Igår, 17:30
Medlem
Börjar bli rätt less på det vanliga svenska vardagslivet med jobb året runt och samma rutin hela tiden. Min dröm är egentligen att jobba intensivt under sommarhalvåret i Norden, och sedan spendera resten av året i Asien där jag redan har boende.

Är det någon här som lever så? Eller något liknande upplägg? Behöver inte nödvändigtvis vara just Norge/Asien.

Min tanke är ungefär att vara i Norge under april–september och sedan dra till Asien resten av året. Visumdelen har jag ganska bra koll på redan.

Det jag funderar mest på är hur lätt/svårt det är att få jobb i Norge under vår/sommar/höst om man är öppen för stora delar av landet (helst inte Oslo). Jag har truckkort, hjullastarkort och över 15 års erfarenhet av skjutstativ, motvikt, plocktruck och hjullastare.

Tänker främst bemanningsjobb eftersom det verkar ganska vanligt i Norge. Helst jobb där boende finns, annars funderar jag nästan på husvagnslösning.

Det jag egentligen är mest nyfiken på är om någon annan här har byggt upp ett liknande liv och fått det att fungera i längden?
Citera
Igår, 17:35
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XN
Börjar bli rätt less på det vanliga svenska vardagslivet med jobb året runt och samma rutin hela tiden. Min dröm är egentligen att jobba intensivt under sommarhalvåret i Norden, och sedan spendera resten av året i Asien där jag redan har boende.

Är det någon här som lever så? Eller något liknande upplägg? Behöver inte nödvändigtvis vara just Norge/Asien.

Min tanke är ungefär att vara i Norge under april–september och sedan dra till Asien resten av året. Visumdelen har jag ganska bra koll på redan.

Det jag funderar mest på är hur lätt/svårt det är att få jobb i Norge under vår/sommar/höst om man är öppen för stora delar av landet (helst inte Oslo). Jag har truckkort, hjullastarkort och över 15 års erfarenhet av skjutstativ, motvikt, plocktruck och hjullastare.

Tänker främst bemanningsjobb eftersom det verkar ganska vanligt i Norge. Helst jobb där boende finns, annars funderar jag nästan på husvagnslösning.

Det jag egentligen är mest nyfiken på är om någon annan här har byggt upp ett liknande liv och fått det att fungera i längden?

Körde ett tag offshore Norge och bodde i Asien.

Sen gick oljeindustrin dåligt och många båtar lades upp. Sket i det då.

Självklart funkar det, börja samla flygpoäng tidigt är ett bra tips.

Finns ju en del sidor att söka jobb på, bara leta på.
Citera
Igår, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Körde ett tag offshore Norge och bodde i Asien.

Sen gick oljeindustrin dåligt och många båtar lades upp. Sket i det då.

Självklart funkar det, börja samla flygpoäng tidigt är ett bra tips.

Finns ju en del sidor att söka jobb på, bara leta på.

Tack för svar, har lurkat lite i trådar om thailand och vet att du bott där (kanske fortfarande gör?)

Japp, har kollat med JFK i Halmstad. Hade till och med bokat en vecka där men det blev avblåst och jag kunde inte få ledigt igen. Har även kikat på anläggningsbranschen (asfalt) men får knappt svar när jag söker. Ofta vill dom ha folk med branschvana och C-kort.

Därför tror jag det rimligaste skulle vara truckkörning samt hjullastare då jag har gjort det hela livet i princip. Jag vet att det borde gå, men skulle va gött med lite "validering" från folk som gjort/gör det.

Trevlig kväll!
Citera
Igår, 17:48
Medlem
Citat:

'

Den sektor du anger erbjuder i princip aldrig bostad som en förmån. Det förekommer främst inom vårdsektorn.

De senaste åren har antalet svenskar som jobbar i Norge minskat kraftigt. Det lönar sig inte längre. Norska kronan har fallit 20% och står nu i princip jämnt mot den svenska. Samtidigt som allting är minst 30% dyrare i Norge jämfört med Sverige, mat, boende och andra rörliga kostnader. Det är också allt fler norrmän som efterfrågar traditionella jobb i Norge.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
'

Den sektor du anger erbjuder i princip aldrig bostad som en förmån. Det förekommer främst inom vårdsektorn.

De senaste åren har antalet svenskar som jobbar i Norge minskat kraftigt. Det lönar sig inte längre. Norska kronan har fallit 20% och står nu i princip jämnt mot den svenska. Samtidigt som allting är minst 30% dyrare i Norge jämfört med Sverige, mat, boende och andra rörliga kostnader. Det är också allt fler norrmän som efterfrågar traditionella jobb i Norge.

Ok, jag tackar för svar.

