Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Vad händer om skylten sitter uppe, det ska finnas en hjärtstartare, men den "förbrukades" dagen innan?
Med andra ord, den saknas...
edit: då menar jag givetvis att den användes korrekt, vid ett hjärtstopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
FallerIfallerA
En hjärtstartare kan du använda många gånger så vad menar du med "förbrukades"?
Man har elektroder med självhäftande gel som används till hjärtstartarna, dessa är engångsvaror och måste bytas ut efter varje användande.
Elektroderna har också ett bäst före datum då den självhäftande gelen torkar med tiden.
Vid köp ingår i princip alltid bara ett par elektroder så har man inte i reserv liggandes så kan det bli så att hjärtstartaren inte kan användas kort efter att den använts.
Batterierna kan också ta slut(även om det är extremt osannolikt att en hjärtstartare används så ofta utanför sjukvården)
Man bör väl ta ned skylten under tiden som man inte har en fungerande hjärtstartare men jag har svårt att se att det skulle vara straffbart att missa att ta ned skylten.
Teoretiskt skulle det kanske kunna bli vållande till annans död men det är i min mening väldigt osannolikt.
Dels har jag svårt att se det direkta orsakssambandet mellan detta och att personen dör.
Dels har jag svårt att se att det skulle nå upp till den nivån av oaktsamhet som krävs.