2026-05-24, 09:58
  #37
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Intressant, kolla du nånsin i filtret hur mkt skräp det var?

Det är ofta ofarligt skräp som fastnar i sil o filter numera , kolvar är inte som förr huggna på en stubbe ur ett aluminumblock.

Inkörningar med dagens tillverknings nogranhet är inte en big deal längre.

Det är mest kolvringstätningsfunktionen som man skall köra in idag och med gasppdrag o inte lugn körning så dom tätar bättre faktiskt
Citera
2026-05-24, 12:13
  #38
Medlem
zoombos avatar
När turbomotorerna till främst bensinbilar kom på 70-talet så var tekniken inte riktigt utvecklad kan man kanske säga och man fick höra talas om turboras lite nu och då vilket fick en del att akta sig för dem. Men det är 50 år sen så det har runnit en del vatten under broarna sen dess och såväl materiel, smörjning/kylning, oljor som tekniska lösningar har förbättrats och idag hör man nästan aldrig om rasade turboaggregat avsett tillverkare och då ska man också beakta att det idag sitter såna i många motorer, framför allt i dieslar men även i enklare s k familjebilar. När turbon gjorde sin entré på bredare front så satt dessa nästan enbart i prestandabilar och dessa hade nog ett klientel som inte direkt höll på med vad vi idag kallar för ecodriving...

Jag har haft många Toyotor men aldrig någon med turbo faktiskt. Toyota är väl ingen som är känd för att göra några high preformace motorer i sina bruksbilar utan brukar ha ett rätt moderat effektuttag av sina motorer vilket brukar betyda lång livslängd och Toyotas driftsäkerhet i sig är odiskutabel. Men även Toyota kan göra missar och just 1.8l motorerna runt sekelskiftet som satt i bl a Avensis hade väl problem med såväl fodersättningar som kolvringarna vilket kunde leda till hög oljeförbrukning? Kan ha fel men så minns jag det.
Tror dock inte att dessa hade turbo förutom möjligen dieslarna men dessa var nog på 2 liter tycks jag minnas.
Citera
2026-05-24, 15:34
  #39
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kan man ens lita på turbomotorer? Ford, VW tom landcruiser som varit världens bästa bil i 50 år rasar.

Klart man kan i teorin bygga turbo som håller genom att anpassa gods, men här handlar det om politiska påtryckningar som tvingar fram små lövtunna motorer.



Självklart kan man det. Köpte man en turbobil från tidigt 80-tal så kunde man kanske råka ut för en del otrevliga incidenter, men numera så är konstruktionerna så pass solida att turbohaverier är sällsynta.
Citera
2026-05-24, 15:43
  #40
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Självklart kan man det. Köpte man en turbobil från tidigt 80-tal så kunde man kanske råka ut för en del otrevliga incidenter, men numera så är konstruktionerna så pass solida att turbohaverier är sällsynta.

Ganska sällan turbon rasar idag på grund av ålder.

Gasglada chippar blåser väl lite men inte i normala bilar
Citera
2026-05-24, 15:49
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Intressant, kolla du nånsin i filtret hur mkt skräp det var?
Nää - inte i - men jag bytte filter samtidigt med första oljebytet vid under 5 mil samt monterade magnetisk dräneringsplugg.
Citera
2026-05-24, 17:24
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
När turbomotorerna till främst bensinbilar kom på 70-talet så var tekniken inte riktigt utvecklad kan man kanske säga och man fick höra talas om turboras lite nu och då vilket fick en del att akta sig för dem. Men det är 50 år sen så det har runnit en del vatten under broarna sen dess och såväl materiel, smörjning/kylning, oljor som tekniska lösningar har förbättrats och idag hör man nästan aldrig om rasade turboaggregat avsett tillverkare och då ska man också beakta att det idag sitter såna i många motorer, framför allt i dieslar men även i enklare s k familjebilar. När turbon gjorde sin entré på bredare front så satt dessa nästan enbart i prestandabilar och dessa hade nog ett klientel som inte direkt höll på med vad vi idag kallar för ecodriving...

Jag har haft många Toyotor men aldrig någon med turbo faktiskt. Toyota är väl ingen som är känd för att göra några high preformace motorer i sina bruksbilar utan brukar ha ett rätt moderat effektuttag av sina motorer vilket brukar betyda lång livslängd och Toyotas driftsäkerhet i sig är odiskutabel. Men även Toyota kan göra missar och just 1.8l motorerna runt sekelskiftet som satt i bl a Avensis hade väl problem med såväl fodersättningar som kolvringarna vilket kunde leda till hög oljeförbrukning? Kan ha fel men så minns jag det.
Tror dock inte att dessa hade turbo förutom möjligen dieslarna men dessa var nog på 2 liter tycks jag minnas.
1,8an är på 143 hk, 2,0 155, inte helt moderat utan turbo.
Ja de hade problem några årgångar,, en bekant råkade ut för det i sin Corolla 1,8 -04. De tog sitt ansvar och bytte kolvar/ringar gratis när bilen gått 10.000 mil, han fick dock betala för olja, oljefilter och kylarvätska i samband med att de rev motorn.
Citera
2026-05-24, 17:47
  #43
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Ja ha där ser man, minns att gamla sug dieslar var väldigt sega, nästan så man fick hoppa ut och skjuta på
Gick dock sällan sönder istället , delvis pga det låga effektuttaget ....
Citera
2026-05-24, 19:57
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Gick dock sällan sönder istället , delvis pga det låga effektuttaget ....
Ja det var ju något motormagasin i usa som sa: "den mest understressade motor vi någonsin sett" om volvos b23 motor med 75 hästar kom ut. Robusta men inte så effektiva i dagens mått mätt.
Citera
2026-05-29, 05:27
  #45
Medlem
HazzeHandgranats avatar
Livslängd?
Tja, en kvart-fjorton dar säger dom som vet.
Citera
2026-06-01, 17:13
  #46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Suck…. Vad då ”rasar”…..?

Även förr i tiden, utan turbo, så förekom rasade motorer i princip i alla bilar.

Moderna motorer, oavsett med eller utan turbo, oavsett tillverkare, är generellt sett mycket driftsäkra och har lång livslängd, oftast bättre än förr och med längre serviceintervaller.
Ja. Det brukar sällan vara själva motorn som gör att man skrotar bilen. Och går det ens att köpa en diesel utan turbo? Min Megane har gått 32K, polarens 35. Byter man olja och kamrem och inte buskör med kall motor så håller motorn längre än tills man blir less på bilen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in