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Är beredd att hålla med. V skulle förmodligen dra sossarna mer vänsterut undan Centerliberalismen, vilket ju traditionellt sett måste vara betydligt längre från sosseväljarnas idé om hållbar politik.

Att rösta på MP är bara genomkorkat.
Citera
2026-05-23, 20:14
Medlem
Grevelesevis avatar
Detta vet ju sossarna sedan länge. De har säkert gjort egna undersökningar.
Därför flörtas det med att söka samarbete högerut i diverse utspel och testballonger.
Efter valet är det endast makt som gäller. S kommer inte säga nej till V i regering om utfallet blir att Maggan blir statsminister. Fast kan de undvika det, så slipper de nog gärna dela kansli med Bolsjevikerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in