2026-05-22, 23:50
Medlem
DayNites avatar
Jag har undrat länge varför alla spöken i diverse program är från 1800 talet och klädda i hög hatt eller lång vit klänning
Finns ingen som beskrivit ett spöke som en asiat eller svart ? Eller från 1970 happie?hårdrockare ? Eller eskimå ....

Alltid samma beskrivning av spöken , varför ?
Folk har gått bort i olika generationer så det borde finnas från olika tidsepoker eller och klädstilar? Eller ?
Citera
2026-05-22, 23:56
Medlem
jcockers avatar
Enligt wikipedia så var denna period gulderan för spökhistorier. Säkerligen spelar det in.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_story
Citera
2026-05-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayNite
Jag har undrat länge varför alla spöken i diverse program är från 1800 talet och klädda i hög hatt eller lång vit klänning
Finns ingen som beskrivit ett spöke som en asiat eller svart ? Eller från 1970 happie?hårdrockare ? Eller eskimå ....

Folk har gått bort i olika generationer så det borde finnas från olika tidsepoker eller och klädstilar? Eller ?

Kontrast till mörker antar jag. Spöken är skrämmande. Och det skrämmande dyker upp på natten i mörkret, därför är skepnaden vit.

Känns mest logiskt.. lättare att avbilda i mörker helt enkelt.
Citera
2026-05-23, 00:18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Spöken finns ju inte, så därför är det lätt hänt att bilden av dem lätt inspireras av föregående beskrivningar av dem. Samma med utomjordingar (stora huvuden, antenner och åker flygande tefat). Jag vill ha en riktig Coca Cola-tomte på julafton, ingen sån där postmodernistisk stiliserad jultomte som de säljer på Södertörn och kommunistkvarteren i Haga/Masthugget i Göteborg.

Jag skulle snarare fråga mig varför det inte finns fler filmer om de riktigt KLASSISKA föreställningarna av en fantasyvärld? Utan en massa nonsens som kufiska författare lägger till för att sätta en personlig knorr på filmen. Såhär är det, hävdar jag:

Kungar bor i slott, sitter på tron, bär krona, mantel och regaliestav. Har eventuellt narr som underhållning. Vissa kungar är som Kung Arthur och rider runt på torneringar och letar efter gömda skatter i förtrollade skogar, med riddare i släptåg.

Troll har ring i näsan, bor under broar, stjäl och luktar illa. Orcher finns inte.

Älvor (Tolkien hade fel, alver finns inte) dansar på ängar i morgondagg.

Trollkarlar ser ut precis som Gandalf (sorry ni som gjorde filmen Excalibur) men är inte riktigt lika mäktiga, de har trollstavar som de på sin höjd kan få saker att sväva lite med. De kan inte trolla fram vadsomhelst. De har en bok med trollformler (sorry Tolkien) och en fin trollstav, ingen gammal gren. Vissa kan utfärda förbannelser.

Sedan finns det förtrollade skogar där man ibland kan träffa på önskegrodor som ger tre önskningar (men inga tramsönskningar såsom "jag önskar att jag hade 1000 önskningar").

Dvärgar finns också men de är inte starka utan vanliga.

Demoner och gengångare håller till i hemsökta borgar, kyrkor och spökhus där djävulsbrunnar finns eller anlagts av djävulsdyrkare/onda trollkarlar. Gengångare är inte övernaturliga utan går att döda med en silverpil genom hjärtat.

Har det gjorts EN ENDA FILM där man håller sig till just detta, UTAN ATT SPÅRA UR? Tittaren vill veta vad det egentligen är för en fantasyvärld man befinner sig i så att inte filmen slutar med något larv såsom "sedan kom det en supertrollkarl flygande på ett ufo och trollade så att världen försvann".

För övrigt vill jag slippa inledning och handling i filmer. Det ska vara som en porrfilm där man bara ser en massa fantasysaker. Det får finnas huvudpersoner om de är trollkarlar eller kungar eller annat intressant, men inte dessa ständiga bönder och drängar "som man kan relatera till". Vem fan bestämde att alla filmer måste vara tråkiga?

