2026-05-22, 12:04
  #1
Avstängd
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?
Citera
2026-05-22, 12:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?

Ja, och det är ett tydligt tecken på att du är i behov av annan typ av vård.
Citera
2026-05-22, 12:09
  #3
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?

Varför i hela friden skulle du vilja göra det? Det kan ju inte ens bli roligt ens med den morbidaste humor, skall du stå och titta i förhoppning att någon kommer och då blir lurad? Du kan behöva vänta ganska länge...
Citera
2026-05-22, 12:15
  #4
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?

Tröttnat på att sätta upp pålar under hopptorn? Kommit på ett nytt meningslöst hyss med eventuell personskada och dödsfall som utång?

Isf hoppas jag du buras
Citera
2026-05-22, 12:18
  #5
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?

Du får nog utveckla lite här, vad är syftet med detta?
Citera
2026-05-22, 12:19
  #6
Avstängd
Du, eller någon i din familj, är i behov av en hjärtstartare. Men skylten var bara en bluff. Då är det inte längre lika roligt.
Citera
2026-05-22, 12:43
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du får nog utveckla lite här, vad är syftet med detta?
Inget syfte alls. Vill bara veta om det måste finnas en hjärstatare där en skyllt sitter.

Är det bedrägeri? Om någon springer för att hämta en hjärtstartare som de tror finns istället för att ge bröstkompressioner och personen avlider är jag som satt upp skylten medskylldig till den avlidnes död?
Citera
2026-05-22, 12:45
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Du, eller någon i din familj, är i behov av en hjärtstartare. Men skylten var bara en bluff. Då är det inte längre lika roligt.
Jag tycker inte alls detta är kul och har absolut inga planer på att genomföra detta. Jag är bara nyfiken på juridiken kring detta.
Citera
2026-05-22, 13:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?
Känner du till ordspråket "den som gräver en grop åt andra"? Efter att du satt upp den skylten så drabbas du själv av hjärtstopp, och den enda person som har möjlighet att hjälpa dig hittar inte maskinen på grund av felaktig skyltning. I bästa fall blir det Lex-Maria anmälan och du blir ännu en siffra i statistiken över misslyckad vård.

Juridiskt sett kanske det inte finns nån lag, för än så länge så lever vi i ett förtroende samhälle där ingen ännu har gjort något så idiotiskt. Men om folk av nån anledning börjar göra så, då lär det skrivas en lag för att få stopp på eländet.
__________________
Senast redigerad av Brukstrask 2026-05-22 kl. 13:03.
Citera
2026-05-22, 13:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Inget syfte alls. Vill bara veta om det måste finnas en hjärstatare där en skyllt sitter.

Är det bedrägeri? Om någon springer för att hämta en hjärtstartare som de tror finns istället för att ge bröstkompressioner och personen avlider är jag som satt upp skylten medskylldig till den avlidnes död?

Snarare mord alternativt vållande till annans död eller framkallande av fara för annan.
Citera
2026-05-22, 13:13
  #11
Medlem
DeWaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?

Varför skulle du göra det? Vad får du ut av det?
Citera
2026-05-22, 13:39
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeWaltz
Varför skulle du göra det? Vad får du ut av det?
Jag vill inte göra det. Är bara nyfiken på det juridiska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in