2026-05-22, 14:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?
Om någon diagnos mupp sätter upp en falsk skylt som kan rädda liv och det inte finns utrustning blir det troligen vållande till annans död är mest troligt och kan ge några månaders semester i lyx.
Citera
2026-05-22, 14:50
Medlem
Vad händer om skylten sitter uppe, det ska finnas en hjärtstartare, men den "förbrukades" dagen innan?
Med andra ord, den saknas...

edit: då menar jag givetvis att den användes korrekt, vid ett hjärtstopp.
Senast redigerad av drKickass 2026-05-22 kl. 14:52. Anledning: edit:
Citera
2026-05-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad händer om skylten sitter uppe, det ska finnas en hjärtstartare, men den "förbrukades" dagen innan?

Då bör väl skylten tas bort tills en ny hjärtstartare installeras.
Citera
2026-05-22, 15:55
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

En hjärtstartare kan du använda många gånger så vad menar du med "förbrukades"?
Citera
2026-05-22, 18:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Man har elektroder med självhäftande gel som används till hjärtstartarna, dessa är engångsvaror och måste bytas ut efter varje användande.
Elektroderna har också ett bäst före datum då den självhäftande gelen torkar med tiden.
Vid köp ingår i princip alltid bara ett par elektroder så har man inte i reserv liggandes så kan det bli så att hjärtstartaren inte kan användas kort efter att den använts.
Batterierna kan också ta slut(även om det är extremt osannolikt att en hjärtstartare används så ofta utanför sjukvården)

Man bör väl ta ned skylten under tiden som man inte har en fungerande hjärtstartare men jag har svårt att se att det skulle vara straffbart att missa att ta ned skylten.

Teoretiskt skulle det kanske kunna bli vållande till annans död men det är i min mening väldigt osannolikt.
Dels har jag svårt att se det direkta orsakssambandet mellan detta och att personen dör.
Dels har jag svårt att se att det skulle nå upp till den nivån av oaktsamhet som krävs.
Citera
2026-05-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Då bör väl skylten tas bort tills en ny hjärtstartare installeras.

Vems ansvar är det? Och kan denne någon åtalas om så inte sker? Enligt vad TS frågar om.
Citera
2026-05-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Säger du det så, jag vet inte.
Om vi antar att den ”hänger med” när ambulansen plockar med sig patienten då?
Citera
2026-05-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Man bör väl ta ned skylten under tiden som man inte har en fungerande hjärtstartare men jag har svårt att se att det skulle vara straffbart att missa att ta ned skylten.

Teoretiskt skulle det kanske kunna bli vållande till annans död men det är i min mening väldigt osannolikt.
Dels har jag svårt att se det direkta orsakssambandet mellan detta och att personen dör.
Dels har jag svårt att se att det skulle nå upp till den nivån av oaktsamhet som krävs.

Jag är väl också inne på det här spåret.

Man kan också tänka sig en livboj (eller vad det heter, sån däringa ring som finns längs åar och vattendrag).
Anta att nån hivar ut den efter en nödställd, men den inte hängs upp, eller går sönder, eller whatever. Och 3h senare kommer nästa nödställda, och bojen är borta… lite samma sak.
Citera
2026-05-22, 22:12
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Om jag säter upp en dekal/skylt med symbolen för hjärtstatare fast jag inte har någon är detta brottslgt på något vis?

Nej. Men om det förmodan är någon som plötsligt behöver en hjärtstartare, och lägger tid på att knacka på hos dig för att använda hjärtstartaren, och dessa slösar bort tiden så att patienten dör, då finns det möjlighet att stämma dig på skadestånd.

Om du exempelvis sätter skylten på en bostadsdörr som man förstår kan vara låst om personen ej är hemma, föreligger knappast en sådan risk. Folk förstår att skylten antingen är på skoj eller att man inte kan få tag i hjärtstartaren omgående eftersom dörren ser ut att vara låst ibland. Skylten är alltså INTE ett budskap som säger "grattis, om du sett denna skylt lovar jag att du får tillgång till en hjärtstartare omgående".

Med andra ord finns det inget förbud mot "missbruk av skylt", t ex om du har en stopp-skylt på toaletten eller en gatuskylt "Hornsgatan" trots att gatan där heter annorlunda. Det är först om ditt skyltande leder till problem och faktisk skada, som du kan bli stämd, som sagt.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-05-22 kl. 22:15.
Citera
2026-05-22, 22:20
Medlem
HatarNarrativets avatar
Citat:
Jag är väl också inne på det här spåret.

Man kan också tänka sig en livboj (eller vad det heter, sån däringa ring som finns längs åar och vattendrag).
Anta att nån hivar ut den efter en nödställd, men den inte hängs upp, eller går sönder, eller whatever. Och 3h senare kommer nästa nödställda, och bojen är borta… lite samma sak.
Det kallas gratis reklam för Trygg Hansa som kommunen underhåller.
Citera
2026-05-22, 22:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Man har elektroder med självhäftande gel som används till hjärtstartarna, dessa är engångsvaror och måste bytas ut efter varje användande.
Elektroderna har också ett bäst före datum då den självhäftande gelen torkar med tiden.
Vid köp ingår i princip alltid bara ett par elektroder så har man inte i reserv liggandes så kan det bli så att hjärtstartaren inte kan användas kort efter att den använts.
Batterierna kan också ta slut(även om det är extremt osannolikt att en hjärtstartare används så ofta utanför sjukvården)

Även batterierna har bäst före datum.

En fråga med koppling till det här vad som gäller om man har en hjärtstartarskylt på ytterdörren som informerar om att hjärtstartare finns innanför den. Säg att någon behöver en hjärtstartare, ingen är hemma, dörren bryts upp och hjärtstartare hämtas. Inbrott?
Citera
2026-05-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Även batterierna har bäst före datum.

En fråga med koppling till det här vad som gäller om man har en hjärtstartarskylt på ytterdörren som informerar om att hjärtstartare finns innanför den. Säg att någon behöver en hjärtstartare, ingen är hemma, dörren bryts upp och hjärtstartare hämtas. Inbrott?

Tekniskt sett ja men inte straffbart eftersom man agerar i nöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in