(Ja jag vet att jag lät som en idiot i detta inlägg, för den som är pretentiös. Det skiter jag i)
Senast redigerad av Skattebrott 2026-05-23 kl. 00:21.
Citera
2026-05-23, 01:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är bara vita ena som kommer till himlen eller då spökhimlen. Eller du kanske bara refererar till att du är vit ena och bara tänker som det. De andra kommer ha sina storys.
Citera
2026-05-23, 01:49
Avslutad
flytta till afrika eller asien om du vill ha mer färg i dina spökhistorier
Citera
2026-05-23, 01:55
Medlem
Klandalfs avatar
I min ungdom ägde jag en bok som hette Ghosts, en riktig tegelsten som handlade om diverse hemsökelser i den anglosaxiska världen. Drar mig till minnes att bakom de absolut värsta hemsökelserna (demoniska) så låg indianspöken i bakgrunden och tryckte. Klassiska, "vi byggde ett hus på en native american graveyard, but before we built the house we dug the indian corpses up, pissed on them and buried them upside down"
Citera
2026-05-23, 06:44
Medlem
Mmm och varför finns det t ex. inga neandertalare som spökar?
Citera
2026-05-23, 10:57
Medlem
DayNites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Ja bra fundering, eller funktionsnedsatta ? Downsiar? Spöken som stammar ?
Listan kan göras lång ,
Tack för alla inspel, jag har frågat likande på Tik Tok spöklives då blir man bannad ..
Då var min fråga varför det inte "mörkhyade spöken" det gick inte hem i denna PK värld
Citera
2026-05-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Enligt wikipedia så var denna period gulderan för spökhistorier. Säkerligen spelar det in.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_story

Sin tids True Crime. Skräck, mysterier och ett tillfälle att gotta sig i dramatiska och snaskiga detaljer om någons tragiska öde.
Citera
2026-05-23, 15:00
Medlem
Citat:

Folk har gått bort i olika generationer så det borde finnas från olika tidsepoker eller och klädstilar? Eller?
Så är det ju INTE. De riktiga är andar från människor och sådana finns med olika utseenden, även djur Inget konstigt att i Sverige dominerar svenskar.
Citat:
Ja bra fundering, eller funktionsnedsatta ? Downsiar? Spöken som stammar ?
Listan kan göras lång ,
Tack för alla inspel, jag har frågat likande på Tik Tok spöklives då blir man bannad ..
Då var min fråga varför det inte "mörkhyade spöken" det gick inte hem i denna PK värld
Det finns det ju.
Jag kan INTE se/kommunicera själv, men de som kan har beskrivit förfäder, som efterlevande känt igen på beskrivningen, och t ex:
en svagbegåvad, som levde kvar länge för att ville ha rättvisa efter misshandel av arbetsgivare,
barn som dött i tuberkulos,
någon beskriven som liknande Harlekin
en mycket elak präst, som inte vågade gå vidare av rädsla för skärselden p g a vad han hade gjort,
vanliga personer även från nära nutid
alkoholist som hade blivit mördad...
Plus en massa som gått vidare men HÄLSAR PÅ släktingar eller i byggnader som de har stark anknytning till...
Citera
2026-05-23, 19:59
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord

Det kan jag svara på, även om din kommentar är trams.

Enligt teorierna runt spöken så existerar enbart en hemsökelse runt 2-300 år, sen är energin bakom spöket slut och spöket upphör att existera. Om spöket däremot kämpar emot övergången och håller sig kvar efter den tiden så förvandlas spöket till en demonisk existens, vilket i likhet med en pokemon evolution innebär mer kraft men ren ondska.

Det är därför uråldriga hemsökelser oftast har kännetecken av direkta fysiska angrepp och starka obehagskänslor bundna till platsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in