Jo, det har gått ganska trögt för den Norska valutan, även om det sedan kriget har gått uppåt (0.92 SEK mot 1 NOK i januari / 1 SEK mot 1 NOK ~ i dagens kurs)
Citera
Igår, 18:07
Medlem
sebastian66s avatar
Du säger att du redan har boende i Asien. Kan det vara möjligt att du har fru familj flickvän i Thailand?
Varför väljer man Thailand som svensk år 2026?. Jag tänker med tanke på att det är ganska svårt med deras regler och visum idag.
Många brukar dra iväg till alla andra länder för att slippa problem med visum.
Jag kan säga att jag har bott ifrån Sverige i snart 9 år och jobbar väldigt mycket online.
Jag jobbar med olika uppdrag och olika arbeten och lever ganska gott på detta.
Jag har hunnit att bygga hus har familj med 2,5 barn. Det måste vara det bästa optimala att hitta något arbete på internet.
Annars kan det vara bra att hitta något arbete som betalar bra i Sverige och jobbar röven av sig.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du säger att du redan har boende i Asien. Kan det vara möjligt att du har fru familj flickvän i Thailand?
Varför väljer man Thailand som svensk år 2026?. Jag tänker med tanke på att det är ganska svårt med deras regler och visum idag.
Många brukar dra iväg till alla andra länder för att slippa problem med visum.
Jag kan säga att jag har bott ifrån Sverige i snart 9 år och jobbar väldigt mycket online.
Jag jobbar med olika uppdrag och olika arbeten och lever ganska gott på detta.
Jag har hunnit att bygga hus har familj med 2,5 barn. Det måste vara det bästa optimala att hitta något arbete på internet.
Annars kan det vara bra att hitta något arbete som betalar bra i Sverige och jobbar röven av sig.

Tjenare,

jag äger en condo i Thailand. Jag har varken fru eller barn och jag håller det så.

Varför väljer jag Thailand frågar du:

1. Infrastruktur och bekvämlighet: Bättre vägar och kollektivtrafik jmf med t.ex Filippinerna. Bra sjukvård, stabilt internet, moderna condos.

2. Maten: Jag älskar den thailändska maten. Allt från wok till grillat till nattmarknader.

3. Säkerhet: Jag känner mig betydligt säkrare i Ban Phe eller Bangkok för den delen i jmf med Manilla.

Du jobbar som chattoperatör va? Jag skulle ha lite svårt att göra det dag ut och dag in. Då kör jag hellre hybrid tills jag kan flytta och leva på sparpengar eller göra något annat online. Just nu är jag 30+ men har endast 2M i likvida medel så därför tror jag att jobba 6 månader hårt i Norge för att sedan göra nåt online kanske under 2-3 timmar i Thailand är bäst som första steg och bo där i 6 månader. Sedan när jag närmar mig 40 så vill jag gärna bo i Thailand permanent.

Ang visum så finns DTV-visumet. På det kan du stanna 180 dagar i stöten under 5 år. Eftersom det är såpass nytt så får man se om det går att ansöka på nytt efter 5 år passerat.

Trevlig kväll.
Senast redigerad av XN Igår kl. 20:49.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:

Skrev till dig i din andra tråd men fotsätter här
Tycker du ska fundera på om du verkligen vill vara halva året i norde, om svaret är ja så är det bara att svara på alla bemanningsannonser i norge, de letar ofta svenskar

Jag själv hade dock stuckit för att leva bättre och billigare utomlands, du är inte fattig och kapitalet du har lyckas sparat ihop är tillräckligt för att bygga vidare på medans du hyr något billigt men fint boende

Att tjäna några tusenlappar i veckan från din laptop kan du "lätt" göra bara du är uppmärksam på marknaden

Dessutom så är det alltid trist att lämna ett ställe när du precis har stabliserat dig och gjort dig en community där, tänk på alla du lämnar efter dig i upp till ett halvt år... alla resonerar vi olika men jag tycker du ska ta dig en funderare över det!
Citera
Igår, 22:33
Medlem
dirtysouths avatar
Lägger upp en bild från mitt resultat de senaste 3 månaderna för att ge dig lite motivation och jag är inte någon professionell trader, köper bara det jag tycker ser billigt ut så en glad amatör med andra ord.

https://imagur.org/i/zfgjnOE3
Citera
Igår, 23:40
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Jag har DTV sedan 2 år tillbaka och lever 6 månader i Sverige/Europa och 6mån Thailand. Fungerar bra tycker jag, hatar svensk vinter som så många andra. Känns som man får dubbelt liv när man under 6mån i thailand kan vara ute och leva livet i värmen (Även om det är lite för varmt egentligen för min smak men iaf) mot att gå i ide i sverige..

Jobbar ingenting, utan kör lite trading och lever på befintlig avkastning från portföljen, året runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in