Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
När turbomotorerna till främst bensinbilar kom på 70-talet så var tekniken inte riktigt utvecklad kan man kanske säga och man fick höra talas om turboras lite nu och då vilket fick en del att akta sig för dem. Men det är 50 år sen så det har runnit en del vatten under broarna sen dess och såväl materiel, smörjning/kylning, oljor som tekniska lösningar har förbättrats och idag hör man nästan aldrig om rasade turboaggregat avsett tillverkare och då ska man också beakta att det idag sitter såna i många motorer, framför allt i dieslar men även i enklare s k familjebilar. När turbon gjorde sin entré på bredare front så satt dessa nästan enbart i prestandabilar och dessa hade nog ett klientel som inte direkt höll på med vad vi idag kallar för ecodriving...
Jag har haft många Toyotor men aldrig någon med turbo faktiskt. Toyota är väl ingen som är känd för att göra några high preformace motorer i sina bruksbilar utan brukar ha ett rätt moderat effektuttag av sina motorer vilket brukar betyda lång livslängd och Toyotas driftsäkerhet i sig är odiskutabel. Men även Toyota kan göra missar och just 1.8l motorerna runt sekelskiftet som satt i bl a Avensis hade väl problem med såväl fodersättningar som kolvringarna vilket kunde leda till hög oljeförbrukning? Kan ha fel men så minns jag det.
Tror dock inte att dessa hade turbo förutom möjligen dieslarna men dessa var nog på 2 liter tycks jag minnas.
1,8an är på 143 hk, 2,0 155, inte helt moderat utan turbo.
Ja de hade problem några årgångar,, en bekant råkade ut för det i sin Corolla 1,8 -04. De tog sitt ansvar och bytte kolvar/ringar gratis när bilen gått 10.000 mil, han fick dock betala för olja, oljefilter och kylarvätska i samband med att de rev motorn.